جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۱۳
کسی می‌داند ایران چقدر پول بلوکه‌شده در خارج دارد؟

اختلاف 150 میلیارد دلاری! +اینفوگرافی

جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 433791
هنوز مشخص نیست ایران چه قدر پول بلوکه شده در خارج دارد؛ استاندار رقم را ۱۸۰ میلیارد دلار اعلام کرده و رئیس بانک مرکزی ۲۹ میلیارد! وزیر اقتصاد هم گفته اینها مبالغه است! آیا رقم محرمانه است؟
اختلاف 150 میلیارد دلاری!  +اینفوگرافی
گروه اقتصادی جهان نيوز: از عصر سه شنبه و اعلام رسمی جمع بندی توافق میان ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته ای، گمانه زنی ها و اظهار نظرهای زیادی در خصوص میزان دقیق دارایی های بلوکه شده ایران در داخل و خارج مطرح شده است.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در یکی از نخستین واکنش ها نسبت به جمع بندی توافق هسته ای در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز در پاسخ به منتقدانی که دارایی های آزاد شده ایران ناشی از توافق هسته ای را پول باداورده می دانستند اعلام کرد که این پولها پول بادآورده نیست و بلکه پولهای خود ایران است که از طریق فروش نفت به دست آورده و به اعتبار دولت امریکا راه دستیابی ایران به آنها بسته شده یا اصطلاحا بلوکه شده است. وی رقم این پول را ۱۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

در ایران اما واکنشها نسبت به دارایی های بلوکه شده کشور بسیار متفاوت بود. بعد از جمع بندی توافق هسته ای نخستین اظهار نظر در خصوص این مسئله از سوی رئیس کل بانک مرکزی بیان شد. ولی اله سیف در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران میزان دارایی های بلوکه شده ایران را ۲۳ میلیارد دلار ناشی از از اموال بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات دانست و تصریح کرد که با ۶ میلیارد دلار درآمدی که ایران از محل فروش نفت در هند دارد میزان دارایی های بلوکه شده ایران چیزی در حدود ۲۹ میلیارد دلار خواهد شد.

واکنش بعدی را علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در همان روز و در جمع خبرنگاران بیان کرد. وزیر اقتصاد با تاکید بر این که رفع تحریمها به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل نمی کند، گفت که عدد ۱۲۰ میلیارد دلاری که برخی رسانه ها در خصوص دارایی های بلوکه شده ایران مطرح می کنند صحت ندارد. وی گفت که حدود ۳۵ میلیارد دلار از این دارایی ها در شرکت نیکو سرمایه گذاری شده و مربوط به طرح های شرکت ملی نفت ایران است. حدود ۲۲ میلیارد دلار هم در چین به عنوان وثیقه های فاینانس موجود است. طیب نیا تاکید کرد که ارزیابی این اعداد رقم مورد نظر ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی را تایید می کند.

حدود یک ماه قبل سید حسین هاشمی استاندار تهران در اظهار نظری درباره پولهای بلوکه شده گفت که ۱۸۰ میلیارد دلار از پولهای کشور در خارج بلوکه شده است و از آنجا امکان جا به جایی نداریم بنابراین کالاها را ۱۵ تا ۲۰ درصد گران تر می خریم.

حدود یک سال و نه ماه قبل هم کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس عدد ۶۰ میلیارد دلار به عنوان میزان سرمایه های بلوکه شده ایران در بانکهای خارجی دانست. رئیس مجلس شورای اسلامی هم در همین دوران و درآستانه توافق ژنو در سفری که به چین داشت گفت که میزان دارایی های بلوکه شده ایران تنها در پین ۲۲ میلیارد دلار است.

روزنامه وال استریت ژورنال هم بعد از توافق ژنو اعلام کرد که ۱۰۰ میلیارد دلار از پرداختها به ایران برای واردات نفت در حسابهایی در کشورهای مشتری نفت ایران مسدود شده است.

در همین خصوص مدیرکل بین الملل سابق بانک مرکزی در گفتگو با نسیم اظهار کرد: کشور ما در حال حاضر پول بلوکه شده ای در اروپا ندارد و حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده ناشی از بدهی شرکتهای انگلیسی بریتیش پترولیوم و شل به شرکت ملی نفت ایران است که احتمالا بعد از توافق پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: میزان داراییهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور چیزی در حدود ۱۵۰ میلیارد دلاری است که رئیس جمهور آمریکا هم به آن اشاره کرده و شاید رقمی جزئی با آن تفاوت داشته باشد.

حمید صافدل معاون وزیر سابق صنعت و رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت هم در روزهای پایان مسئولیت خود در این سازمان اعلام کرده بود که ۱۰۰ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران ناشی از فروش نفت در خارج از کشور بلوکه شده است.

ابهامات فراوان در میزان دارایی های بلوکه شده ایران به همین جا ختم نشد و مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در صفحه اینستاگرام خود با انتقاد از اظهار نظر سیف در خصوص میزان دارایی های بلوکه شده ایران این سوال را مطرح کرد که چرا استاندار تهران دارایی های بلوکه شده ایران را ۱۸۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود و در حدود یک ماه این رقم به ۲۹ میلیارد دلار کاهش یافت.

به نظر می رسد برخی از مسئولان حتی از میزان دارایی های که کشور ما در خارج از کشور دارد بی خبر هستند و مشخص نیست بعد از توافق هسته ای در ماه های آتی چه میزان از دارایی های بلوکه شده کشور آزاد خواهد شد.

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000433/nf00433791-1.jpg

منبع:نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غلام حسین
United States
اونایی که این پولا رو بردن خارج بیان دقیقا بگن چقد بوده
United States
دمت گرم غلام حسین جان خودشون بگن خیلی بهتره چون بهتر از همه میدونن چه خبره
سرور
Romania
پرفسور متن را بخوان بعد نظر پرتاب کن.
United States
درود بر مش غلامحسین حرف خق رو گفی
مش غلامغلی
مش غلامحسین سلام ! منم مش غلامعلی !
میگم یه کم از مُخِت کار بکشی بد نیستا ! این پولا رو هیشکی نبرده ! یه کم نفت با کلی بدبختی فروخته بودیم ، رفیقاتون نداشتن طرف پولش رو بده !!
فقط نمی دونم چرا این روزا 180 یا 151 شده 29 تا !!!!
نکنه بابت توافق خرج شده 😅
مهدی ازپیشوا
نظرمن به آقای هاشمی نزدیکتراست
بابا هاشمی استاندارتهران رو میگم که گفته 180 میلیارد
مهم برای آقایان بازی با افکار عمومی برای بستن توافق به هر قیمتی بود که به هدفشان رسیدند.
این دولت الگوی همۀ راستگویان است
...
United States
برای رسیدن به توافق هزارحرف زدندوحالاکه به مرحله اجرارسیددلارها گم شدمن به دولت شک دارم .باورکن وضع مابدترازقبل خواهدشد.
ناشناس
مردم فقط و فقط رفاه نسبی ، آرامش ، آسایش ، کار برای جوانان ، مسکن ، بهداشت مناسب نیاز دارند به یک کلام مایلند چند صباحی زندگی کنند نه فقط زنده باشند. به ارز ، سکه و مقدار پولهای بلوکه شده کار ندارند.
ئ
United States
شاید در آینده به جای کلمه اختلاف نوشته شود اختلاس