پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بازار وسوسه‌كننده سيگار مارلبورو در ايران!

يکشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 175194
ارزش بازار سيگار مارلبورو در ايران براساس تخمين‌هاي زده شده درباره ميزان قاچاق اين سيگار به كشور بين ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليارد تومان برآورد مي‌شود. هرچند با توجه به حجم بالاي قاچاق سيگار به كشور، رسيدن ارزش بازار سيگار مارلبورو در ايران به رقم هزار ميليارد تومان - حدود يك ميليارد دلار - چيز دور از ذهني نيست.

به گزارش ايسنا، ارزيابي‌ها حاكي از آن است كه سالانه حدود چهار ميليارد نخ سيگار مارلبورو به كشور قاچاق مي‌شود كه اگر اين رقم را بر ۲۰ كه تعداد نخهاي سيگار در هر پاكت مارلبورو است تقسيم كنيم، مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه سالانه ۲۰۰ ميليون پاكت سيگار مارلبورو به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود.

از سوي ديگر قيمت هر پاكت مارلبورو در بازار خرده‌فروشي ايران بسته به نوع آن بين دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ تومان است؛ بنابراين با حسابي سرانگشتي مي‌توان نتيجه گرفت كه ارزش بازار سيگار مارلبورو در كشور بين ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليارد تومان است. اگرچه با توجه به مشخص نبودن آمار دقيق ميزان قاچاق مارلبورو به ايران بهتر است ارزش بدست آمده در عدد دو ضرب شود تا برخي نقايص ناشي از كمبود اطلاعات و آمارهاي با درصد اطمينان پايين از اين طريق جبران شود.

همچنين بايد در نظر داشت كه اين ارزش بازار براساس آمار تخميني قاچاق سيگار مارلبورو به ايران به‌دست آمده و پيش‌بيني مي‌شود آمار واقعي قاچاق بيش از اعداد اعلام شده از سوي شركت دخانيات ايران باشد. بايد در نظر داشت كه سيگار مارلبورو تقريبا گران‌ترين سيگار موجود در بازار كشور به شمار مي‌رود. قيمت برخي از انواع آن به پاكتي پنج هزار تومان هم مي‌رسد.

در همين حال يك منبع آگاه به ايسنا خبر داد كه در صورت آزادسازي واردات سيگار مارلبورو به ايران، حجم واردات رسمي اين سيگار به كشور به حدود ۸ تا ۹ ميليارد نخ خواهد رسيد. در آن صورت ارزش بازار رسمي سيگار مارلبورو در كشورمان به دست‌كم هزار ميليارد تومان يا حدود يك ميليارد دلار خواهد رسيد.

به گفته وي در صورت آزاد شدن واردات سيگار مارلبورو به ايران، سهم اصلي‌ترين رقيب اين سيگار در بازار داخلي يعني وينستون نصف خواهد شد.

از سوي ديگر برآورد شده كه سالانه حدود ۶۵ ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود كه اگر اين رقم را بر ۲۰ تقسيم كنيم، معادل سه ميليارد و ۲۵۰ ميليون پاكت سيگار مي‌شود. همچنين اگر قيمت هر پاكت سيگار را به طور متوسط هزار تومان در نظر بگيريم، ارزش بازار سيگار ايران در هر سال حداقل سه هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان يعني حدود ۳.۲ ميليار دلار تخمين زده مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *