جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

پاي ماهواره چطور به روستاها باز مي شود؟!

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 435564
مشكلات روستاهاي كشور را نبايد صرفا در مسائل عمراني نظير راه، آب، لوله كشي گاز و ... خلاصه كرد، در كنار رفع اين محروميت هاي مهم بايد مشكلات فرهنگي و اجتماعي مردم را هم ديد و براي حل آن برنامه ريزي كرد.
به گزارش جهان به نقل از بسیج سازندگی، گروه جهادي فاطميون مشكين شهر، از ۲۰ بانوي جهادگر تشكيل شده است. اين گروه جهادي كه محور فعاليت هاي خود را بر آموزش و فرهنگ متمركز كرده، در ماه مبارك رمضان به مدت ۱۴ روز در روستاهاي محروم استان آذربايجان غربي به خدمت رساني پرداخت. خبرنگار بسيج سازندگي به منظور آشنايي بيشتر با فعاليت هاي گروه جهادي فاطميون با مسئول آن به گفت وگو پرداخته است.

صديقه سيد محمدي درباره فعاليت هاي گروه جهادي فاطميون گفت: گروه جهادي فاطميون متشكل از خانم هاي فارغ التحصيل حوزه علميه است و خدمت رساني به روستاهاي محروم استان اردبيل را از طريق آگاهي بخشي و برگزاري كلاس هاي آموزشي، در دستور كار خود قرار داده است. گروه جهادي ما در روستاهاي محرومي حضور پيدا مي كند كه مبلغ ندارند و متاسفانه بنا به دلايل مختلف طلاب كمتر به آن ها سفر مي كنند.

وي با بيان اينكه اعضاي گروه جهادي با هدف تقويت روحيه مردم روستاهاي شناسايي شده و نيز اعتقاد به بركت ماه مبارك رمضان، ايام اين ماه را براي برگزاري اردوي جهادي برگزيدند، خاطرنشان كرد: برگزاري كلاس هاي آموزش قرآن و احكام براي بانوان و برپايي كلاس هاي نشاط آفرين و سرگرم كننده براي كودكان روستا در راس برنامه هاي گروه جهادي فاطميون قرار دارد.

مسئول گروه جهادي فاطميون با گلايه از كم لطفي هاي دستگاه هاي اجرايي، تصريح كرد: علاقه مند بوديم كه براي مردم روستا بسته هاي فرهنگي تهيه كنيم، اما حتي براي تهيه هزينه رفت و برگشت نيز با مشكل مواجه شديم. انتظار بيشتري از دستگاه هاي اجراي براي كمك و پشتيباني داريم، آن ها بايد بدانند حمايت از گروه هاي جهادي كه به خصوص در عرصه فرهنگ فعاليت مي كنند، در بلند مدت موجب كاهش مشكلات اجتماعي و در نهايت باعث كم شدن مشكلات مديران و مسئولان مي شود، ضمن اينكه اين گروه ها توقع زيادي ندارند و اساسا تامين هزينه رفت و برگشت يك گروه جهادي در ميان اعتبارات دستگاه هاي اجرايي چيزي به حساب نمي آيد.

صديقه سيد محمدي با بيان اينكه برخي از روستاهاي استان با مشكلات فرهنگي و اجتماعي جدي روبرو هستند، اظهاركرد: در سفر به برخي از روستاها متوجه شديم، برخي از مردم به دليل اينكه نمي توانند شبكه هاي صدا و سيما را به صورت مونولوگ دريافت كنند، اقدام به تهيه ماهواره كرده اند، مشاهده كرديم كه در برخي از منازل، چند خانواده دور هم جمع مي شوند و ماهواره مي بينند. اعتقادات مردم اين روستاها هيچ تناسبي با برنامه هاي ماهواره نداشت اما واقعا آن ها نياز به سرگرمي دارند و وقتي نمي توانند تلويزيون خودمان را ببينند، طبيعي است كه برخي از آن ها به ناگزير دست به چنين اقداماتي مي زنند.

وي افزود: اگر توزيع تلويزيون ديجيتال در اين روستاهاي محروم توزيع شود بدون شك هيچ كدام از روستاييان، به استفاده از ماهواره ادامه نخواهند داد زيرا وقتي با مردم صحبت كرديم كاملا به اين مساله واقف بودند كه برنامه هاي ماهواره براي خانواده ها زيان بار است.

* چاره انديشي براي معضل ازدواج اجباري

مسئول گروه جهادي فاطميون ازدواج اجباري را يكي ديگر از معضلات شايع روستاهاي مذكور ناميد و گفت: متاسفانه ازدواج اجباري در برخي از روستاهاي محروم استان رواج دارد، مثلا بدون رضايت و بعضا حتي بدون اطلاع دختر، پدر خانواده او را به عقد يكي از پسرهاي فاميل در مي آورد. شيوع ازدواج هاي اجباري موجب بروز مشكلات عديده در خانواده هاي اين منطقه شده و در نتيجه كودكان روستا با شرايط سختي روبرو مي شوند. متاسفانه مشاهده كرديم كه برخي از مردان روستا حتي اجازه حضور زنانشان در مسجد را هم نمي دهند.

وي اضافه كرد: مشكلات روستاهاي كشور را نبايد صرفا در مسائل عمراني نظير راه، آب، لوله كشي گاز و ... خلاصه كرد، در كنار رفع اين محروميت هاي مهم بايد مشكلات فرهنگي و اجتماعي مردم را هم ديد و براي حل آن برنامه ريزي كرد. تلاش گروه جهادي فاطميون اين است كه با حفظ ارتباط خود با روستاهاي شناسايي شده، بتواند با ارائه خدمات مشاوره اي و آموزشي ديدگاه هاي غلط رايج را اصلاح كند.

صديقه سيد محمدي اعتياد مردان به دليل شيوع بيكاري را مشكل ديگر روستاهاي شناسايي شده عنوان كرد و گفت: با رايزني هاي انجام شده، مسئولان كميته امداد امام خميني (ره) را متعاقد كرديم تا هزينه ترك اعتياد را براي داوطلبان ترك اين بلاي خانمان سوز تقبل كند و موافقت جمعي از مشاوران ترك اعتياد را براي سفر به روستا كسب كرديم.

وي تاكيد كرد: گروه هاي جهادي كه براي خدمت رساني به روستاها سفر مي كنند، بايد حتما پيوست فرهنگي اردو را تهيه كنند و آن را جدي بگيرند و به آن استمرار بخشند. خدا را شكر مردم روستاهاي هدف از سفر گروه جهادي فاطميون بسيار خوشحال و راضي بودند، مشاهده شوق روستاييان و اثرات مثبتي كه در كوتاه مدت بروز كرد باعث شد تا اعضاي گروه مصمم شوند در آينده اي بسيار نزديك مجددا به اين روستاها سفر كنند، همگي معتقد بودند كه رضايت مردم نتيجه بركت ماه مبارك رمضان است كه شامل حال طلبه هاي بسيجي شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نوش دارو پس از مرگ سهراب