جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۱

قیمت‌ جدید پیشنهادی انواع بنزین / بنزین 1000 تومانی در راه

چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 280656
با آغاز مذاکرات دولت و مجلس، طرح افزایش قیمت بنزین و CNG در کشور کلید خورده است و پیش بینی می شود امسال چشم جایگاه های سوخت برای نخستین بار به بنزین 1000 تومانی روشن شود.
قیمت‌ جدید پیشنهادی انواع  بنزین / بنزین 1000 تومانی در راه
 به گزارش جهان به نقل از مهر، متوسط مصرف بنزین ایران در دو سال گذشته با رشدی صعودی همراه بوده است به طوری که در سال 1390 متوسط مصرف روزانه 59.9 میلیون لیتر به ثبت رسید و سال گذشته هم مصرف این فرآورده نفتی با رشدی حدود 6 درصدی به مرز 64 میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

از ابتدای سال جاری تاکنون هم متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک و پرطرفدار نفتی هم با رشدی حدود 10 درصدی همراه بوده است و پیش بینی می شود در هفته های پیش روی کمی از تقاضا بریا مصرف بنزین کاسته شود و مصرف این فرآورده نفتی در مرز 67 تا 65 میلیون لیتر در روز تثبیت شود.

با این وجود مسئولان وزارت نفت پیش بینی می کنند با افزایش تعداد خودروها در ناوگان حمل و نقل و تکمیل ظرفیت تولید CNG در سبد سوخت با ساخت 2500 جایگاه گاز، تقاضا بریا مصرف بنزین با افزایش بیشتری همراه شود.

در حال حاضر روزانه 18 میلیون لیتر گاز در جایگاه های CNG به خودروها تحویل داده می شود که معادل مصرف روزانه 18 میلیون لیتر بنزین است و تا پایان سالجاری با تکمیل ساخت جایگاه های باقی مانده CNG حداکثر عرضه روزانه این حامل انرژی به 22 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
 
به عبارت دیگر در خوشبینانه ترین حالت CNG می تواند تا سقف 22 میلیون مترمکعب در روز تقاضا را برای کاهش رشد مصرف بنزین تکمیل کند و با تکمیل توسعه صنعت CNG به یک باره مصرف بنزین با رشد افسار گسیخته ای روبرو خواهد شد.
 
مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم با اشاره به نقش CNG در مهار رشد مصرف بنزین، تاکید می کند: اگر صنعت CNG توسعه نمی یافت هم اکنون مصرف روزانه بنزین کشور با وجود سهمیه بندی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به 82 میلیون لیتر در روز افزایش می یافت.

رونمایی رسمی از بنزین 1000 تومانی

کمیسیون تلفیق مجلس روز گذشته از بسته افزایش قیمت حامل های انرژی رونمایی کرد و بر این اساس در صورت موافقت اهالی بهارستان قیمت بنزین نیمه یارانه ای با 300 تومان افزایش به 700 تومان و قیمت بنزین ازاد با 200 تومان افزایش به 900 تومان می رسد.

از این رو قیمت بنزین سوپر یا بنزین با استاندارد یورو نیمه یارانه ای با 300 افزایش به 800 تومان و هر لیتر بنزین سوپر آزاد با افزایشی 200 تومانی به 1000 تومان افزایش می یابد.

یک مقام مسئول در گفتگو با مهر با بیان اینکه اخیرا در برخی از کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی نسبت به جهش مصرف بنزین در سال 92 و 93 هشدا داده شده است، گفت: در این نشست مسئولان وزارت نفت و دولت تاکید کردند در صورت تثبیت قیمت ها علاوه بر افزایش قاچاق فرآورده های نفتی امکان منفی شدن مجدد تراز تولید و مصرف بنزین در کشور فراهم می شود.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم پیشتر با اشاره به تبعات تثبیت قیمت ها و یا عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، گفته بود: اگر قیمت ها در سال 92 تثبیت شود احتمال رشد 8 درصدی مصرف و افزایش مصرف بنزین تا سقف 70 ئمیلیون لیتر در روز وجود دارد.

استدلال دولت برای افزایش قیمت بنزین

در کنار مباحث افزایش تقاضای احتمالی مصرف بنزین یکی از استدلال های افزایش قیمت بنزین از نگاه دولت بهبود کیفیت این فرآورده نفتی با اجرای طرح هیا بهینه سازی و بهبود فرآیند کیفیت در پالایشگاه هیا موجود نفت است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نشان می دهد که با سرمایه گذایر حدود 15 میلیارد دلاری استاندارد تولید بنزین و گازوئیل از یورو 2 به یورو 4 و 5 افزایش یافته است.

در حال حاضر حدود 60 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که مطابق با برنامه زمان‌بندی تولید این فرآورده نفتی با استاندارد یورو 4 به مرز 70 میلیون لیتر تا پایان سالجاری افزایش می یابد.

کاهش میزان گوگرد و ترکیبات حلقوی و آروماتیک ها که منجر به کاهش آلایندگی بنزین می شود و افزایش عدد اکتان که ارتقای میزان احتراق و درجه آرام سوزی بنزین را به همراه دارد موجب می شود که مصرف بنزین اروپایی در خودروهای ایرانی به نوعی زمینه بهره وری بیشتر در ناوگان حمل و نقل را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر پیشتر مسئولان وزارت نفت و ستاد سوخت بارها تاکید کرده بودند که در یک دوره پنج ساله باید قیمت بنزین با یک شیب ملایم آزاد و تک نرخی شود که قطعا علاوه بر کاهش فساد منجر به افت انحراف این فرآورده نفتی به خارج از مرزهای کشور خواهد شد.

نوع بنزین قبل از اجرای فاز اول هدفمندی بعد از اجرای فاز اول هدفمندی تاکنون پیشنهاد دولت به مجلس در سال 92
بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای 100 تومان 400 تومان 700 تومان
بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای 150 تومان 500 تومان 800 تومان
بنزین معمولی آزاد - 700 تومان 900 تومان
بنزین سوپر آزاد - 800 تومان 1000 تومان
لیست قیمت جدید انواع بنزین

افزایش قیمت گازوئیل فقط در مرزها


به گزارش مهر، هر چند تاکنون مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بنزین واکنشی نشان نداده است اما قیمت گازوئیل در مبادی و بازارچه های مرزی تا 2 ماه اینده با افزایش همراه خواهد بود.

بر این اساس با موافقت کارگروهی در دولت متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت اقتصاد و دارایی ، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در بازار‌چه‌های مرزی و برای خودروهای ترانزیتی قیمت سوخت به قیمت فوق خلیج‌فارس و به صورت شناور محاسبه می‌شود.

همزمان با افزایش قیمت گازوئیل در مبادی مرزی اما بهای این فرآورده نفتی برای ناوگان حمل و نقل و سایر مصرف کنندگان با افزایش قیمت همراه نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دلارهزار بود وبنزین صد تومن الان بنزین هزارو دلار 4 هزار تومن پس هدفمندی چیزی جز تورم نداشت
گرانی دلار ربطی به هدفمندی نداشت. انصاف داشته باش.
هوشیار
اینا که می گفتن با هدفمندی متوسط مصرف بنزین کاهش یافته. هرطور به نفعشون باشه همونطور تصمیم میگیرن. یه زمانی برای مثبت نشان دان هدفمندی اونطور می گفتن و الان هم برای افزایش قیمت میگن از قاچاق جلوگیری میشه
از طرفی افزایش قیمت بنزین یعنی افزایش قیمت همه چی و موج جدید تورم در راهست
این پاک کردن صورت مسئله اس عرضه ندارن جلو قاچاق بگیرن باید گرونش کنن بعدشم مگه قاچاق کار آقا زاده ها نیست
Iran, Islamic Republic of
ببخشید این پیشنهاد مجلس است و نه دولت در ضمن مجلس می خواهد بهای بنزین افزایش بیابد اما یارانه مردم بدون تغییر بماند و نظر شما دوستان گرامی که هدفمندی را تورم زا می دانستید برآورده می شود یعنی تورم باقی می ماند و هدفمندی حذف می شود و دیگر نمی گویید هدفمندی تورم زاست و این میراث منحوس را مجلس به خواست شما عزیزان حذف می کند و تورم را بدون یارانه ها به شما ارزانی می دارد!
منفرد
Iran, Islamic Republic of
بنزین گران شد، چون بهانه مان تغییر الگوی مصرف بود. نه برادر، مشکل ما ارزانی و مصرف بالا نیست، مشکل ما جای دیگر است، آن وقت شما هم وسط این معرکه بازارت را گرم کن و با همین بنزین ملت را بسوزان ...
رضا
Iran, Islamic Republic of
آخه کسی نیست به این بهارستانیها بگه که این افزایش مصرف مربوط به این ماشینهای آشغال تولیدی داخل کشور هست آخه این ماشینها بنزین را می بلعند اگه به فکر مردم هستید لااقل ماشینهای کم سوخت خارجی را وارد کنید آن وقت میزان مصرف را مقایسه کنید فقط شماها بلدید از آسایش مردم بدبخت بگیرید...
دوست من 3 تا ماشین داره اونم سواری بزرگ ترین مشکل زندگیش گران شدن بنزینه کاش اونقدر حمل و نقل عمومی ما خوب بود که بنزین اونقدر گرون میشد که امثال این دوست من با سرمایه این مملکت خوش نگذرانند. ما فقیر فقرا هم با حمل و نقل عمومی جا به جا میشدیم . اما مشکل اینه که بنزین گرون شه حمل و نقل عمومی نیست بیشتر دودش میره تو چشم قشر متوسط
ali
افزایش قیمت بنزین یکی از بهترین کارهاست.
محمد
سلام مواظب باشید روزی میرسه صبر مردم تموم میشه فقط مردم بخاطر رهبری چیزی نمیگن خدا به دادتون برسه
reza
سلام. فکر اون کارگر بدبختی باشید که ی وعده غذا بیشتر نمیتونه بخوره. نتیجه اش کاملا مشخص میشه فردا همه چی گران میشه. هر وقت ما میخایم ی چیزی را بهتر کنیم .صد تا مشکل دیگه به وجود میاریم. خدا اخرشو بخیر کنه