جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

توصیه محمدرضا باهنر به اصلاح طلبان

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 414954
نماینده مجلس تاکید کرد: اگر اصلاح‌طلبان می خواهند در صحنه‌های سیاسی حضور یابند باید سوزن بانی و ریل خود راعوض کرده و در مسیر قانون اساسی و چارچوب موازین نظام قرار دهند.
به گزارش جهان، محمدرضا باهنر یکی از چهره های شناخته شده مجلس، گفت و گویی با ویژه نامه نوروزی روزنامه خراسان انجام داده است که آن را در ادامه می خوانید:

* به نظر می رسد انتخابات امسال بعداز سال ۸۸ نخستین عرض اندام جدی جریان اصلاح طلب مقابل اصولگرایان و وزن کشی روشن آن‌ها در میزان آرای عمومی است.

بله به واقع این چنین است، شرایط سیاسی پیش از انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی باعث آن بود که رقیب اصلاح طلب در صحنه حضور نیابد و اصولگرایان با ارائه دولیست انتخاباتی با یکدیگر رقابت کنند، با این حال ما از این حضور استقبال می کنیم. منتها شرط ورودشان این است که چارچوب قانون اساسی را بدانند و به آن عمل کنند، چراکه اتفاقات رخ داده در سال ۸۸ گواه براین واقعیت بود که این جریان سیاسی تصور کرد می تواند با نظام رقابت کند.

* همان طور که اشاره داشتید اصولگرایان در انتخابات نهم با دولیست که دارای چند اسم مشترک نیز بود در صحنه انتخابات شرکت کردند ، آیا در انتخابات پیش رو می توان باقطعیت از ارائه لیست واحد اصولگرایان سخن گفت؟

ما خیزمان به سمت لیست واحد است و تلاش صد درصدی خود را برای ارائه لیست واحد خواهیم داشت، هرچند تصور داریم مانند انتخابات پیشین به رغم ائتلاف گسترده تعدادی خرده لیست و اسامی مشترک نیز دیده شود اما به طور قطع نقش آفرینی اصلی را لیست واحد خواهد داشت، ضمن آنکه با وجود یک فرصت و یک تهدید برای اصولگرایان فضای فعلی را برای وحدت خوب می بینیم و ائتلاف یعنی توازن. یعنی تندها باید قدری کند شوند و کند ها نیز مقداری تند تر حرکت کنند.

* برخی ادعا می کنند آقای لاریجانی به دنبال تشکیل حزب جدیدی است وقوع چنین چیزی تا چه میزان بحث وحدت اصولگرایان را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد؟ یا باعث وحدت بیشتر خواهد شد؟

این موضوع که آقای لاریجانی در صدد ایجاد حزبی جدید یا قرار گرفتن در راس حزبی تحت عنوان رهروان ولایت است رد شد، اما طبیعی است که قرار گرفتن نام افراد شاخص در لیست ها مورد توجه قرار گیرد براین اساس قرار گرفتن نام افرادی چون آقای لاریجانی، قالیباف و رضایی حائز اهمیت است و برای ما نیز کم کردن همین فاصله ها و قرار گرفتن این افراد در لیست واحد مهم است که در این میان نیز نقش امنا و بزرگان جامعتین برای سایه گستردن چتر وحدت برسر کلیه گروه های سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبری و تفاهمات جدی اصولگرایان با یکدیگر بسیار ارزشمند است.

* شما پیش از این به احتمال سه قطبی شدن رقابت انتخاباتی مجلس اشاره داشتید! آیا می توان متصور شد که در صورت عدم تحقق وحدت کامل اصولگرایان برخی اصولگرایان همسو با گفتمان دولت یازدهم گرایش به اصلاح طلبان معتدل و برخی اصولگرایان محافظه کار به سمت جبهه پایداری نزدیک شوند؟

اگرصرف احتمال باشد حتی می توان انتخابات ۴ قطبی را هم محتمل دانست، منتها به نظر بنده این احتمال خیلی ضعیف بوده و آنچه که بیش از دیگر گمانه ها قطعی به نظر می رسد دو قطبی بودن فضای انتخابات است، ما و دیگر گروه های سیاسی جبهه پیروان امام و رهبری علاقه مند هستیم اصلاح طلبان قانون مدارانه در انتخابات حضور یابند و رقیب ما باشند اما ائتلاف با آنها را غیر ممکن می دانیم.

* آیا این را قبول دارید که برخی اعضای رهروان ولایت نزدیکی قابل ملاحظه ای با اعتدالیون دولت پیدا کرده اند، آیا این موضوع می تواند دلیل مناسبی برای همگرایی این افراد با دولت و برخی اصلاح طلبان میانه رو باشد؟

در مورد رهروان ولایت باید گفت که این مجموعه اصولا نه به عنوان یک حزب بلکه به عنوان یک فراکسیون درون مجلس فعالیت داشته است ، از این رو اگر قرار است چنین اقدامی داشته باشند می بایست به سرعت موقعیت خود را به عنوان یک حزب و جریان سیاسی به ثبت برسانند و تحت هر عنوان ثبت شده در انتخابات حضور یابند.

توصیه من به دوستان رهروان ولایتی این است که اگر هدفشان تشکیل حزب است این را نگذارند به آستانه انتخابات برسد و هرچه زودتر حضور یابند.

* با توجه به اینکه اصلاح طلبان با قطعیت نتیجه انتخابات را به نفع خود گمانه زنی می کنند به طوری که بعضا اعلام می کنند نتیجه این دوره از انتخابات برای اصولگرایان غافلگیر کننده خواهد بود چرا که ما به دنبال پارلمانی با اکثریت ۳۰۰ نفراصلاح طلب هستیم آیا این اظهارات را صرفا رجز سیاسی می پندارید یا برای آن اهمیت قائلید؟

رجز خوانی پیش از انتخابات طبیعی بوده و به طور متعارف خلاف قانون نیست منتها اینکه برخی رجزهایی که خوانده می‌شود را گاه خود افراد باور می کنند خطرناک است، به طوری که شاهد بودیم در سال ۸۸ چنین اتفاقی رخ داد و یک عده ای تحت عنوان یک جریان سیاسی با این باور روبه روی نظام ایستادند، براین اساس اینکه یکی از چهره های اصلاح طلب ادعا می کند ما به دنبال تصاحب ۳۰۰ کرسی مجلس هستیم لابد می خواهد ۱۰ نفر از افراد انتخاب شده را جایگزین کارمندان مجلس کنند تا در فراکسیون ۳۰۰ نفره اصلاح طلبان ایجاد شود زیرا مجلس دهم با حضور ۲۹۰ نماینده تشکیل خواهد شد که با این حساب ادعای اصلاح طلبان در آن نمی گنجد. با این حال اعتقاد داریم صرف بیان چنین ادعایی اشکال ندارد چرا که به رغم بی سابقه بودن تحقق آن یک نوع شگرد تبلیغاتی به شمار می رود ، منتها به آنها و این توصیه را به بیان کننده این ادعا داریم که باورشان نشود چنین چیزی محقق می شود زیرا ممکن است این ادعای غیر ممکن آماده سازی برای جر زنی را در ذهن متبادر کند، براین اساس باردیگر تاکید می کنیم که اگر اصلاح طلبان می خواهند در صحنه های سیاسی حضور یابند باید سوزن بانی و ریل خود راعوض کرده و در مسیر قانون اساسی و چارچوب موازین نظام قرار دهند.

* با توجه به اینکه اصلاح طلبان عقیده دارند برخی چهره های شاخص آنها به دلیل قرارگرفتن در آن چه لیست متمردین قانون خوانده می شود اقبال حضور در رقابت اخیر را نخواهند داشت پیش بینی شما از صف بندی چهره‌های انتخاباتی رقیب اصلاح طلب تان چگونه است؟

این گونه به گوش می رسد که قرار است اصلاح طلبان آرایش انتخاباتی درخور توجه وقابل ملاحظه ای را برای حضورنسل دوم و سوم اصلاحات قائل باشند اما باز تکرار می کنم به هر وجهی که می آیند بیایند اما به خاطر داشته باشند که لازمه حضورشان داشتن موضع داخل نظام است و اگر هم می خواهند در نقش اپوزیسیون قرار گیرند می توانند بیایند و اپوزیسیون مجلس دهم ، دولت یازدهم را تشکیل بدهند اما آگاه باشند که نمی توانند در نقش اپوزیسیون نظام قرار گیرند و این انتظاری کاملا طبیعی و از جمله ملاک های اولیه کار سیاسی داخلی است که ما از آنها داریم.

* آیا موضوع "خُرد شدن نامزدهای معرفی شده زیر تیغ نظارتی شورای نگهبان" را که اصلاح طلبان مداومت به طرح آن دارند تایید می کنید؟ آیا موضوع عدم احراز صلاحیت ها در اردوگاه اصولگرایان هم محل بحث واقع شده است؟

موضوع عدم احراز صلاحیت افراد در انتخابات یعنی گیر کردن لباس اشخاصی که به درب شورای نگهبان گیر می کند و مانع عبور آنها می شود ، این یک مانع بر اساس اسناد و مدارک و شواهد روشن است که از افراد برجا مانده است وهیچ کاری نمی توان برای آن انجام داد آنهایی که آب به آسیاب فتنه ریختند و در آن مشارکت داشتند. این وضعیت برای ما اصولگرایان هم قابل تصور است ما معمولا در هر انتخابات روی دوستان خود ونمایندگان هم جناح خود در همان دوره مجلس برای حضور در انتخابات بعدی حساسیت بیشتری داریم، اما گاه ملاحظه می کنیم که صلاحیت این افراد احراز نشده به طوری که شاید بتوانم ۱۰ نفر را مثال بزنم که در مجلس هشتم کنار ما بودند اما به رغم آنکه مورد تایید بوده و هستند صلاحیت شان از سوی شورای نگهبان برای نامزدی انتخابات تایید نشده است.پس اینگونه نیست که بگوییم فقط اصلاح طلبان رد صلاحیت می شوند.

* با توجه به سلیقه سیاسی دنبال شده از سوی جریان اعتدال طی ۲ سال اخیر برخی معتقدند کارگزاران حرف آخر را در لیست مورد نظر دولت برای مجلس نهم می زنند در اینجا آیا نظر آقایان هاشمی و خاتمی و دیگر اصلاح طلبان اعمال خواهد شد؟

آنچه که تاکنون اصلاح طلبان نسبت به دولت یازدهم مطرح کرده اند این است که درکل ازعملکرد دولت راضی نیستند، ما از این اظهارات تعجب می کنیم زیرا آقای روحانی بهای نسبتا خوبی به آنها دادو تعدادی از اصلاح طلبان معتدل را در دولت خود راه داد. به هر حال به یاد داشته باشیم که آقای روحانی اصلاح طلب نیست و ما فلز آقای روحانی را اصولگرا می بینیم منتها ایشان و برخی نزدیکان وی تصور داشتند که طرفداران فی البداهه اصلاح طلب وی در انتخابات باعث پیروزی ایشان در انتخابات ریاست جمهوری شدند در صورتی که این درست نیست ما و اصلاح طلبان خوب می دانیم که آقای روحانی علاوه بر حمایت برخی اصلاح طلبان گزینه انتخاباتی برخی اصولگرایان هم بود. اینکه هاشمی یا خاتمی چه نقشی را در انتخابات ایفا می کنند موضوعی است که با نزدیک شدن به زمان انتخابات قابل ملاحظه می شود اما به طور قطع خاموش نمی نشینند و در موضوع ورود می کنند ، ما نیز از ورود جریانی که مورد تایید دولت است و با اسم اعتدال و هر نام دیگری در رقابت حضور می یابد استقبال می کنیم.

در مورد کنار آمدن اصلاح طلبان با اعتدالیون نیز نمی توان گمانه زنی بی عیبی داشت چرا که اصلاح طلبان دارای طیف و افرادی با گرایشات مختلف اعم از هنجار شکن، فتنه گر تاافراد متدین و مورد تایید می باشند و به طور کل این سوال که آیا اصلاح طلبان قادر خواهند بود به وحدت برسند نیز به صورت جدی در این اردوگاه مطرح است پس موضوعاتی چون اینکه دولت از چه لیستی حمایت می کند و آقای هاشمی در این میان چه نقشی ایفا می کند سوالاتی است که جوابش را می توان در نزدیک زمان انتخابات گرفت. لازم به ذکر است که اگر چه اصلاح طلبان علاقه‌مند هستند که اصولگرایان به وحدت نرسند وما ردپاهایی را از آنها کنترل کرده ایم که نشان دهنده تلاش اصلاح طلبان برای عدم تحقق وحدت اصولگرایان است چرا که عمده توفیق خود را در همین نقطه می بینند، ما علی رغم آنکه آن ها را رقیب می دانیم اینگونه نمی اندیشیم و علاقه داریم آنها به وحدت دست یابند و در انتخابات حضور یابند.

* چه عوامل موثر و تعیین کننده ای برای انتخابات و میزان مشارکت مردم وجود دارد که در دستان دولت قرار گرفته است؟

موضوعاتی از جمله اینکه آیا تا زمان انتخابات کام مردم از تحقق وعده های دولت شیرین می شود ، مذاکرات هسته ای نتیجه روشنی خواهد داشت و موضوع خروج از رکود از جمله دیگر پارامترهای موثر در انتخابات مجلس خواهد بود و ما بینی و بین ا... آرزو داریم دولت در این موضوعات موفق ظاهر شود.

* با توجه به تلاش هایی که برای مصادره به مطلوب کردن آقای ناطق نوری به نفع طیف اصلاح طلب دیده می شود واظهارات اخیر جنابعالی که پیش از این اعلام داشتید با ایشان نشستی داشته اید آیا می توان تصور داشت که وی در صحنه انتخابات به نفع جریان اصلاح طلب یا اصولگرا حضور یابد؟

آقای ناطق را جزو سرمایه های اصولگرایان می دانیم ولی هنوز نتوانستیم ایشان را قانع کنیم که وارد صحنه انتخابات بشوند زیرا آقای ناطق اعتقاد دارد احساس تکلیفی از این ناحیه بردوش خود نمی بیند و امکان عدم حضور ایشان در صحنه انتخابات بیشتر به چشم می خورد، با این وجود اگر کسی این احساس را دارد که آقای ناطق می تواند امتیازی در قلک اصلاح طلبان بیندازد سخت در اشتباه است.

* حضور جریانی به نام احمدی نژادی ها را در انتخابات مجلس چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی ها هستند که چنین ادعایی دارند اما خود نیز در پاره‌ای از موارد با یکدیگرو شخص احمدی نژاد اختلاف سلیقه دارند این افراد در صورت احراز صلاحیت مانعی برای حضور در انتخابات ندارند ما نیز از حضور این افراد استقبال می کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تو بیل زنی باغچه خودت رابیل بزن.اصلاح طلبان نیازی به نظرات شما ندارند
این بنده خدا هم بعضی وقتها هم به میخ میزنه و هم به نعل.
تو اگر توصیه بلدی به خودت توصیه کنی بهتر از دیگرانه.چون از قدیم میگند اول خودسازی بعد جامعه سازی.
خدا رحمت کنه شهید باهنر را.
ان اصلاح طلب که گفته پارلمان 300نفره خیلی خنده دار گفته.
جوک سال رو باسم این اصلاح طلب میزاریم.