جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
از سوی یک نشریه آمریکایی عنوان شد:

سه دلیل برای پیروزی بشار اسد بر اغتشاشات سوریه

دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 175293
پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی اذعان کرد که بشار اسد همچنان بر سر قدرت باقی خواهد ماند و به اصطلاح، بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
به گزارش جهان، این پایگاه اینترنتی در مقاله‌ای ضمن تحلیل اوضاع منطقه‌ای، سه دلیل عمده را مبنی بر ناتوانی اغتشاشات در سرنگونی دولت بشار اسد ذکر کرده که جای تامل دارد.

اولین دلیل ناتوانی غرب از سرنگونی دولت بشار، ناتوانی آمریکا از ورود به جنگ با این کشور است، البته نه از آن جهت که آمریکا توان نظامی این کار ندارد بلکه به خاطر آنکه مردم آمریکا از جنگ خسته شده‌اند و آن‌قدر پس از یازده سپتامبر جنگیده‌اند که یارای ادامه آن را ندارند. سوریه برای آمریکایی‌ها تهدید نیست، بنابراین مردم آمریکا که گرفتار مشکلات اقتصادی هم هستند، جذابیتی در حمله به این کشور نمی‌یابند. آمریکا در شرایط نزدیکی به انتخابات قرار دارد و اوباما حتی در حال کم کردن از نیروهای خود در افغانستان است لذا درگیر جنگ دیگری شدن در چنین شرایطی ممکن نیست.

دومین دلیل این است که در منطقه خاورمیانه، کسی علاقه‌ای به دخالت نظامی در سوریه را ندارد. نشنال اینترست تاکید کرده است که سوریه لیبی نیست که ناتو برای دخالت نظامی در آن توجیهی داشته باشد. حتی سعودی‌ها که با دولت اسد به شدت مشکل دارند همچنان در تجارت با این کشور منافع دارند و ترک‌ها نیز اگر چه ادبیات تندی را علیه سوریه به کار برده‌اند، اما تنها چیزی که می‌خواهند استقرار حکومتی اصلاح شده در سوریه است.

و اما سومین دلیلی که به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل ذکر شده از سوی نشنال اینترست باشد، این است که جمعیت تظاهرکننده بر ضد اسد هرگز آن‌قدر زیاد نشد که این کشور دچار بحرانی جدی شود. از نظر واشنگتن نیز تظاهرات سوریه بیشتر پدیده‌ای روستایی است و به پدیده‌ای شهری بدل نشده است! آنچه در میدان تحریر قاهره دیده شد، در دمشق دیده نشد، پس باید نتیجه گرفت که اسد همچنان در قدرت باقی خواهد ماند.

البته آنچه نشنال اینترست به آن اشاره نکرده این است که بشار اسد دارای حمایت گسترده بخش‌های مشخصی از جامعه سوریه است و حمایت‌های گسترده مردمی از او پشتوانه بزرگی برای دولت اوست. البته وی قول داده است که به مطالبات بر حق مردم سوریه نیز رسیدگی خواهد کرد و اصلاحات گسترده‌ای را در دولت پیاده خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *