شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

پاسخ رهبر حوثی‌ها به نامه رئیس‌جمهور یمن

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 377091
رهبر حوثی‌های یمن در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور یمن، نامه‌ای نوشت و در آن به تشریح مطالبات انقلابیون کشورش پرداخت.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از خبرگزاری «یمن» خبر داد، «عبدالملک الحوثی» رهبر گروه انصارالله یمن به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور این کشور نامه نوشت: این اقدام در پاسخ به نامه رئیس جمهور یمن است که از طریق کمیته مذاکراتی به رهبر حوثی‌ها نوشته بود.

وی در این نامه نوشت که در پی عدم دستیابی به توافق با تیم مذاکراتی صنعا در صعده به زودی یک طرح ابتکاری برای رئیس‌جمهور یمن ارسال خواهد کرد.

در نامه رهبر حوثی‌ها تاکید شده که مشکلات و رنجهای مردم یمن در پی لغو یارانه سوخت و تداوم فساد در کشور موجب شده تا شمار زیادی از آنها اکنون در استانهای مختلف تظاهرات کنند و خواستار تغییر دولت، لغو تصمیم مربوط به مشتقات نفتی و اجرای بندهای کنفرانس گفت‌وگوهای ملی شوند.

رهبر حوثی‌ها نوشت: اتخاذ تصمیمات اقتصادی که برای ملت یمن دشواری و مشکلات به همراه دارد نتیجه ناکامی سیاسی در اداره کشور از سوی دولت است که بر اساس سهم‌بندی و تقسیم قدرت نه تنها در پستهای بالای حکومتی که در تمام سرویس‌های اجرایی و هیئت‌های مسئول تشکیل شده، است. این دولت مسئول کامل ناکامی آشکار سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.

رهبر حوثی‌ها در ادامه موضع و رویکرد خود در قبال چند مسئله را تشریح می‌کند که به شرح زیر است:

اول: تصمیم برداشتن یارانه سوختها

الف: بازبینی در تصمیم لغو یارانه مشتقات نفتی و پاسخ به مطالبات مردمی

ب: اتخاذ تصمیمات فوری برای بستن منابع مشخص فساد.

ج : تشکیل کمیته اقتصادی از کارشناسان و متخصصان اقتصادی در کشور برای بررسی مشکلات اقتصادی موجود و اطلاع از منابع دولت و هزینه‌های آن و اختلالاتی که در نتیجه فساد به وجود آمده و حل و فصل و ارائه پیشنهادات لازم در این‌باره.

دوم: دولت

الف: صدور دستور لازم برای برکناری دولت کنونی و تشکیل دولتی شایسته مشارکت ملی و توافق بر سر برنامه‌های آن طی دو هفته پس از برکناری دولت.

ب: انتخاب نخست‌وزیر مستقل معروف به شایستگی و پاکی و مورد توافق همه تا بتواند هیئت دولت خود را توافقی تشکیل دهد.

ج: تحقق مشارکت ملی حقیقی در تمامی سرویس‌ها و نهادهای دولت بر اساس دستاوردهای کنفرانس گفت‌وگوی ملی

سوم: مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی

چهارم: بازبینی در تصمیم ایجاد هیئت ملی مسئول پیگیری و نظارت بر بندهای مورد توافق کنفرانس گفت‌وگوهای ملی و تشکیل یک کمیته تدوین قانون اساسی و تصویب پیش‌نویس نهایی آن.

پنجم: ملزم کردن نهادهای رسمی رسانه‌ای به دنبال کردن سیاست توافق و اجتناب از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز مذهبی و نژادی و پایبندی به اصل بی‌طرفی در تعامل با اختلافات سیاسی بر اساس بندهای مورد توافق کنفرانس گفت‌وگوهای ملی.

ششم: توافق بر سر سازوکار اجرای بندهای مطرح در موارد بالا

هفتم: پس از توافق بر سر بندهای مذکور و تصمیم‌گیری درباره سوخت و برکناری دولت و توافق بر سر تشکیل دولت جدید تمام چادرهای اعتراض برپا شده در ورودی‌های شهر صنعا در اولین گام برچیده خواهد شد. با تشکیل دولت جدید نیز تمام خیمه‌های اعتراضی به پا شده در داخل صنعا برچیده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *