دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۱۴

روایت «امین تارخ» از سرانجام بازیگر دختری که به خواسته بی‌شرمانه «نه» گفت

يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب: 216495
امین تارخ می‌گوید: دختری را سراغ دارم، بعد از اینکه به برخی خواسته‌ها جواب مثبت نداد، او را با قرار‌داد بسته شده کنار گذاشتند و او بعد از این ماجرا موهایش را از ته تراشید و چند دفعه زمزمه خودکشی سر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از انتشار اخباری مبنی بر گلایه «پرستو صالحی» از فساد موجود در سینمای ایران، این بازیگر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس محتوای مطالب نوشته ‌شده را تایید کرد، برای جویا شدن از ابعاد گوناگون این اتفاق، به سراغ «امین تارخ» بازیگر پیشکسوت و کسی که مدیریت یکی از معتبرترین آموزشگاه‌های بازیگری را برعهده دارد، رفتیم تا نظر وی را در این باره جویا شویم.

متن کامل این گفت‌وگو در ذیل می‌آید:

*در سینما حق جوانان مستعدی که پول و لابی ندارند ضایع می شود

 فارس: آقای تارخ با توجه به صحبت‌های خانم پرستو صالحی در مورد فساد در سینمای ایران به ویژه در عرصه بازیگری و البته اظهارات پیشین شخص شما در برنامه پارک ملت نظرتان را در مورد این موضوع بفرمایید.

تارخ: من زیاد نمی‌خواهم در این باره صحبت کنم، چون به قدر کفایت در مصاحبه‌های مطبوعاتی و تلویزیونی سخن گفته‌ام ولی به هر حال امیدوارم  یک نظارتی راجع‌به این قضیه صورت بگیرد. چه هنرپیشه‌هایی که دارند کار می‌کنند و چه آن‌هایی که دوره‌ای گذرانده‌ و تحصیلی کرده‌اند، صاحب استعداد و توان هستند، اما صاحب پول فراوان نیستند که به اصلاح رشوه دهند یا لابی کنند و به این شکل حق این‌ها است که در واقع تضییع می‌شود. من امیدوارم اگر نظارتی روی این قضیه به‌وجود بیاید، باور کنید به سرعت این مساله می‌تواند اصلاح شود.

 *راهکاری که فساد در سینما را کمتر کرد

فارس: یعنی از چه طریقی، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی یا...؟

تارخ: همه با هم. همه باید واقعاً دست به دست هم دهند. ببینید این معضل اول باید شناسایی شود، و بعد موقعی که شناسایی شد برای رفع این نقیصه، می‌بایستی یک برنامه‌ریزی کرد. در این حد نیست که آدم تلفنی بگوید این کار را بکن و آن کار را نکن. یک مقداری فرهنگ‌سازی می‌خواهد. یک مقداری آگاهی دادن و اطلاعات دادن می‌خواهد. من خاطرم هست که چند سال پیش بخش سینمایی وزارت ارشاد یک شماره تلفنی را اعلام کرد که در آن از افرادی که از این نوع اتفاقات برای آن‌ها می‌افتاد و یا کسانی که اطلاعاتی داشتند، درخواست شده بود از طریق آن تلفن به اطلاع وزرات ارشاد برسانند. همان موقع من در خاطرم هست که به این واسطه یک مقداری این قضیه فروکش کرد.

 * قرارداد دختری را که به خواسته نامشروع پاسخ رد داد، فسخ کردند
 
فارس: این ماجرا مربوط به چند سال پیش است؟

تارخ: زمانی که آقای جعفری جلوه بودند و آن موقع واقعاً این ماجرا فروکش کرد. چون به هر حال آن کسی که سوءاستفاده کننده است احتیاط می‌کند و فکر می‌کند بهتر است که این کار را نکند چون خودش گیر می‌افتد، بنابراین موضوع حل می‌شود.

باور کنید من کسانی را سراغ دارم، مشخصاً شخصی را سراغ دارم بعد از اینکه به اصطلاح به برخی از این خواسته‌ها جواب مثبت نداد او را با قرارداد بسته شده کنارش گذاشتند. او یک دختر خانمی است که بعد از این ماجرا موهایش را از ته تراشید و چند دفعه زمزمه خودکشی سر داد.

 * نباید همه را به یک چوب راند/ همه فاسد نیستند

فارس: یعنی این خانم بازیگر به این میزان از افسردگی و ناراحتی رسیده بود اما نمی‌خواست به خواسته‌های غیراخلاقی افراد تن دهد، درست است؟

 تارخ: بله، این طبیعی است، برای اینکه طرف می‌بیند شرافتش برایش اهمیت بیشتری دارد تا اینکه مثلاً نقشی بگیرد و بیاید و مثلاً سوپراستار شود. یعنی واقعاً همه این طوری نیستند، بهتر است که همه را با یک چوب نرانیم، هم همه کارگردانان این طور نیستند، هم همه تهیه‌کنندگان این طور نیستند و هم همه علاقه‌مندان به بازیگری این طور نیستند.

* باید با فساد موجود برخورد جدی‌تری صورت بگیرد

فارس: اما آقای تارخ، این واقعتی است که در سینمای ما وجود دارد...

تارخ: بله واقعیتی است که وجود دارد. این موضوع درصدی هست و درصد آن روز به روز بیشتر می‌شود و این تأثیر بسیار بدی روی آبروی این صنف می‌گذارد. یعنی بعد از مدتی که صنف بی آبرو شد، آن وقت دیگر جمع و جور کردنش خیلی سخت است. یعنی این بدنامی علاوه بر اینکه نباید آن را برای خودمان بخواهیم ، می‌بایست تلاش کنیم که به آن دامن نزنیم و آن را از سینما دور کنیم.

فکر می‌کنم راهی را که عرض کردم راه خوبی است که به سرعت هم جواب داد. حالا می‌شود نشست و جلساتی گذاشت و به طراحی دیگری هم رسید. من احساس می‌کنم سازمان سینمایی هم، به هر حال مایل است این قضیه وجود نداشته باشد، بنابراین می‌بایست یک مقداری برخورد جدی‌تری صورت بگیرد تا اتفاق بیافتد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين موضوع منحصر به سينما نيست. موقعي كه در مملكتي فعاليت هاي اقتصادي از رونق برخوردار نباشد و نرخ بيكاري افزايش پيدا كند افرادي پيدا مي شوند كه براي استخدام و شاغل شدن در يك اداره يا شركت تن به هر خواسته اي بدهند. موقعي كه فردي به وام نياز داشته باشد براي دريافت آن مجبور مي شود به بانك رشوه بدهد. موقعي كه فردي بخواهد كار اداريش به نتيجه برسد مجبور مي شود رشوه بدهد. سر تا پاي اين مملكت اينطوري است.
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای قوه قضائیه که این سخنان را می شنود و کاری نمی کند.
Seychelles
اين خبرنگار با حالتي خاص سوال ميكند ومثل اينكه دوست دارد حتما بايد فساد باشد تا خيالش راحت شود
هميشه ميبايست امر را برصحت گذاشت، مگر خلافش ثابت شود واين اسلامي است
ونبايد دامن به فساد زد كه اين خودش منكر است
اگر احيانا فسادي هم هست ميبايست با درايت آن را حل كرد نه با مصاحبه بااين و آن و جار زدن.
اين در هر كاري وجود دارد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
بسیاری از این فسادهایی که این عزیزان از اون گله‌مند هستند پنهانی هستند و علنی نیستند تا بشه باهاش برخورد قاطع و روشمند کرد. تقصیر قوه قضاییه در این مورد نیست اما اون موقعهایی که برخی هنرمندا فساد میکرد و باهاشون مماشات می شد از تقصیرات قوه قضاییه است
Iran, Islamic Republic of
آقاي امير جعفري ملاحظه فرمايند ، شايد دل شكسته شان مرحمي يابد .
درود بر شجاعت اقای سلحشور که یک تنه جلوی این افراد ایستاد واز هیچ چیز نترسید. وای برحال کسانی که به خاطر منافع دنیایی ، خود را به کوری وکری میزنند.
خیلی برایم جالب است زمانیکه اقای سلحشور این مسائل را مطرح کردند فریاد وا مظلومای خیلی افراد بلند شد حال باید پرسید جوابتان چیست؟بر هیچ کس پوشیده نیست ورود افراد به سینما که این همه خواهان دارد یا با پول شدنی است و یا با بی اخلاقی .
Russian Federation
این همان چیزی بود بنده در پی ماجرای تعطیلی خانه سینما عرض کردم که با توجه به بیماری فساد حاکم بر بدنه سینما من اگر جای مسئولین بودم کل سینما راتا اصلاح نسبی تعطیل میکردم
بعضا تو دانشگاه هم سر پروژه های اساسی تقریبا همین چیزها هست... از استاد و دانشجوهای پسر گرفته که برای این که از دخترهای دانشجو دو سر سو استفاده کنند از این پیشنهادات می دهند.... ولی اونجا چون مثلا خیر سرشون محیط علمیه دیگه هیچ کس حاضر نیست به روی خودش بیاره چه برسه که سر بسته درددل کنه!
برای اولین بار آقای محمدعلی کشاورز با لحن بسیار تندی این "معضل "را در غالب جوابی به سوالی که پرسیده شده بود آیا حاضر هستید دختر تان بازیگر شود مطرح کردند که متاسفانه بشدت بایکوت شدند .
United States
ای آقابازیگری هم یک حرفه است دراین مملکت چراسراغ جاهای دیگررشوه گیرنده نمیروید جایی راسراغ دارم ازهمین بانکهای جدیدکه رئیس بانک برای اینکه وام دهدباچه خانمهای رنگ وارنگ ودرخواست شغل ازوام گیرنده برای بستگان خودش و.. اقدام میکندبازیگری هم اینطوری است البته بعضی هاهم پول میگیرندهم و.. فقط سازمان بازرسی و..بایدفعالتر برخورد نمایند.
جریان چیه که تمام بازیگرا به داد اومدن ؟
امین تارخ نفر چهارمی هست که توی این چند ماه داره درباره اش حرف میزنه
Iran, Islamic Republic of
سلام به امید روزی که سینمای ایران واقعا هویت ایرانی اسلامی خودش را پیدا کنه الان که افتضاحه . در ضمن این موضوع چون رسانه عمومیه داره روی همه جامعه تاثیر می ذاره و با برخی مفاسد دیگه فرق اساسی داره که البته همه مفاسد باید ریشه کن بشن .
ناصر
سلام.واقعا باید پیش گیری شود.بازیگران باید شرافت و آبروخودشون رو به معروفیت نفروشند