شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۲

مشارکت اصلاح‌طلبان در قانون‌شکنی حزب منحله "مشارکت"

دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 417050
در حالی که بیش از ۵ سال از انحلال حزب مشارکت می‌گذرد و اعضای این حزب منحله اجازه حضور در هیچ یک از جلسات با عنوان حزب را ندارند، با این وجود خبرهایی از حضور نماینده حزب مشارکت در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات زمزمه می‌شود.
مشارکت اصلاح‌طلبان در قانون‌شکنی حزب منحله "مشارکت"
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین منحل شده‌اند و نمی‌توانند در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشند، گفت: "البته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هنوز قبول نکرده است که آنها را حذف کند."

پس از اظهارنظر حسین مرعشی بود که خبرنگار تسنیم موضوع را از احمد حکیمی‌پور رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیگیری کرد و وی در این زمینه گفت: گاهی یک نفر از طرف حزب حزب مشارکت در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شرکت می‌کرد، البته به صورت ثابت نبود ولی به هر حال نماینده حزب مشارکت در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شرکت می‌کرد.

وی همچنین می‌گوید: بنده تشخیص ندادم که خانم منصوری با چه عنوانی به جلسات می‌آمد ولی مدتی وی در جلسات شورا شرکت می‌کرد و عمدتاً در قالب حزب مشارکت یا مجمع بانوان اصلاح طلب بود؛ با این حال به صورت رسمی در جریان نیستم که حزب مشارکت عضوی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دارد یا خیر.

به گزارش تسنیم، حضور اعضای جبهه مشارکت در جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حالی صورت می‌گیرد که در تاریخ پنجم مهرماه ۸۹ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه خبر انحلال حزب مشارکت و مجاهدین را اعلام می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه در این باره گفت: در ماده ۱۶ قانون احزاب آمده است که چنان حزب یا گروهی یکی از موارد ذکر شده در این ماده را نقد کند طبق آن کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که متشکل از نمایندگان سه قوه است می‌تواند پروانه حزب فوق را توقیف کند. در مورد حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعالیت آنها را توقیف و از دادگاه درخواست انحلال این دو حزب را کرده بود که دادگاه نیز تصمیم به انحلال این دو حزب گرفته است و در حال حاضر این دو حزب حق فعالیت سیاسی دیگری ندارند.

در این راستا، محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد حضور اعضای احزاب منحله در شوراهای هماهنگی و جبهه‌ای احزاب می‌گوید: اگر حزبی منحل شود حق شرکت در جلسات جبهه را ندارد و جبهه نیز نباید اجازه دهد چنین احزاب منحل شده‌ای در جلسات آن شرکت کنند و اگر هم شرکت کنند، خلاف قانون است.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: یکی از اشکالات و چالش‌هایی که اصلاح طلبان همیشه با آن روبه‌رو بودند و نخواسته‌اند خود را از این مهلکه و چالش نجات دهند، این است که اتفاقاتی که برای اعضایشان می‌افتد، حس باند و جناح گرایی آنها در حدی است که قوانین و مقررات را زیر پا می‌گذارند و لذا اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، معنا و مفهومش این است که دیگر اعضای شرکت کننده در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، از رأی دادگاه در ارتباط با انحلال این حزب تمکین نکرده و آن را قبول ندارند. حزب و تشکیلاتی که از قانون تمکین نکند صلاحیت خود را برای فعالیت‌های حزبی به نوعی زیرسؤال می‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عین سین
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا خلاف قانون به دهان سازمان مجاهدین و مشارکتی ها بیشتر مزه می دهد
خلاف قانون منحل کردن دو حزب بزرگ کشوره که تو انتخابات 92، 18 میلیون رای آورد در برابر 4 میلیون دلواپسان!