پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۴
المنار فاش کرد؛

پشت‌پرده توقف ناگهانی عملیات توفان قاطعیت علیه یمن/ نفوذ ایران و روسیه بیشتر شد

پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 418996
توقف ناگهانی عملیات «توفان قاطعیت» گرچه دلایل پیدا و پنهان متعددی را در دل خود جا داده، بیش از هر چیز از سردرگمی عربستان از تصمیم گیری در این خصوص و نیز اختلافات گسترده در داخل خاندان سعودی حکایت دارد.
پشت‌پرده توقف ناگهانی عملیات توفان قاطعیت علیه یمن/ نفوذ ایران و روسیه بیشتر شد
به گزارش جهان، پایگاه خبری المنار نوشت: موضع مصر و پاکستان در قبال عملیات توفان قاطعیت و مشارکت نه چندان تاثیرگذار کویت و امارات متحده عربی و سردرگمی عربستان برای ادامه این عملیات به اضافه اختلافات گسترده در خاندان حاکم در قبال حمله به یمن همگی موجب شد ریاض ناگهان از توقف عملیات توفان قاطعیت خبر دهد.

سرنخ های پنهان توقف توفان قاطعیت


در این میان رای ممتنع روسیه به قطعنامه ضد یمنی تحلیلگران و کارشناسان سیاسی را بر آن داشت بکوشند به آنچه در پس این اقدام روسیه قرار دارد، پی ببرند، زیرا روسیه علیه این قطعنامه از حق وتو استفاده نکرد و با این کارمحاسبات بسیاری از ناظران را برهم زد.

اما به محض اینکه عربستان از توقف عملیات «توفان قاطعیت» خبر داد، سرنخ های پنهان واقعیت آنچه پشت درهای بسته جریان دارد، در حال فاش شدن است.

به عبارت دیگر خبرهایی در مورد اختلافات فراوان خاندان حاکم سعودی در قبابل یمن فاش شد، به ویژه اینکه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سخت بر گزینه نظامی تاکید داشت و بر این باور بود که این اقدام شکوه و شوکت سعودی را به آن باز گردانده و یمن همچنان تحت تسلط آن باقی خواهد ماند.
اما این خواسته ولیعهد سعودی با مخالفت شدید تعدادی از اعضای خاندان حاکم از جمله افسران گارد ملی روبه رو شد که ریاست آن را «متعب» پسر عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه بر عهده داشت.

به این ترتیب روشن می شود که چرا گارد ملی چند ساعت پیش اعلام توقف عملیات توفان قاطعیت از مشارکت در حملات علیه یمن خبر دادند.

سردرگمی عربستان و اختلافات داخلی


علاوه بر این «احمد العسیری» سخنگوی عملیات توفان قاطعیت چند روز پیش از پایان مرحله نخست عملیات مزبور و آغاز مرحله دوم آن خبر داد و دیدیم که این عملیات به طور کامل متوقف شد و همین وضعیت آشکارا از سردرگمی آل سعود در تصمیم گیری های خود و اختلاف بین آنان حکایت دارد.

اطلاعات موجود حاکی از این است که عربستان سخت از احتمال حمله به میدان های نفتی هراس داشت و در این مورد هشدارهایی نیز دریافت کرده بود.

در این میان آنچه اوضاع را بدتر کرد، موضع مصر و پاکستان در خصوص مشارکت در عملیات توفان قاطعیت بود که از هیچ گونه همکاری و ائتلاف با عربستان حکایت نداشت، به گونه ای که عربستان در تصمیم گیری نظامی در یمن تنها ماند و فقط امارات متحده عربی و کویت آن هم به شکل کم رنگ در کنارش قرار داشتند.

آمریکا نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد، زیرا «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در تماس با «ملک سلمان» توضیح داد که چنانچه عربستان در معرض خطر قرار بگیرد، واشنگتن متعهد است که از امنیت آن حمایت کند.

تنها ماندن عربستان در میدان نبرد


این موضع آمریکا چندان تفاوتی با موضع مصر ندارد و از دور شدن این کشورها از حمله به یمن و در نتیجه تنها ماندن عربستان در میدان نبرد حکایت دارد.

در این شرایط پس از آنکه تعداد قربانیان یمنی از جمله کودکان و زنان افزایش یافته و جنگنده های سعودی اهداف نظامی مشخصی جز زیرساخت ها و تاسیاست خدماتی یمن نیافت، فشارها بر عربستان افزایش یافت.

به این ترتیب برای همه از جمله متحدان سعودی و مخالفان آن روشن شد که این جنگ از همان آغاز شکست خورده بود از همین رو دیپلماسی روسیه محور تلاش های خود را بر این متمرکز کرد که موضع گیری عربستان در قبال یمن را تغییر دهد.

در این شرایط عربستان از طرح ابتکاری ایران در قبال بحران یمن رضایت داشت اما بدون علنی کردن رضایت خود از توقف عملیات توفان قاطعیت خبر داد و به عبارت دیگر ناگهان موضع عربستان با چرخش ۱۸۰ درجه ای از تخریب و کشتار در یمن تغییر کرد.

رویکرد جدید عربستان در قبال یمن بر جلوگیری از خشم گسترده یمنی ها متمرکز شد تا به این ترتیب انصار الله را نیز بار دیگر به گفت وگو با طرف تحت حمایت خود به نمایندگی «عبد ربه منصور هادی» متقاعد کند.

منصور هادی نیز در آستانه توقف عملیات توفاق قاطعیت انصار الله را به گفت وگو فراخواند و این آشکارا حاکی از این است که عربستان گفت وگو با طرفهایی که آن را عوامل کودتا دانسته و جنگ را علیه آنان آغاز کرد، پذیرفته است.

پرونده یمن از دست عربستان خارج شد


اما چه یمنی ها پای میز مذاکره حاضر شوند یا خیر، پرونده یمن امروز دیگر نه تنها تحت کنترل عربستان نیست بلکه روشن است که اکنون روسیه و ایران طرفهای بسیار تاثیر گذار در این خصوص تبدیل شده اند.

به این ترتیب دلیل توقف عملیات مزبور و اعلام آن از سوی حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران روشن می شود، زیرا وی پیش از توقف عملیات مزبور اعلام کرد که جنگ عربستان علیه یمن تا چند ساعت دیگر متوقف خواهد شد.

توانمندی عربستان برای مدیریت مسائل حساس زیر سوال رفت


به گفته بسیاری از کارشناسان خبرغیرمنتظره توقف عملیات توفان قاطعیت بر آینده نقش عربستان در سطح منطقه تاثیر زیادی دارد، به ویژه اینکه متحدان سعودی دیگر به توانمندی آن برای مدیریت پرونده های حساس اعتماد ندارند.

بنابراین عربستان از این لحظه به بعد باید هزینه سنگین سیاست های خود را بپردازد و چه بسا یکی از روشن ترین نتایج این سیاست ها سرنگونی کامل آل سعود باشد.
منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لعنت خدا بر آل سعود
Iran, Islamic Republic of
آمین
خدارو شکر بار دیگر پیش بینی امام خامنه ای درست در آمد..
یعنی چی هی می گویید روسیه روسیه ایا وقتش نرسیده با قدرت بگوییم نه شرقی نه غربی ؟