پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

بازداشت کشیش آمریکایی‌بخاطرسفربه ایران

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب: 386451
کشیش سیاهپوست و فعال حقوق بشر آمریکا که برای حضور در کنفرانسی به ایران آمده بود، بعد از بازگشت به کشورش در فرودگاه بین‌المللی «دالس» واشنگتن بازداشت شد.
به گزارش جهان، «رندی شورت» فعال و کشیش سیاه‌پوست آمریکایی که چندی پیش به منظور شرکت در کنفرانس «افق نو» به ایران سفر کرده بود، بعد از بازگشت به آمریکا در فرودگاه بین‌المللی «دالس» در واشنگتن بازداشت شد.

این فعال حقوق بشر به فارس گفت که به مدت سه ساعت در فرودگاه مذکور بازداشت بوده است و او را مورد بازجویی و تفتیش قرار دادند.

خبر پیگیری دستگیری این کشیش و فعال حقوق بشر آمریکایی بعد از آن صورت گرفته است که این کشیش سیاهپوست که خود از وضعیت حقوق بشر آمریکا در قبال سیاهپوستان مطلع بود، قبل از آنکه ایران را ترک کند، به یکی از خبرنگاران ایرانی ایمیلی زده بود و در آن از احتمال دستگیری‌اش بعد از بازگشت به آمریکا ابراز نگرانی کرده بود.


در این ایمیل، شورت تاریخ دقیق پرواز و زمانیکه می‌بایست وارد واشنگتن می‌شد را ذکر کرده و گفته بود در صورتیکه طبق یک زمان مشخص ایمیلی از او دریافت نشد، به مفهوم آن است که اتفاقی در فرودگاه برای او افتاده است و از این خبرنگار ایرانی خواسته بود که خبر ناپدید شدن او را آشکار کند زیرا ممکن است مقامات آمریکایی او را بازداشت و دستگیر کنند.

این خبرنگار ایرانی در زمانی که شورت مقرر کرده بود با او تماس گرفت، اما هیچ جوابی از او دریافت نکرد. پیگیری خبرگزاری فارس نشان داد که او به مدت سه ساعت در فرودگاه بازداشت بوده و مورد تفتیش و بازجویی قرار گرفته بود.

رندی شورت زمانیکه در ایران بود در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌های ایرانی از فارس (اینجا) به گوشه‌هایی از رفتارهای تبعیض‌آمیز دولت آمریکا علیه سیاهپوستان اشاره کرده بود.

وی در ادامه به اشکالاتی که در قانون اساسی آمریکا در رابطه با حقوق سیاه‌پوستان وجود دارد و همچنین یکی از احکام دیوان عالی آمریکا در سال ۱۸۵۷ مبنی بر اینکه هیچ آفریقایی-آمریکایی حتی در صورت برده نبودن، هیچ حقی برای برخورداری از شهروندی آمریکا ندارد، اشاره کرد و گفت: قانون اساسی آمریکا سیاهپوستان را هر چیزی فرض می‌کند جز انسان. قوانین آمریکا به گونه ای نوشته شده که هیچ حقی برای سیاهپوستان آفریقایی- آمریکایی قائل نیست و این در حقیقت می توان گفت یک اعلام جنگ غیررسمی علیه سیاهپوستان در آمریکا به حساب می‌آید.

شورت همچنین در مصاحبه‌های خود به نقش آمریکا در پیدایش ویروس مهلک «ابولا» اشاره کرده و گفت: «حتی مدارک و اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس ابولا را نیز خود آمریکایی‌ها بوجود آورده‌اند و در حال استفاده از آن در آفریقا هستند تا منافعشان را در این منطقه تأمین کنند».

«سیروس مک گلدریک» مدیر حقوق مدنی شورای روابط اسلامی-آمریکایی (CAIR) که نسب ایرانی-ایرلندی دارد نیز در میان افرادی بود که در کنفرانس افق نو در ایران حضور پیدا کرده بود و او نیز در مصاحبه‌ با فارس (اینجا) بر نقض حقوق مسلمانان در آمریکا تأکید کرده بود.


وی حدود دو هفته پیش بعد از گذشت چند روز از بازگشتش به آمریکا در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «من روز شنبه از ایران بازگشتم. مأموران گمرک و حفاظت مرزی در تونل هواپیما مرا دیدند و بعد از دو ساعت بازجویی، تلفن همراه و رایانه مرا ضبط کردند».

کنفرانس افق نو در ابعاد بین المللی در قالب چهارده محور و با موضوعاتی چون تشابهات نازیسم و صهیونیسم، جنایات آمریکا و صهیونیسم در جهان، هالیوود و لابی اسرائیل، نقش صهیونیسم و عربستان سعودی در تفرقه‌افکنی و جنایات گروه‌های تکفیری، بیداری اسلامی، اسلام هراسی و ایران هراسی، هالیوود و تروریسم، حقوق بشر و دموکراسی، سلاح هسته ای، معرفی شهدای مقاومت و شخصیت‌های آزادیخواه جهان، تبیین مبارزات و جنبش‌های آزادیبخش و جریان های مقاومت در برابر ظلم و ریشه‌یابی جنبش مردمی ۹۹% آمریکا و ... برگزار شد. (اینجا)

پیش از این هم گزارش‌های دیگری از تحت فشار قرار گرفتن شرکت‌کنندگان در نشست تهران منتشر شده بود. برخی از افرادی که در این کنفرانس حاضر بودند، با انتشار مطالبی به انتقادات پاسخ داده و قویا از تصمیم خود برای شرکت در نشست تهران دفاع کرده‌اند. (اینجا و اینجا).
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *