پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آغاز مذاکرات در مورد تمدید مذاکره

يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 387964
روزنامه لس‌آنجلس تایمز به نقل از مقامات غربی مدعی شده است که با نزدیک شدن به موعد توافق هسته‌ای و نبود تفاهمات لازم، ایران و ۱+۵ گفت‌وگو در مورد تمدید مذاکرات را آغاز کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه لس‌آنجلس تایمز امروز (یکشنبه) به نقل از مقامات غربی گزارش داده است که با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای و عدم پیشرفت مناسب گفت‌وگوها، رایزنی‌ها در مورد تمدید مذاکرات آغاز شده است.

مقامات غربی می‌گویند که به اعتقاد آنها حصول توافق جامع هسته‌ای تا مهلت ۲۴ نوامبر محتمل است اما شانس رسیدن به تواق تا این تاریخ کم است و به همین منظور به دنبال آن هستند که از شکست مذاکرات که می‌تواند تنش‌ها را افزایش دهد، جلوگیری کنند.

یکی از مقامات غربی می‌گوید: «اولویت ما هنوز تلاش سخت برای رسیدن به توافق است اما به طور قطع این مسئله بسیار بسیار دشوار است.»

این خبر در حالی منتشر شده است که مقامات آمریکایی در اظهارات مختلف خود تأکید کرده‌اند که به دنبال تمدید مذاکرات نیستند و یکی از مقامات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: « تمرکز ما بر این است که تا پایان مهلت تعیین‌شده، به توافق دست پیدا کنیم.»

در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، گروه ۱+۵، مهلت ۶ ماهه مذاکرات برای رسیدن به راه حل جامع هسته‌ای را به مدت ۴ ماه تمدید کرد و این مهلت تا ۲۴ نوامبر سال جاری میلادی ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، تمدید بیشتر مذاکرات به نفع قدرت‌های جهان خواهد بود زیرا تمدید مذاکرات موجب می‌شود توافقات موقتی که در زمینه برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته همچنان حفظ شود، بعنوان مثال توافقاتی که در خصوص کاهش غنی‌سازی صورت گرفته است و همچنین این تمدید مذاکرات به نفع ایران است، زیرا توافقات اولیه مانع از تحریم‌های بیشتر آمریکا اروپا علیه ایران می‌شود.

طبق این گزارش، توافق بر سر تمدید مذاکرات ممکن است پردردسر باشد. ایران ممکن است خواستار امتیازات چشمگیری چون کاهش بیشتر تحریم‌ها شود. این خواسته ایران ممکن است با مقاومت نمایندگان کنگره آمریکا شود.

لس‌آنجلس تایمز ادامه داد، با اینحال، در ماههای اخیر، مخالفت‌ها با تمدید یک دوره دیگر مذاکرات کاهش یافته است. برخی همچون رژیم صهیونیستی که از توافق هسته‌ای با ایران بیم دارند، اشاراتی کرده‌اند مبنی بر آنکه ترجیح می‌دهند به جای یک توافق کاملاً ملایم، مذاکرات تمدید شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *