پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۴
در پی انتشار برخی اکاذیب درباره مرحوم آیت الله طاهری خرم‌آبادی؛

تکذیب ادعای برخی از رسانه‌ها از سوی آیت الله مومن+سند

سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب: 312290
حضرت آیت الله محمد مومن ادعای برخی از رسانه‌ها درباره اعتراض ایشان و مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی و ترک جلسه در زمان تعیین نام مراجع جائز التقلید را تکذیب کرد.
تکذیب ادعای برخی از رسانه‌ها از سوی آیت الله مومن+سند
به گزارش جهان به نقل از مباحثات، یکی از روحانیون ساکن خارج از کشور به مناسبت درگذشت مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی مدعی شده بود آن مرحوم و آیت الله محمد مومن در جلسه سال ۱۳۷۳ جامعه مدرسین مخالف نام بردن از مقام معظم رهبری به عنوان یکی از مراجع جائزالقلید بوده‌اند.
 
این روحانی که پیش از این نیز ادعاهای مختلفی را در این زمینه مطرح کرده است همچنین مدعی اعتراض شدید و ترک جلسه از سوی این افراد شده است.
 
امروز آیت الله مومن در حاشیه جلسه‌ای در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در پاسخ به این ادعا به مباحثات گفت: چنین مطلبی که بیان شده و به بنده و آیت الله طاهری خرم آبادی نسبت داده شده است به کلی دروغ است و صدردصد تکذیب می‌شود.
 
وی افزود: کاملا کذب محض است که بنده و آیت الله طاهری خرم آبادی در چنین جلسه‌ای حضور داشته باشیم و به عنوان اعتراض آن را ترک کرده باشیم.
 
 

گفتنی است آیت الله مومن پیش از مطرح کردن این سؤال تأکید کرد ادعاکنندگان چنین مطالبی شأنیت و صلاحیت نام بردن ندارند و باید از آنان به عنوان ضدانقلاب و معاند تعبیر کرد.
 
اما از سوی دیگر نگاهی گذرا به اسناد موجود نشان می‌دهد حضرت آیت الله مومن در همان سال به صورت کتبی اعلام کردند: شهادت می‌دهم معظم له مجتهدی عادل و جامع الشرایط می‌باشند.
 
همچنین مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی نیز در ضمن گفت‌وگویی چنین بیان کرده بودند: در اصل یکصد و نهم شرایط و صفات رهبر یا اعضای شورای رهبری را ذکر می‏کند که در آن هم تعبیر «صلاحیت علمی برای مرجعیت» را دارد. تنها جایی که شبهه مرجعیت بالفعل را به وجود می‏آورد اصل یکصد و هفتم قانون اساسی قبلی بود که در آن لفظ «مرجع» آمده بود. در زمان امام اعضای کمیسیون یکصد و هفت که یکی از وظایفش تفسیر قانون اساسی در این گونه موارد است، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که «منظور از مرجع چیست» میزان و ملاک کدام اصل است، که در نتیجه آن اکثریت اعضاء معیار را «صلاحیت مرجعیت» دانستند نه مرجعیت بالفعل. لذا بعد از ارتحال حضرت امام بنابر این مصوبه و همچنین با استناد به نامه حضرت امام (ره) مبنی بر عدم لزوم مرجعیت، انتخاب رهبری صورت پذیرفت. (ر.ک: گفت‌وگو با آیت‏الله سیدحسن طاهری خرم‏آبادی، مقررات و عملکرد مجلس خبرگان، فصلنامه حکومت اسلامی، سال سوم، شماره دوم، تابستان ۷۷، صص ۱۳۱ – ۱۳۳).
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی مومن
بنده ی حقیر برادر زاده ی آیت الله مومن هستم
در باره کذب بودن این خبر که از سوی این روحانی خارج نشین نقل شده همین بس که بنده امام خامنه ای را مرجع خود قرار داده ام و خیلی از عمو زاده ها و افراد خانواده ی خودم هم همچنین
البته این را هم عرض کنم که یکی از کسانی که به عنوان عالم برای انتخاب مرجع از ایشان سوال نمودم عموی عزیزم آیت الله مومن بودند و ایشان معظم اله را تایید نمودند

جانم فدای امام خامنه ای
سعیدی
در مرجعیت رهبری همین بس که عده قابل توجهی از طلاب قم که صرفا به درس و بحث فکر می کنند رنج سفر با اتوبوس را از ساعت 4 صبح به جان میخرند وبرای شرکت در درس معظم له به تهران می آیندوبعداز درس دوباره به قم برمی گردند. توجه داشته باشید عرض کردم طلاب درسخوان
اقبال
اینجانب شاهد بودم حضرت ایت الله ابوترابی دام ظله از علمای بزرگ یزد که هیچکس در علم و تقوای معظم له کمترین شکی ندارد همان زمان عکسهای اقا را بعنوان مرجع تکثیر و پخش میکردند و در جواب مردم ایشان را اعلم معرفی میکردند.
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
من خودم یزدی هستم آیت شهید صدوقی به قدری در تایید اجتهاد افراد سخت گیر بودند که آن زمان که رسم بود سه مرجع اجتهاد یک نفر را تایید کنند تا به مرجعیت معرفی شود اگر آیت الله صدوقی به تنهایی کسی را تایید می کردند کافی بود. اما آیت الله صدوقی زمانی که امام خامنه ای در ایرانشهر در تبعید بودند ایشان را مجتهد می دانستند. در حالی آن زمان آقا کمتر سی و اندی سال بیشتر سن نداشتند