پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تاکتیکی جدید برای مقابله با تحریم‌های نفتی

يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 372492
با افزایش مشکلات صادرات گاز مایع و عدم بازگشت کشتیرانی‌های خارجی برای بازگشت، ایران ۱۲ کشتی جدید حمل گاز خریداری کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اتحادیه اروپا هنوز گاز مایع را از لیست تحریم‌های بین‌المللی خارج نکرده به طوری که صادرات این محصول گازی به پاشنه آشیل صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی ایران تبدیل شده است.

عباس شعری‌مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون گاز مایع به گلوگاه صادرات پتروشیمی ایران تبدیل شده است، گفته است: شرکت‌های خارجی حمل دریایی گاز مایع با وجود تعلیق برخی از تحریم‌ها حاضر به پهلوگیری در پایانه‌های ایران نیستند.

همزمان با بالا گرفتن مشکلات صادرات گاز مایع از ایران، با حمایت مجموعه وزارت نفت، بخش خصوصی ۱۲ فروند کشتی حمل گاز مایع خریداری کرده است که به افزایش حجم صادرات این محصول گازی ایران کمک خواهد کرد.

محمد سوری در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات ورود ۱۲ فروند کشتی حمل گاز مایع به ناوگان دریایی صنعت نفت، گفت: از سال‌های گذشته تاکنون تنها هشت فروند کشتی حمل گاز مایع در کشور وجود داشت.

مشاور وزیر نفت در امور راهبردی وزارت نفت با اعلام اینکه با خرید این تعداد کشتی مجموع شناورهای حمل گاز مایع و محصولات ممایع کشور به ۲۰ فروند افزایش یافته است، اظهار داشت: با ورود این کشتی‌های جدید توسط بخش خصوصی گشایشی به منظور افزایش حجم صادرات گاز مایع و محصولات مایع پتروشیمیایی حاصل خواهد شد.

در حال حاضر ظرفیت مازاد تولید گاز مایع ایران به ۶ هزار تن در سال افزایش یافته است که پیش بینی می شود تا دو سال آینده با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت مازاد تولید گازمایع کشور به ۱۰ هزار تن افزایش یابد.

در همین حال، پیروز منجزی در تشریح چشم انداز کوتاه مدت صادرات گاز مایع ایران، گفته است: امسال صادرات یک میلیارد دلارLPG " گاز مایع" در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر نبود کریر، یکی از محدودیت‌های اساسی شرکت بازرگانی گاز برای صادرات LPG است، تصریح کرد: در شرایط فعلی محدودیت ها برای صادرات LPG هنوز پابرجاست؛ ولی برداشت این است که فضا بهتر می شود.

بر این اساس پیش بینی می‌شود در صورت توافق کامل با کشورهای ۱+۵ و تعلیق کامل تحریم ها، اروپایی ها اولین کشورهایی باشند که در صف خرید گاز مایع ایران قرار بگیرند.

در طول سه سال گذشته تاکنون و حتی پیش از توافق هسته یا ژنو، برخی از کشورهای آسیایی همچون کره جنوبی با وجود مخالفت‌های کاخ سفید اما با تعلیق تحریم ها به جمع مشتریان گازی ایران پیوسته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *