جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ایران مدعی به دنبال فتح جام

سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 445969
بیست و هشتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا از روز چهارشنبه آغاز می‌شود؛ ایران به‎عنوان مدافع عنوان قهرمانی به دنبال جایگاهی است که به واسطه آن برای اولین‎بار المپیکی شد تا اینگونه مسافر ریو شود.

به گزارش جهان به نقل از مهر، چین میزبان بیست و هشتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیاست که طی روزهای اول تا یازدهم مهرماه برگزار می‌شود. چانشگا، شهری تقریبا نزدیک به شانگهای در جنوب چین محل برگزاری این دوره از مسابقات است که با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌‌شود. 

ایران، ژاپن، مالزی، هند، فیلیپین، فلسطین، کویت، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، اردن، سنگاپور، چین، چین‌تایپه، لبنان، قطر و قزاقستان تیم‌های برگزار کننده این دوره از مسابقات جام ملت‌‌های بسکتبال آسیا هستند که حکم انتخابی  المپیک را دارد چون تیم قهرمان به طور مستقیم راهی المیک ۲۰۱۶ ریو خواهد شد. 

۳۰ کشور، ۵ قهرمان!
۵۵ سال از برگزاری نخستین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا در مانیل فیلیپین می‌گذرد. بعد از سال ۱۹۶۰ و برگزاری اولین دوره این رقابت‌ها، سه سال طول کشید تا دومین دوره مسابقات هم برگزار شود اما پس از آن جام ملت‌های آسیا به طور منظم هر دو سال یک بار برگزار شد.

بر این اساس تاکنون ۲۷ دوره این مسابقات برگزار شده است. چین (۵ بار)، کره‌جنوبی (۴ بار)، مالزی، تایلند، ژاپن (۳ بار)، چین‌تایپه، هند، هنگ‌کنگ، اندونزی، عربستان،  قطر و فیلیپین(یک بار) کشورهایی هستند که برگزار کننده این مسابقات در ادوار مختلف بوده‌اند که کشورهای زیادی در آن شرکت داشته‌اند.

در مجموع و طی ۲۷ دوره گذشته مسابقات بسکتبال جام ملت‌های آسیا ۳۰ کشور در دوره‌های مختلف حضور داشته‌اند و با حریفانش به رقابت پرداخته‌اند اما از میان آنها تنها ۵ کشور موفق به کسب قهرمانی شده‌اند که سهم چین با ۱۵ قهرمانی بیشتر از دیگر کشورهاست. فیلیپین (۵ قهرمانی)،  ایران (۳ قهرمانی) همراه با کره‌جنوبی و ژاپن (۲ قهرمانی) دیگر تیم‌هایی هستند که مدال طلای جام ملت‌های آسیا را در اختیار گرفته‌اند.

ایران در ۱۵ دوره جام ملت‌ها
از سال ۱۹۶۰ که نخستین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا در مانیل فیلیپین آغاز شد تا امسال که بیست و هشتمین دوره این مسابقات در چین برگزار می‌شود، ایران در ۱۵ دوره مسابقات شرکت کرده است. نخستین حضور آسیایی تیم ملی بسکتبال ایران مربوط به مسابقات ۱۹۷۳ مانیل می‌شود که با عنوان پنجمی همراه بود. پس از آن تیم ایران در سه دوره مسابقات غیبت داشت اما بعد از آن این غیبت را با سه دوره حضور متوالی جبران کرد. بسکتبال ایران پس از چهارمین حضور آسیایی، مجددا در یک دوره مسابقات (۱۹۸۷ تایلند) شرکت نکرد سپس ۵ دوره متوالی در این مسابقات حاضر شد.

تیم ملی بسکتبال ایران پس از غیبت در مسابقات ۱۹۹۹ ژاپن و ۲۰۰۱ چین، در سایر ادوار جام ملت‌های آسیا شرکت کرد تا به امروز که در آستانه هفتمین حضور متوالی و شانزدهمین حضورش در جام ملت‌های آسیاست.

تیم ملی بسکتبال ایران طی ۱۵ دوره گذشته حضور در ادوار مختلف مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا، برای نخستین‌بار در رقابت‌های ۱۹۹۳ اندونزی به مرحله نیمه نهایی راه یافت اما با شکست ۸۶ بر ۷۰ در دیدار رده‌بندی از دستیابی به مدال باز ماند و به عنوان چهارمی بسنده کرد. تیم ایران برای اولین‌بار و به عنوان نخستین تیم غرب آسیا، در مسابقات ۲۰۰۷ ژاپن فینالیست شد و به مدال طلا دست یافت و این مدال دو سال بعد از آن هم تکرار کرد. پس از عنوان پنجمی در مسابقات ۲۰۱۱ آسیا که آن سال را برای بسکتبال ایران تلخ کرد، ایران دو سال پیش بازهم توانست تا فینال و بعد از آن پیروزی در این مرحله از مسابقات هم پیشرفته و برای سومین بار قهرمان شود. 

تیم ملی بسکتبال

علاوه بر این سه قهرمانی، یک عنوان چهارمی، ۵ عنوان پنجمی، دو عنوان ششمی، سه عنوان هشتمی و یک عنوان دهمی حاصل حضور ایران در دیگر دوره‌های مسابقات جام ملت‌های آسیاست.

نتایج بسکتبال ایران در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است:

* ۱۹۷۳ فیلیپین: عنوان پنجمی
* ۱۹۸۱ هند: عنوان هشتمی
* ۱۹۸۳ هنگ کنگ: عنوان پنجمی
* ۱۹۸۵ مالزی: عنوان هشتمی
* ۱۹۸۹ چین: عنوان پنجمی
* ۱۹۹۱ کره جنوبی: عنوان ششمی
* ۱۹۹۳ اندونزی: عنوان چهارمی
* ۱۹۹۵ کره جنوبی: عنوان دهمی
* ۱۹۹۷ عربستان: عنوان هشتمی
* ۲۰۰۳ چین: عنوان پنجمی
* ۲۰۰۵ قطر: عنوان ششمی
* ۲۰۰۷ ژاپن: عنوان قهرمانی
* ۲۰۰۹ چین: عنوان قهرمانی
* ۲۰۱۱ چین: عنوان پنجمی
* ۲۰۱۳ فیلیپین: عنوان قهرمانی

تکرار قهرمانی با خاطره‌ای تلخ از حضور در خاک حریف دیرینه
چهار سال پیش تیم ملی بسکتبال با شکست برابر اردن در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا که مانع از حضورش در نیمه نهایی و پیشروی تا تکرار قهرمانی و المپیکی شدن شد، ناکام‌ترین تیم دوره بیست و ششم این مسابقات لقب گرفت که چین میزبانی آن را بر عهده داشت. حالا دوباره این کشور میزبان مسابقات قهرمانی آسیاست و ایران که دو سال پیش با پیروزی در دیدار نهایی قهرمان شد و به عنوان تیم اول آسیا به مسابقات جهانی صعود کرد باید در خاک این کشور از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. 

تنها قهرمان آسیا به طور مستقیم المپیکی می شود و تیم های دوم و سوم باید برای کسب سهمیه این بازی ها در مسابقات انتخابی دیگری شرکت کنند. همین مسئله حساسیت و اهمیت حضور در بیست و هشتمین دوره مسابقات جام ملت ها را برای همه تیم های آسیایی بیشتر کرده است؛ به خصوص چین میزبان که در دوره پیشین مسابقات نتواست قهرمانی خود را تکرار کند اما از ماه ها پیش برای دستیابی به تنها سهمیه المپیکی این رقابت ها دورخیر کرده است. این در حالی است که ایران مدعی تر و با انگیزه تر از همیشه آماده رویارویی با حریفان آسیایی اش شده است.

اگرچه خیلی از بی برنامه گی‌ها باعث شد فدراسیون بسکتبال ماه‌ها بدون رئیس یا سرپرست اداره شود و همین مسئله وضعیت سرمربی تیم ملی را تا همین دو سه ماه پیش در حالت بلاتکلیف باقی گذاشته بود اما با همه اینها تمرینات تیم ملی طی این مدت به گونه‌ای پیش رفت که امروز شرایط برای بهترین نتیجه‌گیری و حتی قهرمانی مهیاست و به قولی جنس تیم ملی از هر نظر جور شده تا به چهارمین قهرمانی برسد. بازیکنان طبق یک برنامه ریزی که «درک باورمن» روی اجرای منظم آن تاکید زیادی داشت،  از دو ماه پیش تمرینات‌شان را با ترکیب کاملی که فقط ارسلان کاظمی، غایب بزرگ آن بود، آغاز کردند. آنها طی این مدت با حضور در اردوی آلمان و برگزاری چند دیدار در این کشور و بعد از آن حضور در جام ویلیام جونز که اتفاقا با قهرمانی هم همراه شد، به آمادگی خوبی برای مسابقات دست یافتند. 

اما مهمتر از آمادگی، فاکتور انگیزه است که بازیکنان به خوبی از آن برخوردار هستند. تک سهمیه المپیکی مسابقات به همه بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران انگیزه لازم را داده تا از قهرمانی خود در آسیا دفاع کنند.

مهدی کامرانی، ‌ حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان، حامد حدادی، اصغر کاردوست، محمد حسن‌زاده، سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، سعید داورپناه و جواد داوری ۱۲ بازیکنی هستند که ترکیب تیم ملی بسکتبال ایران را برای مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک تشکیل می دهند.

تیم ملی بسکتبال

استارت کار با حریفی شگفتی ساز
مالزی، هند و ژاپن سه حریف ایران در گروه A بیست و هشتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا هستند. سه تیمی که به ترتیب با ۲۶ (ژاپن) و ۲۴ (مالزی و هند) دوره حضور در دوره پیشین این رقابت‌ها سابقه بیشتری نسبت به ایران دارند که ۱۵ دوره حضور در این مسابقات را تجربه کرده است. در این میان اما به نظر می‌رسد ژاپن سرسخت‌ترین حریف ایران باشد. تیمی که دو قهرمانی در کارنامه دارد و آخرین حضورش در فینال آسیا هم مربوط به مسابقات ۱۹۹۷ عربستان مربوط می شود که اتفاقا با شکست هم همراه شد اما ژاپنی ها در ویلیام جونز دست به یک کار بزرگ زدند و پس از سال ها در مصاف با کره جنوبی به برتری دست یافتند تا نشان دهند حریفی آسانی در جام ملت ها نخواهند بود. 

دیدار با ژاپن در روز نخست مسابقات انجام خواهد شد. ملی‌پوشان بسکتبال ایران در روز دوم مسابقات به مصاف هند خواهند رفت که طی ۲۴ دوره حضور در جام ملت‌ها به عنوانی بهتر از پنجمی نرسیده‌اند. مالزی هم آخرین حریف ایران در مرحله مقدماتی است که دو عنوان چهارمی شاخص ترین جایگاهش در ادوار مختلف حضور در این رقابت‌هاست.

گروه بندی ۱۶ تیم شرکت کننده در بیست و هشتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا و برنامه دیدارهای مقدماتی آنها به این شرح است:

گروه A: ایران، ژاپن، مالزی، هند
گروه B: فیلیپین، فلسطین، کویت، هنگ‌کنگ
گروه C: کره‌جنوبی، اردن، سنگاپور، چین
گروه D: چین‌تایپه، لبنان، قطر،  قزاقستان

چهارشنبه اول مهرماه

گروه A
* ایران - ژاپن
* مالزی - هند

گروه B
* کویت - هنگ‌کنگ
* فیلیپین - فلسطین

گروه C
* سنگاپور - چین
* کره جنوبی - اردن

گروه D
* چین‌تایپه - لبنان
* قطر - قزاقستان

پنجشنبه دوم مهرماه

گروه A
* ایران - هند
* مالزی - ژاپن

گروه B
* فیلیپین - هنگ کنگ
* فلسطین - کویت

گروه C
* کره جنوبی - چین
* سنگاپور - اردن

گروه D
* چین تایپه - قراقستان
* قطر - لبنان

جمعه سوم مهرماه

گروه A
* ایران - مالزی
* هند - ژاپن

گروه B
* کویت -فیلیپین
* فلسطین - هنگ کنگ

گروه C
* سنگاپور- کره جنوبی
* اردن - چین

گروه D
* قطر - چین‌تایپه
* لبنان - قزاقستان

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *