پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۴
"تحقق تمدن تراز اسلامی در زمان غیبت" در مناظره پنجره:

کچویان: در طول تاريخ، نظام‎‎‎های تراز دينی متعددی داشته‎ايم/ نصیری: نظر من با حجتیه‌ای‌ها تفاوت دارد

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 386352
اگر کسي گفته مي‎خواهيم نظام تراز ديني عصر غيبت را الان محقق کنيم، قطعا خطا کرده است. ولي ما نظام‎‎‎هاي تراز ديني متعددي داشته‎ايم که در جهان محقق شده‎اند.
کچویان: در طول تاريخ، نظام‎‎‎های تراز دينی متعددی داشته‎ايم/ نصیری: نظر من با حجتیه‌ای‌ها تفاوت دارد
سرویس فرهنگی جهان نيوز: «تحقق تمدن تراز اسلامي در عصر غيبت ممکن نيست! اسلام در تقابل کلي با مدرنيته است و اساسا تمدن مدرن يک انحراف از مسير تمدني‎اي بود که انبيا براي بشر ارائه کرده بودند». شايد در برخورد اول با اين جملات ثقيل مهدي نصيري آن هم در روزنامه‎ي اصلاح‎طلب اعتماد عقل حکم به ناديده گرفتن آن بدهد، چرا؟ معلوم است. تجربيات تاريخي نشان داده گشودن مباحثي که از آن بوي ضديت با آراي علما، مراجع، حضرت امام و رهبري بدهد، پيچيده و حساس است و نياز به ظرافت‎‎هاي خاص رسانه‎اي دارد تا خداي ناکرده از آن سوء برداشت نشود. اما چه بايد کرد با کنجکاوي و دغدغه.

بيش از ما خطرات اين مهم را مهدي نصيري می‎دانست. پيشکسوت رسانه است و آشنا با فوت و فن، به همين دليل بود که تا همين چند روز پيش درباره انتشار مناظره مردد بود. از سوي ديگر در روز‎هاي ناخوش احوالي و کسالت دکتر کچويان راضي کردن ايشان براي برقراري ديالوگ و چالش با نصيري که از دوستانش نيز محسوب مي‎شود کار دشواري بود اما به‎نظر مي‎رسيد اظهارات نصيري درباره تمدن، مدرنيسم و تمدن اسلامي او را مجاب کرده بود تا در ميزگردي اشکالاتش را بر ديدگاه‎‎هاي نسبتا جديد نصيري وارد کند. در ادامه گزیده‌هایی از مناظره مهدی نصیری و حسین کچویان در هفته نامه پنجره را می خوانیم:

نصیری: ما نمي‎توانيم در عصر غيبت، جامعه‎اي را شکل بدهيم که مثلا بالاي ۵۰ درصد، فرض کنيد ۷۰ـ ۸۰ درصد اسلامي باشد که من تعبير به تراز اسلام مي‎کنم. گرچه تحقق نسبي‎ آن ممکن است و همين الان ما نسبيتي از تمدن اسلامي و شيعي را در جامعه خودمان داريم. اولين شرط تحقق جامعه و تمدن تراز اسلامي حضور و بسط يد امام معصوم(ع) است.ائمه معصومين (ع)جامعه‎اي را محقق مي‎کردند که ۷۰ يا ۸۰ درصد مناسبات سياسي‎، اجتماعي و اقتصادي آن در فرم، محتوا و ساختار‎‎ها منطبق با موازين ديني بود.

کچویان: ما امروز در سياست، ساختار‎‎هايي ايجاد کرده‎ايم که در آن مجلس خبرگان، ولي فقيه و... را داريم. اين ساختار‎‎ها کاملا شرعي و مورد تاييد ديانت است. لذا اين درصد کمتر و بيشتر در اين ساختار‎‎ها چه معنايي پيدا مي‎کند؟ کم و زياد اسلامي بودن آن چگونه مي‎شود؟

نصیری: نظام پارلمانتاريستي، انتخابات مجلس، انتخابات رياست‎جمهوري و تفکيک قوا برگرفته از مدل حکومتي اسلامي و ديني نيست. البته مشکل حادي با اين مدل ندارم و آن را مبتني بر مصلحت سنجي درست مي‎دانم.

کچویان: زمان حضرت رسول(ص) نظام قبيله‎اي نظام معمول بود و حضرت هم در قالب همان نظام عمل مي‎کردند. بنابراين شما نمي‎توانيد به اعتبار اينکه الان پارلمان آمده و ما پارلمانتاريستي عمل مي‎کنيم بگوييد مدل ما غيراسلامي است. يک آدم ديني در تراز حضرت رسول آمده و در اين جهان زندگي کرده و مي‎خواسته جامعه خود را ديني کند. خودش را با جهان واقعي سازگار مي‎کند و متناسب با آن عمل مي‎کند. ما هم همين کار را کرده‎ايم.

نصیری: مسئله بيعت با پارلمانتاريسم، انتخابات و اين قصه‎‎‎ها فرق مي‎کند و يک امر ثابتي هم هست. یعني اين اشتباه است فکر کنيم چون آن روز نظام قبيله‎اي بوده و مطلوبيت داشته، امروز که تمدن مدرن و تجدد آمده، آن مدل مطلوبيت ذاتي‎اش را از دست داده و ديگر اساسا آن مطلوب نيست.

کچویان: الان هم همين کار را مي‎کنيم. يک ساختار حقوقي گذاشته‎ايم مي‎گوييم‎ هرکس در اين ساختار حقوقي راي داد بايد ملزم به آن باشد. يک قانون اساسي وجود دارد که اين حقوق را به شما مي‎دهد و اين وظايف را هم براي شما تعريف مي‎کند.

نصیری: وقتي پيامبر اکرم (ص)از جانب خدا مبعوث مي‎شود، هيچ نيازي به اخذ مشروعيت از مردم ندارد. منتها براي اينکه حکومتش را محقق کند نيازمند اين است که قلوب مردم را با خودش همراه کند.

کچویان: الان هم همین طور هست. وقتي ولي فقيه در نماز روز جمعه۲۵ خرداد ۱۳۸۸ و بعد از آن حوادث گفتند جمع کنيد و ديگر به نقض قانون ادامه ندهيد، از کجا و چگونه اين مشروعيت را گرفته‎ بودند که اين‎گونه حرف بزنند؟

نصیری: اينکه ولي فقيه نمي‎تواند براساس قانون اساسي، مسئول اجرايي کشور را خودش مستقيم انتخاب کند، اين‎‎ها ربطي به مدل حکومتي تراز دين ندارد. حکومت پيامبر و بيعت ربطي به ساختار‎‎هاي قبيله‎اي نداشت صندوق راي نگذاشت يا تفکيک قوا ايجاد نکرد و براي مسئولان اجرايي‎اش و واليانش از مردم راي نگرفت.

کچویان: نظام اجرايي تراز اسلامي ما نظام ولايت فقيه است که تمام ارکان قدرت، بازوي اجرايي او هستند. ولي الان در وضعيت فعلي اين سيستم محقق نشده و شکل نيمبندي از آن محقق شده است اما سيستم تراز ما آن است.

نصیری: اولين شرط تحقق تمدن، جامعه و دولت تراز اسلامي، حضور امام معصوم و بسط يد اوست؛ يعني امام معصوم و مصون از خطا بايد در رأس قدرت قرار داشته باشد. وقتي امام معصوم در ميان شما نيست، بين خودي‎ترين و مومن‎ترين آدم‌هايتان، اختلافات نظري جدي داريد.

اساسا گويا اسلام‎شناسي در روزگار ما با چند تن از مشاهير به تماميت خودش رسيده است و الان در بهترين مقطع تاريخي هستيم و تنها نياز به چند تا برنامه پنجساله و ۱۰ساله داريم تا اسلام در همه وجوه محقق شود و کاري که انبيا نتوانستند انجام بدهند ما داريم به سرانجام مي‎رسانيم و از اين دست خيالات.رئیس جمهور سابق سال آخر رياست‎جمهوريشان يکبار گفت تا يکسال ديگر مشکل بيکاري را حل مي‎کنيم. واقعا حرف از اين بي‎پايه‎تر در دنياي امروز که عصر غلبه اقتصاد مدرن و تکنولوژي مدرن است و بيکاري در ذات آن نهفته است، نمي‎شود زد.

متاسفانه ما به‎شدت در جمهوري اسلامي ايران دچار فقر غربشناسي، مدرنيته و تجددشناسي هستيم. تحليل غالب از امر تجدد و مدرنيته تحليلي بسيار سطحي است. مدرنيته را حادثه‎اي بسيار معمولي مي‎بينند و در نهايت مي‎گويند شتاب امور بيشتر شده و مدرنيته سرعت امور را بيشتر کرده و امکانات و قدرت بشر را افزايش داده است. بعد هم مي‎گويند علم و تکنولوژي مدرن و ساختار‎‎هاي معيشتي را از فرهنگ و اخلاق تفکيک مي‎کنيم و با اين‎‎ها مشکلي نداريم.

کچویان: در طول تاريخ، نظام‎‎‎هاي تراز ديني متعددي داشته‎ايم که يکي از آن‎‎ها نظام تراز ديني حضرت رسول(ص)است. چه‎کسي مي‎تواند بگويد در مدينه حضرت رسول نظام تراز ديني محقق نشده است؟ بحث کدام عدم تحقق است؟ آنجايي که انبيا موفق شده‎اند و جامعه‎اي را در دست گرفته‎اند و اداره کرده‌اند، نظام تراز ديني محقق شده است. اگر کسي گفته مي‎خواهيم نظام تراز ديني عصر غيبت را الان محقق کنيم، قطعا خطا کرده است. ولي ما نظام‎‎‎هاي تراز ديني متعددي داشته‎ايم که در جهان محقق شده‎اند. وقتي مي‎گوييم حکومت تراز ديني، نمي‎گوييم مي‎رسيم به آن اوجي که در عصر ظهور است. يعني کليت ساختار‎‎ها ديني مي‎شود، بنياد‎‎ها ديني مي‎شود به‎نحوي که بتواند فرآيند تحولش را به‎سمت ديني شدن بيشتر ادامه دهد. تا امروز کسي نگفته ما مي‎خواهيم جامعه عصر ظهور را درست کنيم. جامعه عصر ظهور با اعجاز ايجاد مي‎شود. يکي از اعجازهايش شکوفايي عقول انسان است. براساس احاديث و فهمي که از آن‎‎ها وجود دارد تا قبل از ظهور از پنج درصد عقل بشر استفاده مي‎شود ولي در عصر ظهور تمام عقول شکوفا مي‎شود. البته نمي‎خواهم و دوست هم ندارم اين‎گونه بگويم اما بخشي از ادله شما همان ادله انجمن حجتيه است. مگر آن‎‎ها نبودند که امام را به استهزا مي‎گرفتند؟ مگر نمي‎گفتند نمي‎شود به اين حکومت دست زد و تمام قدرت و توان شرق و غرب دنبال اين حکومت است؟

نصیری: جناب کچويان بنده را تلويحا با انجمن حجتيه قياس کردند. اما آنچه منسوب به انجمن حجتيه است، اين است که‎ آقايان اساسا قائل به تشکيل حکومت در عصر غيبت نيستند و جايز نمي‎دانند. بنده اصلا نظر و عقيده‎ام اين نيست. به‎نظر من بخش قابل توجهي از تنش‎‎هاي فکري، فرهنگي و اجتماعي ما به اين برمي‎گردد که ما وعده‎‎‎هايي داده‎ايم و ادعا‎‎هايي کرده‎ايم که قابل عمل و تحقق نبوده‎اند.

کچویان: ما بهاندازه وسعمان مکلف به اصلاح هستيم و بايد تلاش کنيم. در جامعه امروز بايد افقي را به مردم نشان دهيم؛ يک افق واقعبينانه و نسبي که بايد براي آن تلاش کنيم. اين‎‎ها همه سر جاي خودش، ولي بنده مي‎خواهم عرض کنم همه اين کار‎‎هايي که مي‎کنيم و همه زور‎‎هايي که مي‎زنيم، در حد آن نسبيت است.

نصیری: ولي بنده هيچ اميدي به بهتر شدن وضع حجاب در اين ‎جامعه ندارم. بنده هيچ اميدي به اينکه بانکداري بدون ربا داشته باشيم ندارم. بله، مي‎تواند نرخ سود پايين بيايد و بايد براي اين تلاش کنيم. اين نظام آموزشي از آغاز تا پايانش در حد زيادي غيرديني است. البته مي‎توان براي اصلاح نسبي آن کار‎‎هايي کرد و بايد هم کرد اما تحقق نظام آموزشي تراز دين روياي بي‎تعبير است. همين الان بسياري از شاخص‎‎‎هاي فرهنگي و اجتماعي شما رو به سقوط و افول بيشتر است؛ مثل طلاق، مثل فردگرايي و فرار از ازدواج، مثل افزايش پرونده‎‎‎هاي قضايي و خيلي چيز‎‎هاي ديگر.
منبع: هفته‌نامه پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نظراتشون به هم نزدیک بوده
نصیری نترس حرفت را کامل بگو
محمد یونسی
چه شود. پنجره ترکونده هفته قبل شهرام جزایری این هفته کچوئیان و نصیری
رجائي
Iran, Islamic Republic of
سلام
نصيري را خيلي بزرگ نكنيد مروري بر سير ديدگاه هاي ايشان نشان مي دهد قوام كافي در ساختار فكري ايشان وجود ندارد. ايشان سر پرشوري داشت و شايد دارد كه در مباحث فكري و كلامي يك نقطه ضعف است.