شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰

گفتني هاي سفر احمدي نژاد به نيويورک به روایت یکی از همراهان

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 68245
نيويورک – بي ترديد يکي از پرکارترين روساي جمهوري در سفر به نيويورک براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل ، دکتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري ايران بود.

برنامه هاي کاري او از همان تقريبا بدو ورود در عصر سه شنبه به وقت محلي آغاز و تا جمعه شب ادامه يافت به گونه اي که يکي از همراهان رييس جمهوري در سفر هفته گذشته اش به نيويورک اشاره مي کرد که دکتر احمدي نژاد فقط چند ساعتي وقت استراحت داشت. 

حجت الاسلام و المسلمين "محمدرضا ميرتاج الديني" عضو هيات رييسه مجلس به خبرنگار ايرنا در نيويورک گفت: آقاي احمدي نژاد انسان پرکاري است و واقعا از فرصت هاي حضور در نيويورک براي رساندن پيام ملت ايران استفاده کرد.
وي افزود: او هيچ فرصتي را نمي گذارد از بين برود. 

نماينده مردم تبريز گفت: شايد يکي از خبرسازترين شخصيت هاي سياسي در نيويورک ، رييس جمهوري ايران بود و اين بيانگر تاثيرگذاري وي و نظام جمهوري اسلامي ايران در جهان است. ايران از کشور گوشه گير و منزوي به يک کشور فعال در صحنه و تاثيرگذار در مسايل سياسي جهاني تبديل شده است. 

حجت الاسلام و المسلمين ميرتاج الديني افزود: اين را ملت بزرگ ايران مي دانند و به آن افتخار مي کنند و بايد اين را قدر بدانيم. ايران نقش الهام بخشي خودش را به دست گرفته است. 

وي به نشست گروه هاي متفکر و کانون هاي فکري آمريکايي با احمدي نژاد اشاره کرد و گفت: يکي از اين شخصيت ها که از ديپلمات هاي قديمي آمريکا بود ، مي گفت من سه سخنراني اوباما ، هوجين تائو و احمدي نژاد را مطالعه کردم و در حقيقت سه مدل سياسي و فکري و ايدئولوژيک براي جهان ديدم. 

نماينده مردم تبريز اظهار داشت: اين نشان دهنده آن است که ايران در اين سطح در دنيا مطرح است بنابر اين آقاي احمدي نژاد به خوبي از اين فرصت مجامع بين المللي به نفع عزت مندي ملت ايران و مطرح کردن ايده هاي انقلاب اسلامي در جهان استفاده مي کند. 

وي افزود: نشست هاي مختلفي که داشتيم ، همه يک سري وجوه مشترک داشت. يکي اينکه براي آنها جالب بود که رييس جمهور کشور ايران که آماج گسترده ترين حملات رسانه اي در جهان است ، به راحتي در کنار گروه هاي مختلف فکري مي نشيند و حرف هاي آنها را مي شنود و به آنان پاسخ مي دهد و ساعات طولاني هم با آنها نشست دارد. 

عضو هيات رييسه مجلس گفت: همه آنها در موضوعات مختلف سوال مي کردند و از مجموع سوالاتي که همه به اتفاق درباره آن مي پرسيدند ، بحث هولوکاست بود.
ميرتاج الديني افزود: معلوم است احمدي نژاد در اين بحث به نقطه اصلي و منطقه ممنوعه وارد شده که اينچنين افکار برخي ها را شورانده است. 

وي اظهارداشت: سوالاتي که در اين خصوص مطرح مي کند ، پاسخ ندارند و يکي از آنها اين است که اگر هولوکاست اتفاق افتاده ، کجا اتفاق و توسط چه کساني اتفاق افتاده و چرا بايد تاوان آن را فلسطيني ها بدهند؟ 

نماينده مردم تبريز گفت: وقتي در پايان جلسات از برخي حاضران مي پرسيدم جوابي براي اين سوالات داريد؟ مي گفتند نه و برمي گشتند به اينکه که چرا اصل هولوکاست را منکر مي شويد و احمدي نژاد هم مي گفت ما سوال مي کنيم و مي گوييم چرا اجازه تحقيق نمي دهيد؟ 

وي اظهارداشت: يکي ديگر از موضوعات در نشست هايي که داشتيم ، بحث انتخابات بود. تاکنون ما مسايل داخلي زيادي داشتيم و همه انتخابات 30 سال گذشته هم مثل هم بوده و هيچ تفاوتي با هم نداشتند و تنها تفاوت روي ميزان مشارکت بود که در انتخابات کنوني 85 درصد واجدين راي شرکت داشتند. 

ميرتاج الديني گفت: ميزان مشارکت در اين دوره از انتخابات ، بزرگترين سرمايه ما بوده و هست و بزرگترين عامل پيروزي ما بود و مي توانستيم با استفاده از آن در مجامع بين المللي خيلي قوي وارد شويم و استفاده کنيم. 

عضو هيات رييسه مجلس افزود: متاسفانه برخي قدرت طلب ها و جاه طلبي هاي عده اي از رجال سياسي داخل کشور ، اين پيروزي بزرگ و فرصت عظيم را هم تلخ کردند و اين ميزان مشارکت در انتخابات را تحت الشعاع برخي حوادث بعد از انتخابات قرار دادند.
وي اظهار داشت: طرح تقلب در انتخابات براي اولين بار در اين سطح ، يک ضربه و خدشه به حيثيت نظام جمهوري اسلامي بود که در سوالات و محافل مطرح مي کنند.
"وقتي اين حرف و صدا از داخل کشور به بيرون برود ، طبيعي است که در بيرون چگونه اين را بزرگ و مطرح مي کنند بنابر اين آنهايي که اين حرف را مطرح کردند بدون اينکه دليل و سندي داشته باشند ، در واقع بدانند که يک ضربه به حيثيت نظام جمهوري اسلامي زده اند و اين خيانتي نابخشودني است".
ميرتاج الديني افزود: افکار روشن و دل هاي بيدار در جهان کم نيستند و مي دانند در هر انتخاباتي ، جريانات سياسي يکديگر را متهم مي کنند.
"درجلسه رهبران اسلامي آمريکا با آقاي احمدي نژاد ، يک نفر درباره ادعاي تقلب در انتخابات سوال کرد و از ميان خودشان يکي ديگر جواب داد و گفت: احمدي نژاد زماني که ناشناخته بود ، راي آورد. چطور بعد از چهار سال که اينقدر در دنيا و در کشورش شناخته شده است ، در داخل راي نياورد و او را تقلب متهم مي کنند؟"
عضو هيات رييسه مجلس اظهار داشت: اين هم بحثي است که جاي تامل بيشتري دارد و اميدواريم در داخل هم عده اي به خود بيايند و نگذارند بيش از اين نظام جمهوري اسلامي که حفظ آن از اوجب واجبات است و يادگار شهدا و امام است ، مورد حمله و تهاجم مخالفان اين نظام قرار بگيرد.
** اوباما فرصت محدودي دارد
ميرتاج الديني در ادامه اين گفت و گو در جواب سوالي درباره آينده روابط ايران و آمريکا و شعار تغييراتي که اوباما مطرح مي کند ، گفت: باراک اوباما براي تغييراتي که شعارش را داده ، فرصت محدودي دارد.
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي گفت: اوباما براي هميشه اين فرصت در دستانش نيست بايد همچنان که وعده اش را داده بود ، شعارهايش را به عمل هم تبديل کند.
وي افزود: اوباما با شعار تغيير آمده است و اين را خيلي ها فرصتي براي آمريکا و جهان و ايران مي دانند اما اگر او در عمل و رفتار هم زمينه هاي تغيير را نشان دهد ، فرصت خواهد بود وگرنه به سرعت از دست مي رود.
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي گفت: سياستمداران آمريکا هم به اين واقف هستند و اذعان مي کنند که در دوران بوش سياست هاي تجاوزکارانه او خيلي به آمريکا ضربه زده است.
حجت الاسلام و المسلمين ميرتاج الديني افزود: مدلي که اوباما در سخنراني خودش در مجمع عمومي سازمان ملل داشت ، در گفتمان و ادبيات مي خواهد از آن سياست هاي بوش فاصله بگيرد اما نشانه هاي آن را در رفتار و عمل هم بايد ببينيم.
وي در جواب اين سوال که آمريکا بايد به طور مشخص چه اقدامي بکند که به عنوان يک حرکت اعتماد ساز بويژه درروابط با ايران تلقي شود؟ ، گفت: اين گام ها را مسوولان نظام جمهوري اسلامي به خصوص مقام معظم رهبري بارها در سخنراني هاي عمومي خود گفته اند و اين ها مسايلي است که بايد در رده هاي بالا و رهبريت نظام تصميم بگيرند.
عضو هيات رييسه مجلس اظهار داشت: از جمله اين اقدامات ، تغيير رفتار درباره ايران ، آزاد کردن اموال بلوکه شده ايران ، خارج شدن از فکر براندازي نظام جمهوري اسلامي و تبديل آن به يک تعامل مثبت با ايران ، کنار گذاشتن تحريم ها و دست نزدن به تحريم ، اعطاي حق مردم فلسطين و تغيير رويکرد شان در ارتباط با اسرائيل از جمله اين موارد است.
** بررسي مواضع ضد ايراني سارکوزي در مجلس
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم تبريز در ادامه با انتقاد شديد از مواضع ضد ايراني دولت سارکوزي ، مي گويد: کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اين موضوع را بررسي مي کند.
ميرتاج الديني به خبرنگار ايرنا در نيويورک گفت: "نيکلا سارکوزي" تعادل سياسي ندارد و جايگاه فرانسه را در عرصه بين المللي تقليل داده است.
خبرنگار ايرنا از نماينده مردم تهران در مجلس پرسيد آيا قرار نيست مواضع ضد ايراني دولت سارکوزي در مجلس بررسي شود ؟
عضو هيات رييسه مجلس جواب داد: سارکوزي حرف هاي بي ربط زيادي عليه ايران مي زند و کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اين موضوع را به طور جدي مورد بررسي قرار خواهد داد.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي اگر لازم باشد ، از وزارت خارجه خواهد خواست که نسبت به کاهش سطح روابط ايران با فرانسه اقدام کند.
ميرتاج الديني گفت: سارکوزي در صحبت هايش ، پايش را از دايره خودش بيرون مي گذارد و در سطح حتي يک سياستمدار متعادل ظاهر نمي شود.
وي افزود: او را بايد خود ملت فهيم فرانسه مورد بازخواست و سوال قرار دهند که چرا اينقدر از اسرائيل و برخي کشورها به طور کورکورانه پيروي مي کند و منافع ملت فرانسه را به پاي رژيمي مثل رژيم صهيونيستي فدا مي سازد؟
عضو هيات رييسه مجلس در جواب اين سوال که آيا با توجه به افول شديد جايگاه فرانسه تحت کنترل سارکوزي در عرصه جهاني از يک سو و مواضع ضد ايراني و جانبدارانه سارکوزي از سوي ديگر ، مناسب نيست که پاريس از مذاکراتي که در قالب 5 بعلاوه يک قرار است برگزارشود ، کنار گذاشته شود؟ ، گفت: ما اين ترکيب را براي مذاکره انتخاب نکرده ايم.
ميرتاج الديني اظهار داشت: ما ترکيب را انتخاب نکرده ايم خودشان به صورت عرفي چنين انتخابي را داشته اند و ما روي ترکيب آن حرف نداريم.
وي گفت: لذا ما مستدل و منطقي و محکم حرف هاي خودمان را با گروه شش مي زنيم اميدواريم فرانسه هم سر عقل بيايد و منطقي و مستدل مسايل را پيگيري کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *