جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

مسکن مهر یا مسکن اجتماعی؟

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۷
کد مطلب: 448452
یک استاد دانشگاه با غیرکارشناسی خواندن طرح ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی با عنوان مسکن اجتماعی گفت:‌ این طرح، طرحی منفعل و کپی‌برداری از نظام سرمایه‌داری است.
به گزارش جهان، از اساتید رشته معماری در دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به استیضاح وزیر راه و شهرسازی و طرح‌های غیر کارشناسی این وزارتخانه طی دو سال اخیر گفت: همه می‌دانیم که تامین مسکن اقشار ضعیف و متوسط یکی از مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه مکلف است به تعداد زیاد و مورد نیاز برای جوانان و خانواده‌های نیازمند اقدام به تامین مسکن کنند.
 
وی با بیان اینکه با شرایط امروز جامعه تامین مسکن از راه‌های معمول برای خانواده‌های ضعیف و اقشار کم‌درآمد غیرممکن است اظهار داشت: مسئله تامین مسکن در قانون اساسی ما نیز مورد تاکید قرار گرفته و از نظر علمی نیز خانواده‌ای که مسکن او تامین نباشد با هزینه‌های اجاره بهای سنگین قطعا با مشکل جدی روبرو خواهد شد و پدیده‌هایی مانند طلاق گسترش می‌یابد.
 
نقره‌کار با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر افزود: برنامه مسکن مهر با استفاده از یک حکم اسلامی که می‌گوید زمین یک ودیعه الهی در اختیار حکومت‌هاست و باید به مردم تعلق بگیرد ایجاد شد و در برنامه آن تصریح شده بود که هزینه زمین از سبد خرید مسکن خانواده‌ها و جوانان حذف شود.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: معاف کردن خانواده‌های نیازمند از هزینه زمین آنهم در شرایطی که زمین‌خواران شدیدا با حمایت بخشی از ارگان‌های دولتی رشد کرده‌اند می‌تواند یک گام مهم در تامین مسکن این قشر باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به طرح مسکن اجتماعی که از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده،‌گفت: این طرح یک کپی‌برداری واضح از طرح‌هایی است که در کشورهای سرمایه‌داری در حال اجراست و هیچ گونه نشانه‌ای از رحم و مروت انسانی و اسلامی در آن دیده نمی‌شود.
 
نقره‌کار ضمن یادآور شدن شیوه‌ای که وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این طرح در نظر دارد، گفت: در این طرح گفته می‌شود که چند 10 میلیون به خانواده‌های نیازمند با کارمزد 16 درصد قرض می‌دهیم؛ این در حالی است که برخی از این خانواده‌ها برای مایحتاج روزانه خود با مشکل روبرو هستند ولی در این شرایط دولت می‌خواهد چندین برابر پولی که می‌خواهد به آنها بدهد را پس بگیرد.
 
این استاد دانشگاه نتیجه طرح را همان اتفاقات تاسف‌باری که در کشورهای سرمایه‌داری رخ می‌دهد دانست و افزود: متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی شاهد خواهیم بود که همین خانواده‌ها به مرور از عهده پرداخت دیون خود بر نمی‌آیند و بانک‌ها مانند کشورهای سرمایه‌داری خانه را از آنها پس می‌گیرند.
 
وی با غیرعملی خواندن این طرح به دلیل کمبود منابع مالی اظهار داشت: در حالی که بانک‌ها اعلام کردند که منابعی به این طرح اختصاص می‌دهند ولی وقتی به هر کدام از این بانک‌ها مراجعه می‌شود خودشان تصریح دارند که نمی‌توانند چنین منابعی را به این طرح اختصاص دهند.
 
نقره‌کار ادامه داد: طرح مسکن اجتماعی متاسفانه نه مناسب است و نه عملی و حتی اگر اجرایی هم شود تنها تعداد محدودی از خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: وقتی این طرح را دیدم یاد آن مثل مشهور افتادم که مردم می‌گفتند ما پول نداریم نان بخریم و عده‌ای از اشراف می‌گفتند خب اگر نمی‌توانید نان بخرید، بروید و بیسکویت بخورید.
 
وی ادامه داد: کسانی که در وزارت مسکن و راه و شهرسازی این طرح را ارائه کردند عده‌ای مرفه هستند که اصلا درد مردم را درک نمی‌کنند و مشکلات مردم برای آنها اهمیتی ندارد.
 
نقره‌کار با اشاره به برخی نکات مثبت مسکن مهر تصریح کرد: توقع بر این بود که وزارت راه و شهرسازی نکات مثبت مسکن مهر را حفظ کند و در نقطه مقابل تلاش کند که هزینه تولید ساختمان با استفاده از پیش ساخته سازی و سری‌سازی کاهش یابد که هم قیمت زمین ارزان و هم قیمت ساخت ساختمان کمتر شود.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر غلط بودن طرح مسکن اجتماعی و انتقاد از برخورد غیرکارشناسی با مسکن مهر گفت: متاسفانه یک برخورد سیاسی با مسکن مهر صورت گرفت که قطعا خطرات و ضربه بزرگی را به تصمیمات منطقی که باید در دولت گرفته شود، ایجاد می‌کند.
 
وی یکی از نکات مثبت مسکن مهر را کوتاه کردن دست دلالان و زمین‌خواران دانست و افزود: این یک حکم اسلامی است و از ویژگی‌های اسکان در اسلام است که باید زمین را در اختیار مردم قرار داد؛ آقای آخوندی طرح مسکن مهر را مزخرف خواند و حال باید از او سؤال کرد که آیا طرحی که بر اساس اصول اسلامی است، مزخرف است؟
 
نقره‌کار در ادامه تصریح کرد: البته مسکن مهر به دلیل آنکه توسط متخصصین عمران اجرا شد اشکالاتی در حوزه زیرساخت و شهرسازی داشت ولی اصل طرح به جا و درست بود و می‌شد آن را اصلاح کرد اما وزارت راه با سیاسی کاری این اصلاح را انجام نداد.
 
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: من به عنوان یک عنصر دانشگاهی منتقد طرح مسکن اجتماعی آقای آخوندی هستم و به مسائل سیاسی پیرامون آن کاری ندارم اما واقعیت این است که این طرح یک اقدام منفعلانه است و از الگوهای نظام سرمایه‌داری بهره‌برداری شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اخه این وزیر دولت راستگویانند