پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

تغييرات گسترده در دستگاه ديپلماسي سعودي

جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 360495
فعال عربستاني که به دليل افشاي مطالبي محرمانه از مسائل پشت پرده عربستان در توييتر با نام مجتهد شهرت و هوادارن بسياري را کسب کرده است؛ اين بار از تغييرات مهم در وزارت خارجه سعودي خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از العالم، مجتهد اخيرا پيش بيني کرد که تغييراتي در مناصب و پست هاي مهم در عربستان روي دهد که تنها بعد از گذشت پنج روز، شاه عربستان برخي از مسئولان عالي رتبه نظامي اين کشور را بازنشسته و برخي را منصوب کرد.

درهمين راستا، تغيير معاون وزير دفاع عربستان دوباره سؤالاتي را درباره ماهيت " مجتهد " در اذهان به وجود آورد چرا که مجتهد پنج روز پيش در شبکه توييتر خبرهايي درباره عزل و نصب مقامات عالي رتبه اين کشور منتشر کرد که اين خبرها درست از آب درآمد به گونه اي که عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان چند فرمان صادر کرد که طبق برخي از اين فرمان ها، شاهزاده خالد بن بندر آل سعود از استانداري رياض عزل و به سمت معاون وزير دفاع منصوب شد و شاهزاده ترکي بن عبدالله (پسر ملک عبدالله) نيز به سمت استاندار رياض منصوب شد.

مجتهد که هويت واقعي اش همچنان ناشناخته مانده است، روز ۹ ماه مه از عزل و نصب ها در وزارتخانه هاي مهم مانند وزارت دفاع خبر داد و نوشت: هدف از اين عزل و نصب ها واگذاري وزارتخانه هاي مهم به فرزندان و نزديکان ملک عبدالله و جايگزين کردن شاهزاده متعب پسر ملک عبدالله به جاي سلمان بن عبدالعزيز وليعهد عربستان و سرانجام واگذاري تاج و تخت پادشاهي به شاهزاده متعب است.

مجتهد اعلام کرد: ملک عبدالله ، شاهزاده متعب و خالد التويجري رئيس دفتر پادشاهي عربستان طرح عزل و نصب ها را ريخته اند و ملک عبدالله با وجود نارضايتي اعضاي خاندان سلطنتي آل سعود، درپي واگذاري تاج و تخت پادشاهي به پسرش متعب است .

وي افزود: تغييراتي نيز در وزارتخانه هاي امور خارجه و کشور و سمت هاي ديگر ايجاد خواهد شد و اولين مرحله طرح عزل و نصب ها، دور کردن وليعهد و پسرانش از وزارت دفاع و انتصاب فردي وفادار به پادشاه و فرزندانش در سمت وزير دفاع است. نامزد پيشنهادي التويجري و شاهزاده متعب براي سمت وزارت دفاع خالد بن بندر استاندار رياض است زيرا سابقه نظامي گري دارد و عربستان نيز در شرايط حساسي قرار دارد.
پنج روز پس از پيش بيني هاي مجتهد ؛ ملک عبدالله فرمان عزل شاهزاده سلمان بن سلطان معاون وزير دفاع و انتصاب شاهزاده خالد بن بندر آل سعود استاندار رياض به جانشيني وي را صادر کرد .

مجتهد در توييتر نوشت: التويجري همچنين براي ايجاد تغييراتي در وزارت امور خارجه تلاش مي کند و نامزدش را از مدتي پيش آماده کرده است و اين نامزد عبدالعزيز بن عبدالله پسر ملک عبدالله و معاون وزير امور خارجه است.
مجتهد افزود : انتصاب شاهزاده خالد بن بندر آل سعود به سمت معاون وزير دفاع مقدمه اي براي انتصاب وي به سمت وزير دفاع است .
وي اعلام کرد: ملک عبدالله با انتصاب پسرش ترکي بن عبدالله به سمت استاندار رياض درپي واگذاري امور کشوري به فرزندانش است زيرا مي خواهد هنگامي که پسرش متعب روي تخت پادشاهي مي نشيند ، کشور نيز تحت کنترل ديگر فرزندانش باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *