جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سلامت مردم را به نمره ۸ نمی‌دهیم

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 381951
وزیربهداشت با اشاره به اینکه در آزمون‌های پزشکی با هیچ کسی رودربایسی نداریم،گفت:‌کسی که از نمره ۲۰؛ ۸ می‌گیرد نمی‌تواند مقطع تحصیلی و دوره خود را ارتقاء و تمدید کند، پزشکی یعنی جان مردم؛این افراد هر چه می‌خواهند جلوی مجلس تجمع کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای آموزش پزشکی اظهار داشت: موضوع آموزش همان فرهنگ است که کار خیلی سختی هم به حساب می‌آید. شعاری نباید باشد، از یک سال گذشته در این باره برنامه‌ریزی صورت گرفته است و امیدواریم که از امروز که سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود این برنامه‌ها عملیاتی شود. بنابراین برای ارتقای دانش پزشکی برنامه داریم.

وی درباره برخی مشکلات دانشجویان علی‌الخصوص تعدادی از دانشجویان پزشکی که مشکل پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند، عنوان کرد: این مشکل نیست بلکه قانون باید اجرا شود و هر تعدادی که در دفترچه‌های سنجش عنوان شده است، پذیرش آنان نیز صورت می‌پذیرد و مطمئنم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همکاری لازم را خواهد کرد.

هاشمی درباره برخی اعتراض دانشجویان در پذیرش دوره‌های دستیاری تخصصی بیان داشت: این مساله قانون است و باید به قانون احترام گذاشت زیرا مصوبه مجلس شده است، ولی وزارت بهداشت نیز تمهیداتی را برای پذیرش لحاظ کرده است. در گذشته نواقصی وجود داشت و افراد بر مبنای دادن پول پذیرش می‌شدند که دیگر این مساله وجود ندارد.

وی ادامه داد: در تمام دانشگاه‌های برجسته دنیا نیز رقابت برای آموزش رایگان نیست و این مسیر را رفته‌اند که با شهریه اداره می‌شود. البته آرزو می‌کنیم که دانشگاه‌ها وابستگی مالی نداشته باشند و انشاءالله رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین دانشگاهی باشد که برای استقلال مالی تلاش کند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که منظور شما این است که دیگر تحصیل رایگان نخواهیم داشت، گفتک ما با آموزش رایگان خداحافظی نمی‌کنیم ولی طبق قانون باید ۲۰ درصد دانشگاه‌ها به صورت خودگردان دانشجو پذیرش کنند. بنابراین باید قانون رعایت شود تا به نفع علم بتوانیم پیش رویم.

هاشمی تصریح کرد: ما به دانشگاه‌ها نیز اعلام کردیم در پذیرش دانشجو براساس ظرفیت ۱۰ درصدی اگر توانایی بیشتری برای پذیرش داشتند، ستاد با آنان کنار بیاید و دانشگاه‌ها نیز با متقاضیان همکاری کنند.

وی درباره برخی اعتراض‌ها به آزمون‌های پزشکی عنوان کرد: ما در آزمون کوتاه نمی‌آییم زیرا پزشکی با جان مردم سروکار دارد و ما در طول تحصیل خودمان نیز سختگیری بسیاری وجود داشت، به هر حال کسی که از ۲۰ نمره ۸ می‌گیرد نمی‌تواند مقطع تحصیلی و دوره خود را ارتقاء و تمدید کند. همانطور که ما در مورد امنیت غذا حساس هستیم در این باره با هیچ کسی رودربایستی نداریم و تحت فشار تصمیم‌گیری نمی‌کنیم. همین الان هم اگر یک فرد بی سوادی را بر سر این آزمون‌ها بگذاریم بدون هیچ اطلاعاتی نمره ۴ می‌گیرند. حالا این افراد هر چقدر می‌خواهند جلوی مجلس تجمع کنند.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات زوج‌های نابارور عنوان کرد: متاسفانه پوشش مناسب بیمه‌ای برای این افراد وجود ندارد‌ آنها باید درمان‌های متعددی را که بسیار نیز گران است انجام دهند. امیدوارم بیمه‌ها کمک کنند و فشار کمتری به آنها وارد شود. در حال حاضر به جز دفترچه بیمه خدمت جدیدی به آنها ارائه نمی‌شود ولی امیدواریم در ماه‌های آینده بخشی از مشکلات آنان حل شود.

وزیر بهداشت درباره درخواست خود در حوزه سلامت به رئیس‌جمهور که به آمریکا سفر کرده است، و با توجه به مذاکرات ایران با ۱+۵ و مشکلات تحریمی که در حوزه سلامت وجود دارد، عنوان کرد: بنده درخواست خاصی از رئیس‌جمهور نداشتم بیشتر برای وی و همراهان‌شان آرزوی سلامتی دارم به هر حال مشکلات متعدد است و در یک سال گذشته بنده هیچ وقت به خودم اجازه ندادم راجع به این مشکلات با رئیس‌جمهور صحبت کنم ولی آن چیزی که مشخص است این است که رئیس‌جمهور آنچه که شایسته ملت بزرگ ایران است و براساس منویات رهبر معظم انقلاب در مهمترین مجمع سالیانه سازمان ملل متحد مطالبه کند و برای وی آرزوی موفقیت دارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *