چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

غفلت نکنیم!

کامران باقری لنکرانی
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب: 93869
بسم الله الرحمن الرحیم

در این هنگامه ای که دشمن مکار اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی را نشانه رفته و مزورانه و در عین حال زورمندانه در پی اضمحلال نظام است، در گفتن و نوشتن باید بیش از همیشه دقیق بود. در چنین ایامی باید از سوء استفاده دشمن از گفتمان های درون انقلاب ترسید. القائات و تسویلات و تردید آفرینی های دشمن اغلب در بستر برخی دل نگرانی های اصیل ولی نابهنگام و نابجای دوستان ترویج می یابد و اینجاست که عرصه امتحان وابتلاء الهی از مومنان است.

غفلت از اهمیت نظام در اقامه دین و تکیه بر روابط فردی و بی توجهی به ارتباطات اجتماعی و جریان سازی های معاند، جدا انگاشتن حوزه عمل اجتماعی از محدوده ارزش های دینی و متولی ساختن مادی گری در عرصه اجتماعی آفاتی هستند که کم و بیش بستر ساز فتنه آفرینی ها می گردند.

زمینه ساز دیگر فتنه ها آن هایی هستند که روشنفکر مآبانه مدعی کشف روح احکام می گردند و با این ادعا به نص احکام بی توجهی می نمایند. معمولا مدعیان این عرصه، از گروهی هستند که با تکیه بر آشنایی اندک با حوزه دین و قدری ذوق و نو آوری گمان می کنند می توانند احکام موضوعات مستحدثه را با قیاس و استحسان و شبیه سازی و تاویل بر اساس باور های شکل گرفته در چارچوب های غیر الهی کشف نمایند.

هرچند امور کشور قابل توقف نیست اما باید وجهه همت را در جریان این امور بر مدار ارزش های دینی قرار داد. اگر این همت مصروف نشود و مراقبت بر حرکت بر اساس مبانی نباشد، هر کدام از دو صورت فوق برای انحراف آفرینی کفایت می کند و طرفه اینکه معمولا در پشت پرده، هر دو وجه با هم ممزوجند هر چند که به ظاهر در برابرهم صف آرایی می کنند.

آنچه حقیر را به نوشتن این سطور وادار کرد خواندن اظهار نظر یکی از دست اندرکاران امور اجرایی کشور در دفاع از عملکرد خود در برپایی نمایشگاه گردشگری بود. دفاع از عملکرد خود فی حد ذاته اشکالی ندارد، هر چند که بهترین دفاع، گزارش اقداماتی است که شیرینی آن برای مردم ملموس باشد؛ اما به هر حال گاهی لازم است که انسان از خود و همکارانش دفاع نماید. اما وقتی در دفاع از عملکرد، سستی در توجه به احکام و ارزش های الهی با این بهانه توجیه می شود که ما در این خصوص وظیفه ای نداریم، باید به فکر فرو رفت. آیا نظام اسلامی در همه اجزاء خود نباید مروج احکام الهی و ارزش های دینی باشد؟ آیا می توان به این بهانه که وظیفه فلان ارگان و سازمان است که بر ظاهر نظارت کند، تکلیف خود را در مراقبت از اجرای احکام الهی و رعایت شئون اسلامی فراموش کرد؟

به گمانم برادر محترمی که این گونه سخن گفتند از سر غفلت و در فضایی احساسی اظهار نظر کرده اند و الا همه می دانیم فرق حکومت دینی و دولت اسلامی با سایر نظام ها اصل دانستن ارزش ها و دغدغه دینداری است. خبرگان ملت هنگام تنظیم قانون اساسی به این مهم توجه تام داشته و در اصول متعدد قانون اساسی بر این وجه تمایز تاکید کرده اند. غفلت نکنیم! ما سرزنده به همین تاکید بر ارزش های الهی هستیم.

امیدوارم این تذکر کوچک باعث نشود که از دشمنان اصلی نظام در آستانه سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی غافل شویم. اما دوستان هم باید بکوشند، زمینه ساز فتنه آفرینی ها نگردند.

دکتر کامران باقری لنکرانی
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *