چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

«من اسیر زنده‌ام» از خاطرات‌اسرا می‌گوید

سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 372753
عبدالحی شماسی نویسنده و کارگردان تئاتر از نگارش کتابی دو جلدی درباره فنون نمایشنامه نویسی کلاسیک و مدرن که به تعریف انسان در چارچوب هنر نمایش می پردازد، خبر داد و عنوان کرد نمایشنامه ای از وی با عنوان «من شهید زنده ام» به زودی وارد بازار کتاب می شود.
به گزارش جهان، عبدالحی شماسی مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیتهای اخیرش در زمینه نگارش آثار ادبیات نمایشی به مهر گفت: در حال حاضر مشغول نگارش کتابی دو جلدی در باره فن نمایشنامه نویسی هستم که البته هنوز نام قطعی آن مشخص نشده است. با سه انتشاراتی نیز درباره چاپ این کتاب صحبت کرده ام که به زودی نتیجه مذاکرات مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: این کتاب در دو جلد منتشر می شود که جلد اول آن به فنون نمایشنامه نویسی کلاسیک و جلد دوم آن به نمایشنامه نویسی مدرن اختصاص دارد. اصولا در نگارش این کتاب مسئله مدنظرم تعریف انسان در چارچوب مشخص نمایش است. مثلا تعریف انسان در نمایشنامه های یونان باستان در پیوندی است که با خدایان دارند. در آثار کلاسیک زمان پی‌یر کرنی یعنی قرن ششم بعد از میلاد مسیح تعریف انسان در ارزشهای اخلاقی خلاصه می شود.

شماسی متذکر شد: در قرن ۱۹ ارزشهای اجتماعی مطرح شده و از قرن ۲۰ به این طرف دگرگونی های اساسی در تعریف انسان به وجود آمده که من در جلد دوم این کتاب به این مسئله پرداخته ام. در نهایت زمانی که تعریف انسان در هنر نمایش متفاوت جلوه کند همه عناصر یک اثر نمایشی به هم می ریزد. چون درگیری و کشمشش در یک نمایشنامه در ارتباط با انسان شکل می گیرد و زمانی که تعریف ما از انسان فرق کند حادثه و وقایع داستانی به شکل دیگری رقم می خورند.

نویسنده نمایشنامه «کودکان در حلبچه می میرند» درباره دیگر فعالیتهایش نیز توضیح داد: قرار است در هفته دفاع مقدس نمایشنامه «من اسیر زنده‌ام»‌ از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شود. این کتاب بر اساس خاطرات اسرای عراقی نوشته شده است اما ترجیح می دهم بعد از انتشار آن درباره چگونگی نگارشش صحبت کنم.

«من اسیر زنده ام» که با طرح جلد نرگس دیانی منتشر می‌‌شود‌،‌ روایتی است از حضور اسرای ایرانی در زندان‌های رژیم بعث که به صورت ویژه بر اساس خاطرات اسرای عراقی از حضور مرحوم ابوترابی‌فرد در اردوگاه‌ها نگارش شده است. شماسی در این اثر،‌ در ساختار نمایشنامه نقش رهبری ابوترابی در سرپرستی اسرا و آزادگان در شرایط سخت و طاقت‌فرسای اسارت را به تصویر کشیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *