جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۶
۱۰۱
داریوش سجادی _مشاورکروبی_ عنوان کرد؛

پوتین‌ در سفر به‌ تهران، توجهی به روحانی و هاشمی نداشت!

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۲
کد مطلب: 457551
یکی از ویژگی های سیاست و پدیده های سیاسی «فـَــّرآری» فرصت ها و پدیده ها در دنیای سیاست است و بدین لحاظ بر پایوران حکومت در ایران فرض است با «پدیده پوتین» حاذقانه برخورد کرده و از هم سوئی موجود و حائز اهمیت در مناسبات فعلی تهران ـ مسکو نهایت بهره برداری فرصت شناسانه و هوشمندانه را ببرند.
پوتین‌ در سفر به‌ تهران، توجهی به روحانی و هاشمی نداشت!
گروه سیاست "جهان نيوز" ـ   «داریوش سجادی»تحلیل گر اصلاح طلب مقیم آمریکا در وبلاگ خود نوشت:

پیش تر «ولادیمیر پوتین» را به صفت تدبیر دولتمردی هوشمند و اعجوبه ای قهار در سیاست ورزی در میانه سیاستمداران موجود در جهان معاصر محسوب کرده بودم، سیاستمداری که با زبردستی قواعد دنیای سیاست را بازی می کند و اکنون اقبال جمهوری اسلامی بر این واقع شده تا از این «پدیده» فرصت شناسانه بهره ببرد.

یکی از ویژگی های سیاست و پدیده های سیاسی «فـَــّراری» فرصت ها و پدیده ها در دنیای سیاست است و بدین لحاظ بر پایوران حکومت در ایران فرض است با «پدیده پوتین» حاذقانه برخورد کرده و از هم سوئی موجود و حائز اهمیت در مناسبات فعلی تهران ـ مسکو نهایت بهره برداری فرصت شناسانه و هوشمندانه را ببرند.

رفتار هوشمندانه پوتین در بدو ورود به ایران و عزیمت مستقیم ایشان از فرودگاه به بیت رهبری و اصرارش بر ملاقات با آیت الله خامنه ای آن هم بیرون از پروتکل های مرسوم و بدون تقیدش به همراهی میزبان و هم ترازش (رئیس جمهور ایران) در ملاقات با رهبری را باید یکی دیگر از رفتارهای محاسبه شده این دولتمرد توانمند روسی معنا کرد که برای «مخاطب خاص» حامل ۳ پیام مهم بود!

خصوصاً آنکه سفر ۸ سال پیش پوتین به ایران با لحاظ کامل پروتکل های تشریفات صورت گرفت و رئیس جمهور وقت ایران در آن سفر پوتین را در ملاقات با رهبری همراهی می کرد و این بار جای خالی رئیس جمهور ایران در نشست پوتین با آیت الله خامنه ای بشدت محسوس و معنادار بود.

این در حالی است که محتوای صحبت های رد و بدل شده بین آیت الله خامنه ای و پوتین نیز بر مدار مناسبات استراتژیک بود و کمترین ربطی به بهانه سفر پوتین (نشست رهبران کشورهای صادر کننده گاز) به تهران نداشت.

پوتین با چنین اقدامی اولاً بنوعی نشان داد که تعمد دارد تا به دولت آمریکا و شخص اوباما «رشک» داده و با صراحت این پیغام را به واشنگتن منتقل کند که اگر شما تنها برای دست دادن رئیس جمهورتان با وزیر خارجه ایران مجبور به طراحی صحنه و در کمین ایشان نشستن در راهروهای سازمان ملل هستید! آن هم مصافحه ای که منجر به شماتت وزیر خارجه ایران و التزام ایشان به پاسخگوئی به مجلس و افکار عمومی در ایران شد اما من از این فرصت برخوردارم تا با دعوتی رسمی به ایران رفته و بیرون از تقیدات تشریفاتی میهمان ویژه رهبری ایران شوم.

ثانیاً به صورت غیر مستقیم اما صریح این پیغام را به واشنگتن داد که برجام و تفاهم حداقلی و نحیفانه دولت ایران با شما ارزانی خودتان! اولویت مسکو در حال حاضر سوریه و ضرورت همکاری با «قدرت اصلی» در ایران بمنظور موفقیت در دمشق است. لذا اگر بیرون از پروتکل به ملاقات رهبر ایران می روم چنین امری بدین معناست که به درستی «قدرت اصلی» در ایران را تشخیص داده که در منطقه و به اعتبار ابتکار عمل سپاهیان تحت امرش در بحران سوریه حرف اصلی را در ایران ایشان می زند.

ثالثاً پوتین با اهدای یکی از ارزشمندترین و قدیمی ترین نسخ قرآنی به رهبر ایران بنوعی این پیغام را به واشنگتن و ریاض داد که از اسلام موجود در منطقه «اسلام ایرانی» را برسمیت شناخته و ایران و رهبر ایران را شایسته اعطای چنین هدیه ای می دانم.

تنها در این میان دلجوئی پوتین از روحانی و احیاناً هاشمی رفسنجانی بلاتکلیف می ماند که اولی بصورت طبیعی می تواند مبتلا به ترش‌روئی بابت بی وقعی پوتین در لحاظ همراهی ایشان در ملاقات با رهبری شده باشد و ایضاً هاشمی رفسنجانی که در مقام معمار مناسبات تهران ـ مسکو طی سفر سال ۶۸ وی به شوروی اکنون نیز قطعاً به سنت مألوفش به درخواست پوتین جهت ملاقات با خود، نمی توانست کم اشتیاق نباشد.

علی ایحال ظاهراً «پوتین» برخلاف نام زمختش اکنون مبدل به «کفش بلورین سیندرلائی» شده که یابنده آن می تواند فرصت شناسانه از فرصت کامروائی از قبال همسوئی با آن «صاحب منصب» بهره ببرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیت الله روحانی و آیت الله هاشمی نیازی به کرشمه تزار روس ها ندارن
آیت الله روحانی؟؟؟ :) از حوزه ی انگلستان؟کامنتتون و برای دوستانم ارسال می کنم یکم بخندیم
وقتی سید حسن یه شبه علامه میشه تعجبی نیست روحانی هم ایت الله بشه
Romania
حرف دهنتو بفهم داری درباره ی چه فردبزرگی صحبت میکنی!
کیوان
اگر معیار بزرگی وزن باشه، درسته، مرد بزرگیه
نادر
خال مه رویان سیاه....
شما به هر سطح يك ايت الله مي گوئيد حال چه شده به مجتهد اين عنوان را نمي دهيد. قطعا سطح علمي او از محمدتقي بيشتر است .....
اونی که زدی جنسش حرف ندارع!خیلی بردت تو فضا
سیاح
آیت الله!?
وما ادراک ما لآیت الله
دوم کرشمه کدخدا چطوره !?
اگه به جای "ایت الله روحانی ! " مینوشتی "ایت الله فریدون !! " خیلی خنده دار تر میشد داداش . ضمنا بعضیا محتاج کرشمه شیوخ جنایتکار آل سعود هستند .............
Iran, Islamic Republic of
خجالت نمیکشی فقط آیت الله خطاب میکنی؟!!!!
باید میگفتی آیت الله العظمی صاحب التدبیر و الامید....
رضا
نمردیم معنی تدبیر و امید رو هم فهمیدیم
چی گفتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کدوووووووووووووووووم آیت الله !!!!!!!!!!!!!!!!!
Estonia
به ناز و کرشمه شیوخ پادو آمریکا و اسرائیل نیاز دارند
Estonia
آیت الله روحانی !!! آیت الله هاشمی !!! کیلویی چند ؟؟؟
Estonia
تو که با این کامنتت این بنده خداها را له کردی !
خدا از دلشون خبر داره داداش ش ش ش ش ش !
حسن
خود هاشمی هم مفام رهبری ایشون رو تو ناامه هاشون حجت الاسلام خطاب میکنن... ببخشید ایت الله روحانی؟؟؟؟خب شاید شما اجازه دادن حکم اجتهاد رو داری
ضمنا جهان جان خود اقای سجادی گفته مشاور کروبی نبوده وبرعکس کروبی به ایشون مشاوره میداده
خوب وقتی هاشمی، سیدحسن خمینی رو علامه خطاب می کنه، چه اشکالی داره که ما هم روحانی رو آیه الله و زیبا کلام رو حجه الاسلام و ملک سلمان رو خادم الحرمین بنامیم؟؟؟
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
بله!
آرزوی تحویل گرفتن از سوی عقب افتاده ترین حکومتها نظیر سعودی را دارند آنوقت نیازی به ابرقدرت دنیا ندارند!!
البته باید دید کدخدایشان برایشان چه چیزی تجویز نموده است...
مسعود
اجالتا" كه اين دونفر در به در به دنبال ناز و كرشمه كدخداي هستن و چند دولت دنباله رو كدخدا در اروپا.....
از قدیم گفتن
دهن گربه به گوشت نمی رسید
می گفت: اه اه اخه
Germany
بله اینها فقط به ال سعود نیاز دارند
رضا
با عرض معذرت از ساير خوانندگان؛

ببند بابا!!
مجتبی
ایت الله پوتین برجام رو برد رو هوا؟!
ایول
روحانی و هاشمی از عقلا هستند
..
جدا؟؟؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اگر هاشمي و روحاني از عقلا هستند .....
.. بر سر بی شعورت
چــغــوک
برجام و تفاهم حداقلی و ""نحیفانه دولت ایران ""با شما ارزانی خودتان !
جناب سجادی اینو خوب اومدی
عجب افاضۀ فیضی فرمودید!
تا حالا کجا بودی؟
میخواستی حرف بزنی ولی ....
Iran, Islamic Republic of
به روسیه نیازی ندارن اما چرا اینقدر دنبال راضی کردن آمریکان
داریوش سجادی اسب تروای انقلاب اسلامی ایران در دل ظلمت کده غرب است
تزار ازبکستان هم یه دو زاری پرت کنه تو جوب این دو تا با کله شیرجه میزنند ! یه چیزی بگو بهشون بیاد!!!!
Romania
سیاست و راهبرد قوی رئیسان جمهور هستند که آنان را مقتدر می سازد که متاسفانه رئیس جمهور فعلی فاقد برنامه های استراتژیک می باشد و موجب تنزل ایشان در جهان شده است.
نادر
فرمودین آیت الله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این بنده خدا میخواد برگرده یه چیزی مینویسه تا شما دلواپسها رو راضی کنه و خوشحال چون میدونه کلید برگشتش دست شما دلواپسهاست و به نوعی همه کاره‌ی مملکت شماهائین!!
رضا
خوشحالم که به این واقعیت رسیدید که همه کاره ما هستیم که پشت سر ولی فقیه از نظام مقدس دفاع کرده و به ما فتنه گرا ها مجال ظهور نمی دهیم پس بیخود تلاش نکنید
" به ما فتنه گرها"!!!!
باحال نوشتی
یعنی خودت اعتراف کردی که شما دلواپسا فتنه گر هستین!! دمت گرم
شهروند درجه چندم
شما اگرانتقادی داری حرفهاش رو نقدکن و کلی گویی نکن
مشکل شماها با امثال سجادی که سبقه اصلاح طلبی دارند اینستکه در فتنه 88 همرنگ جماعتتان نگردید و به شماها باج نداد و لذا ازآن زمان مغضوبتان است!
حمید
Estonia
شما چرا از برگشتش ناراحتید ؟ همین که مثل شماها نمیخواد عمله غرب باشه و وطن فروشی کنه باید تحسینش کرد
یه ذره عقل داشتی میفهمیدی این بابا رفته عمله غرب شه، اما چون هددی نبوده آدم حسابش نکردن، پیش خودش گفته اون ور که نشد لااقل بریم تو بغل دلواپسا و همون کاری که میخواستم اونجا انجام بدم یعنی خیانت به ملت تو آغوش شما دلواپسا میکنه!!!!
Estonia
پس چی ما دلواپسها همه کاره ایم نه شما که وطن فروشی را افتخار میدانید
حسن
ترجیح میدهیم دلواپش باشیم تا ایندگان مارا بی شرف نخوانند
شما همون دلواپش باش داداش!!
...
مجتبی
حالا خدا رو شکر نگفتی امپولی بش زدند که اینجوری شما رو میسوزونه
Iran, Islamic Republic of
عمو جون يخورده بجاي گشت و گذار تو سايتهاي بي محتوا برو اخبار رو پيگيري كن اين بابا بارها اومده ايران آخرين بارش هم چند ماه پيش بود نيازي به اين كاري كه شما اصلاح طلبا توش تبحر دارين و محتاجشين نداره
Estonia
داریوش سجادی همیشه دقیق و صادقانه می نویسه برای بر گشتن هم منعی نداره فقط خودش خبر نداره که ولایی و اصولگرای واقعیه
تحلیل های خوبی کردی داداش ولی یک قسمت استراتژیک رو زیرکانه وارونه جلوه دادی ! امروز پوتین است که متوجه شده همسویی با رهبر دوراندیش و هوشیار و متفکر ایران میتواند اقتدار روسیه را در عرصه بین المللی بیشتر کند .
Estonia
خوب ایشون هم همین رو گفت شما متوجه نشدی !
یا ثارالله
خدایا به عزتت قسم لحظه به لحظه بر عزت، آبرو و اقتدار امام خامنه‌ای عزیز و مظلوم ما بیفزای.
الهی آمین
رفتار دولت تدبير در سفر پوتين بي تدبيرانه بود!!!!!!!!!!!!!!!!!
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
اونا اختیاری ندارن دوست عزیز!
کدخدا اجازه بیشتر از این نداده و گفته اگه آقای پوتین رو خیلی تحویل بگیرین من باهاتون قهر میکنم....
روسها به طمع اينكه نگذارند رابطه غرب با ايران بهتر شود اين كارها را مي كنند . قرآني كه از روسيه بيايد ............ اگر روسها صادق بودند جلوي چندين قطعنامه اي كه عليه اران صادرشد مي ايستادند چرا وتو نكردند؟ اينها فقط به فكر منافع خود هستند و هاشمي و روحاني تامين كننده منافع روسها نيستند
همه ماباید به منافع خود بیندیشیم پوتین هم به منافع خود می اندیشد منتها الان ما و روسها در مورد مبارزه با غرب اشتراک منافع داریم تاهرجا و هرزمان که مسیرمان یکی باشد بهتر است متحد باشیم چون فعلا دشمن مشترک داریم (یعنی وحدت تاکتیکی)چون حدیثی داریم که می گوید دوست تو سه نوع است 1-دوست تو 2- دوست دوست تو 3- دشمن دشمن تو فعلا پوتین دشمن دشمن ماست حالا با چه انگیزه ای کاری نداریم ولی نمی دونم چرا بعضیا از هر مخالفتی با غرب و غربیها توسط هر کس باشه یه چیزی شون میشه
Romania
آهان یعنی امریکا و عربستان و فرانسه و بقیه هم فکراشون به دنبال منافع ایرانن که هاشمی و روحانی دنبالشون راه افتادن؟
البته که این حرکت پوتین به نفعش بود. ولی نشان از درایتش هم داشت که دست دوستی به سمت په کسی دراز کنه.
Iran, Islamic Republic of
خب معلومه بارها اين را به اثبات رسوندند
لحظه ملاقات پوتین با رهبر معظم انقلاب را که از تلویزیون می دیدم به عنوان یک ایرانی مسلمان به این عزت و اقتدار و سر بلندی می بالیدم وافتخار میکردم
بخصوص لحظه ای که آقا داشتن قرآن را می دیدند و گویی به پوتین کنارش خیلی توجه نداشت یا پوتین خود را حقیر میدید یا ... یه حس خاصی را القا می کرد. البته شاید بنده این تصور را کرده ام. لطفا با مثبت و منفی یا پاسخ نظرتان را بگویید.
Iran, Islamic Republic of
البته اين رفتارپوتين عجيب بوده وخارج ازعرف ديپلماتيك .زيبايي كاردراينه كه پوتين هم مثل قدرتهاي ديگرمتوجه شده عامل تاثيرگذاردراستراتزي كلان نظام مقام عظماي ولايت حضرت آيه الله خامنه اي دامت بركاته است.جانم فداي رهبر
تکبیییییر!!!!
Iran, Islamic Republic of
اقا گیر ندید.بچه زبونش نچرخید یه چیزی گفت.میخواست بگه پدر خوانده گفت ایت الله
مجید
Iran, Islamic Republic of
ایت الله......و ایت الله .....خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
..زبونش میگیره!
سیستانی
گاهی دشمنان هم حرفحای خوبی میزنند
Iran, Islamic Republic of
اولا كه با روحاني ديداركرد
دوما مگه قراره با همه ملاقلات كنه
بقيه روساي جمهور مگه با هاشمي ملاقات كردند؟؟؟؟
هاشمی مگر چیکاره هست که باید باهاش ملاقات میکرد ؟!!
Iran, Islamic Republic of
اینهم از اقتدار رهبر بزرگوار وعزیز ایران است
ملت
Iran, Islamic Republic of
بله خلایق هر چه لایق . پوتین که پدر داعشی ها را در آورده
سروش
کلی خندیدم ایت الله روحانی!! !!؟؟ این اقایان اینقدر تدبیر ندارند که سیب زمینی هارو بجای اینکه برسونن بدست مردم امحاء میکنند خوب این اخبار چیزی نیست که دیگران متوجه نشند .حالا اینکه در معادلات پیچیده سیاسی منطقه فقط مجیز گوی شیوخ مرتجع منطقه باشند کافیه .سنگینتر اینه که در معادلات کلان منطقه دخالتی نداشته باشند.
آخه اگر به دست مردم می رسوندن می شدند دولت سیب زمینی!
United States
این آقا مشاور کروبی نیست! ضمنا اگر کروبی چنین مشاورانی داره پس باید از شماها اصولگراتر باشه.

چرا حرف یک خارج نشین را مستمسک اختلاف داخلی میکنید؟
Iran, Islamic Republic of
آقای سجادی فهمیدیم که که از رفتار گذشته ات برگشتی ولی این رو در نظر بگیر که اصلاح رفتار به معنی پا گذاشتن روی واقعیات نیست. ریيس جمهور موقع ورود پوتین مشغول برگزاری جلسه سران گازی بود. نکته دوم اینکه پوتین در لحظات آخر نزدیک به برگزاری جلسه وارد تهران شد و اینکه ريیس جمهور ایشان را همراهی نکرد به خاطر مسئله مهم برگزاری جلسه بود. آقای سجادی کسی که به تمام رفتار گذشته اش انتقاد داره نمی شه رفتار الانش هم اعتماد کرد.
بیهوده سخن به این درازی
United States
چنانچه مطلع باشید این جناب سجادی را با تیپایی از وزارت خارجه در دوران هاشمی بیرون انداختند. معلوم است که عقده گشایی می کند. حالا هم آنجا با پول مفت به عنوان یک مامور دون پایه روزگار می گذراند و نفاق می بافد.
مهدی
به خودمیبالم وقتیکه میبینم رهبربلوک شرق اینقدرمشتاقانه وباخضوع به خدمت رهبرکشورم ایران بزرگ شرفیاب میشودایرانی که زمانی زیرچکمه های مغرورانه سربازان تزارروس له شده بودوپادشاهانش باامتیازهای خفت آمیزذلت رابرایمان به ارمغان اوردند.بازهم به خودمیبالم به این رهبردوراندیش سیاس وکیاس
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
بنا به قول امیر مومنان حضرت علی علیه السلام : انظر الی ما قال باید دید چه میگوید نه اینکه که میگوید .
چه بسا حرفی حق از زبان غیر حقی بیرون بیاید باید به دیده جان گوش کرد .
اولین نظر خوانندگان محترم با لفظ آیت الله فلان شروع شد که همانند سرنگونس سوخوی روسیه توسط ترکیه جهت دور شدن ذهن عوام از مذاکرات حساس شخص پوتین با رهبر انقلاب دارد .
اتفاقی که 2 روز قبل در بیت رهبری افتاد اگر در دور افتاده ترین جزیره کره زمین افتاده بود تا ماهها خوراک رسانه ای بود برای بیگانگان ولی به زعم ذهن مریضشان آنها فکر میکنند خواهند توانست با علم کردن ناتو مقابل روسیه با یک حسادت پاشاهای ترکیه به موقعیت فوق حساس ایران افکار عمومی را منحرف کنند .
ذهی خیال باطل ! در آینده ثمرات بسیار شیرین این دیدار خواب را از چشم استکبار خواهد گرفت کما اینکه گرفته است !
دنیا فهمیده امام کیست ولی یک سری در ایران خودشان را زدن به کوچه علی چب از بخل و حسادت
به درك / پوتين جنايتكاري است كه در دوران شوروي سابق رئيس كا گ ب بوده وحالا نميدانم چرا براي ما عزيز شده است .
ملاک حال فعلی افراد است پوتین امروز درکنار محور مقاومت و مبارزه با داعش و تروریست های دست پرورده امریکا قرار دارد و با ما مواضع و منافع مشترک دارد و به همین دلیل محبوب مردم ماست .
آقای سجادی
چند تا ساندیس خوردی؟
ساندیس شرف داره به خوردن بیت المال امریکا و فتنه گری! با مالیات مردم امریکا کودتا کردن مزه میده؟
محمد
Russian Federation
طرف روز روشن مثل نقل و نبات حرف عجیب میگه اونوقت یکی میاد می نویسه ایت الله

چرا اینقد تبلیغات روی ذهن بعضی ها موثره موندم
مریم
United Kingdom

شاد باشید
United States
از جهان نیوز بعید بود که بر طبل .. دوگانه بکوبد.
هاشمي برند.. قدرت است!!.
اصلاح طلبان به خود نيز دروغ مي گويند ...
هاشمي اصلاح طلبان در گذشته ...
حبیب
احسنت به این تحلیل
یه بنده ی خدا
ملاک حال فعلی افراد است بسیا ر بوده اند کسانی که از باطل خود روی گردان شده اند و به حق رو کرده اند این مایه ی مباهات است شرمسار ی وقتی ست که از حق رو برگردانی وبه دامن باطل بیفتی
طفلي مردم سوريه
روسیه به علت تنها شدن در جامعه جهانی روی به ایران آورده بخاطر همین زیاد روسیه روسیه نکنید
محمد رصا
تا حالا که بجز سخن پراکنی و حرف از آقایان روحانی و هاشمی چیزی ندیده ایم
محمد
داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حساب است .
دوستان توجه داشته باشند که با نظرات تفرقه افکنانه فقط خدمت به اجنبی ها می کنند. رهبری بعنوان پدر مملکت ماست و اطاعت از ایشان واجب . به قول مازندرانیها : خنه بی گد نبونه. یعنی خانه نیاز به یک بزرگ و سرپرست خوب دارد. والسلام
Iran, Islamic Republic of
قسمت آخر نوشتار خوب نبود. ..
Iran, Islamic Republic of
علي رغم انتقادهايي كه به عملكرد آقاي روحاني وارد است نبايد فراموش كرد به هر حال ايشان رييس جمهور قانوني كشور ماست و بي عزت شدن ايشان در واقع بي عزت شدن دولت جمهور اسلامي ايران است.
Iran, Islamic Republic of
حرف راست رو بشنو حتی از سجادی
Iran, Islamic Republic of
دورانیههههههههههههه دورانیهههههههههههههه پس هیس!