پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گزارش‌ کمیسیون برجام دهه اول مهر در مجلس

جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب: 442557
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام درمجلس گفت: برگشت‌پذیری از توافق هسته‌ای برای ما در برخی موارد غیرقابل امکان و برای طرف مقابل خیلی سریع و آسان است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا ، علیرضا زاکانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به این‌که «نگاه آمریکایی‌ها به این است که در شرایط کنونی ما را به رکود و ایستایی و در بخش‌هایی به برگشت‌پذیری برسانند» افزود: تلاش آن‌ها بر این است که پس از اجرایی شدن برجام هم زیرساخت‌های تحریم را حفظ کنند.

وی با بیان این‌که «با دقت جزئی و مرور برجام بطور شفاف می‌توان دریافت که دیدگاه طرف مقابل در مورد تحریم‌ها چگونه است» گفت: بجز شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت که در یک قطعنامه تجمیع شد اتحادیه اروپا تحریم‌ها را لغو اما زیرساخت‌های آن را برای هشت سال دیگر حفظ می‌کند. آمریکا هم اگرچه برخی تحریم‌ها را تعلیق می‌کند درعین حال زیرساخت‌های تحریم را حفظ خواهد کرد. تعهدات ما در برجام تعهداتی است که بازگشت پذیری آنها سریع نخواهد بود و برخی از آنها هم اصلاً غیرقابل بازگشت است.

وی گفت: تحویل ۱۰ تن اورانیوم غنی شده به یک کشور دیگر و حفظ تنها ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳/۷ و اکسید کردن و تبدیل کردن به صفحات سوخت قابل برگشت نیست. جمع کردن دو سوم سانتریفیوژها خود تبعاتی دارد و بازگرداندنش زمان بر است در عین حال تعهداتی داریم که زیرساخت‌هایی را از اساس تغییر کاربری دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: برگشت‌پذیری برای طرف مقابل تنها به یک اراده و یک ابلاغ نیاز دارد در حالی‌که بازگشت‌پذیری برای ما بسیارسخت و در برخی موارد غیرقابل اجراست. آن‌ها خیلی سریع و ساده می‌توانند تحریم‌ها را بازگردانند.

وی وجود موافقان و مخالفان در موضوع مهمی مثل برجام را در مجلس طبیعی دانست و درعین حال گفت: در کمیسیون ویژه بررسی برجام درپی بررسی کاملا علمی و منطقی با روش خاص هستیم و درتلاشیم تا گزارش‌مان را در دهه اول مهر به صحن علنی مجلس ارائه کنیم.

وی با بیان این‌که «در کمیسیون ویژه می خواهیم بدانیم دقیقاً چه اتفاقی افتاده است» گفت: برای رسیدن به این مسئله نیاز به ورود تخصصی به برجام داریم زیرا امری ملی است و بر این اساس موافقان و مخالفان و متخصصان در عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف را به کمیسیون دعوت می‌کنیم و سخنان آنان را می‌شنویم تا گزارش‌مان با دقت نظر بسیار بالایی تنظیم و ارائه شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به جلسات هفتگی کمیسیون و کمیته‌های زیرمجموعه و بازدید اعضای آن از تأسیسات هسته‌ای گفت: هفته گذشته تیم مذاکره کننده هسته‌ای و همچنین تیم مذاکره کننده قبلی در کمیسیون حضور یافتند و درباره برجام و توافق صورت گرفته کلیاتی را در اختیار اعضای کمیسیون ویژه قرار دادند. کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی هفته آینده هم بار دیگر میزبان این دو تیم مذاکره کننده و همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی و اعضای دبیرخانه و نیز رئیس سازمان انرژی اتمی و کارشناسان این سازمان خواهد بود. دو هفته بعد هم رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون ویژه حضور می‌یابند تا ابعاد اقتصادی برجام را بررسی و مطرح کنند.

وی با بیان این‌که «تا زمان ارائه گزارش کمیسیون به صحن علنی مجلس هفت گام اساسی طراحی و تدوین شده است» افزود: در دو گام از این طراحی صورت گرفته مجموعه سؤالات و ابهامات را به تیم مذاکره کننده و کارشناسان مرتبط در زمینه‌های مختلف عرضه و منتظر پاسخ آن‌ها می‌مانیم.

وی ارائه لایحه بررسی برجام از طرف دولت به مجلس را وظیفه قانونی دولت دانست و گفت: ما همچنان منتظر ارائه لایحه دولت هستیم هر چند که معطل آن نمی‌مانیم. بررسی برجام یک امر ملی است و نباید با آن برخورد سیاسی ، جناحی و غیرقانونی شود بلکه باید آن را بطور کاملاً‌ تخصصی بررسی کرد. این‌که دولت بگوید ارائه برجام به مجلس در قالب لایحه مصلحت نیست و سیاسی است بر اساس تفسیر قانون اساسی در شورای نگهبان خلاف قانون است. این‌که دولت هم بگوید اگر برجام بر اساس لایحه یا طرح به صورت قانون درآید دست دولت را می‌بندد نیز درست نیست؛ زیرا مجلس بر اساس قانون اساسی در برخی موارد به دولت برای برخی امور مجوز می‌دهد.

زاکانی با تأکید بر این‌که «گزارش کمیسیون ویژه حتماً‌ در صحن علنی مجلس ارائه و بررسی می‌شود» گفت: اگر دولت درباره برجام به مجلس لایحه‌ای بدهد یا ۱۵ نفر از نمایندگان طرحی را تهیه و ارائه کنند ما در کمیسیون ویژه بررسی برجام به طور موازی به بررسی آن نیز می‌پردازیم.

وی با بیان این‌که «گزارش کمیسیون ویژه را به صورت دقیق و کارشناسی با بررسی تمامی ابعاد مختلف و منافع و مضرات آن تدوین و به صحن علنی تقدیم می‌کنیم» تصریح کرد: البته گزارش کمیسیون آن چیزی نیست که به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسد و آن طرح یا لایحه است که ما پس از بررسی جزئی، برای رأی‌گیری به صحن علنی مجلس ارائه می‌کنیم.

وی با بیان این‌که «کمیسیون به قطعنامه اخیر شورای امنیت ورود نمی‌کند» گفت: ما کلیات برجام و پنج پیوست آن را بررسی می‌کنیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: مجلس می‌تواند لایحه یا طرحی را که به آن تقدیم می‌شود چنانچه مضرات فوق‌العاده‌ای را داشت رد و چنانچه منافع بسیاری را به همراه داشت تأیید کند و چنانچه منافعش بیشتر از مضراتش باشد آن را مشروط تصویب کند و شروطی را برای آن در نظر بگیرد. مجلس همچنین می تواند بیانیه تفصیلی بدهد و همه اینها منشأ حقوق بین الملل دارد.

وی با بیان این‌که «این کمیسیون برای تدوین بیانیه تفصیلی نظرات ۲۰ حقوقدان برجسته از دانشگاه‌های بزرگ کشور را لحاظ می‌کند» افزود: در این بیانیه برای دولت چارچوبی را مشخص می‌کنیم که در آن دولت حدود و صقور خود را بداند. این بیانیه بر اساس اصول ۶۲ تا ۹۰ قانون اساسی و امری غیر از قانونگذاری و صرفاً به معنای صدور مجوز است.

وی با بیان این‌که «محدودت زمانی بررسی برجام در مجلس از روز توافق تا روز اجرا سه ماه است» گفت: تلاش می‌کنیم تا گزارش‌مان را تا هفت مهر یعنی ۲۰ روز قبل از اتمام زمان سه ماهه به صحن علنی ارائه کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: مباحث ما در کمیسیون بسیار داغ و جدی و البته در نهایت احترام است.

وی با بیان این‌که «در بند ۸ برجام تأکید شده که شش کشور و ایران موظفند با نهایت احترام و دقت در اجرای برجام اقداماتی داشته باشند» به اظهارات آمریکایی‌ها درباره توافق هسته‌ای تاکنون اشاره کرد و افزود: تا امروز رئیس‌جمهور، دولتمردان و نمایندگان آمریکا ثابت کرده‌اند که به این بند عمل نمی‌کنند و به نوعی برجام را نقض کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *