شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

ارائه پیشنهاد پیمان پولی میان ایران و روسیه

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 389160
عضو گروه دوستی-پارلمانی ایران و روسیه از ارائه پیشنهاد تصویب پیمان پولی میان ایران و روسیه تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار به مدت یکسال در سفر هیأت پارلمانی ایران به روسیه خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، هادی قوامی عضو گروه دوستی-پارلمانی ایران و روسیه صبح امروز (شنبه) در نشستی خبری به ارائه گزارشی از سفر اخیر هیأت پارلمانی ایران به روسیه و چچن پرداخت و اظهار داشت: نقطه مشترک میان ایران و روسیه این است که هر ۲ کشور تمایل ندارند که در بانک‌های جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای آنها تصمیم‌گیری شود به عبارت بهتر میل به استقلال در ایران و روسیه درباره مسائل اقتصادی و پولی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه هر ۲ کشور در شرایط تحریم از سوی غرب قرار دارند و به واسطه اهمیت تجارت خارجی الگویی از سوی گروه دوستی-پارلمانی ایران در روسیه مطرح شد مبنی بر اینکه پیمان پولی میان ۲ کشور ایجاد شود تا ایران و روسیه بتوانند با استفاده از این مدل اثرات منفی تحریم‌ها را کاهش دهند.

قوامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این پیشنهاد در همه نشست‌ها مورد استقبال مقامات روسیه قرار گرفت، البته باید تأکید کرد که پیمان پولی دوجانبه می‌تواند انتقال ارز، آزادسازی ارز، مدیریت نوسانات نرخ ارز و تقویت نقش ارزهای ملی در تجارت خارجی نقش مهمی داشته باشد، طبق گزارش‌های ارائه شده پیمان پولی دو جانبه میان بانک‌های مرکزی ۲ کشور انجام می‌شود و تاکنون بیش از ۴۷ پیمان پولی میان ۳۲ کشور به امضا رسیده است که مورد آخر آن پیمان پولی میان چین و ایران است که با سقف زمانی ۳ ساله منعقد شده است.

این عضو گروه دوستی-پارلمانی ایران و روسیه بر همین اساس متذکر شد: با توجه به تجربه‌های جهانی و نقاط مشترک بین ایران و روسیه، مقدمات ایجاد این پیمان پولی فراهم شده و همزمان می‌توان از طریق پیمان پولی از پول ملی ۲ کشور برای تجارت‌های فرامرزی که نیاز به ارز واسطه نباشد، استفاده شود، البته این سؤال مطرح می‌شود که چرا روسیه مورد هدف در این زمینه قرار گرفته است زیرا طی سال‌های گذشته همگرایی سیاسی میان ایران و روسیه افزایش پیدا کرده است و باید گفت که پیمان پولی می‌تواند حجم مبادلات دو جانبه را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: از این رو پیشنهاد شد که پیمان پولی تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار و برای یکسال امضا شود و می‌توان از طریق این پیمان بسیاری از مشکلات تبادل کالا میان ۲ کشور را مرتفع کرد.

نماینده اسفراین در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در طول این سفر مقرر شد که گروه دوستی-پارلمانی روسیه و ایران بهار سال آینده سفری به کشورمان داشته باشند و بنا شد که ۲۵ و ۲۶ آبان سال جاری ریاست مجلس دومای روسیه و رئیس کمیسیون روابط خارجی و بین‌الملل مجلس دومای این کشور سفری به ایران داشته و با آقای لاریجانی دیدار داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *