پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

نشست سران اروپا برای آوارگان سوری

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 441774
وزیران کشور دولت های عضو اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۴ سپتامبر در بروکسل گردهم می آیند تا شاید برای بحران پناهندگان و مهاجرت های بی رویه که تبدیل به بزرگترین بحران قاره اورپا شده چاره ای بیاندیشند.
به گزارش جهان، مهر به نقل از الجزیره خبر داد، پس از درخواست چند کشور اروپایی برای برگزاری نشست اتحادیه اروپا برای بررسی وضعیت بحران پناهندگان و مهاجرین، وزیران کشور کشورهای عضو این اتحادیه در تاریخ ۱۴ سپپتامبر در بروکسل نشستی را در این رابطه برگزار می کنند.

این نشست در حالی برای دو هفته دیگر ترتیب داده شده که «آندره بابیس» وزیر دارایی ۶۰ ساله و یکی از سرمایه​ داران بزرگ جمهوری چک سه​ شنبه (۳ شهریور / ۲۵ اوت) در مصاحبه با رادیو چک در پراگ گفت که برای دور نگاه​داشتن پناهجویان و مهاجران از اتحادیه اروپا ناتو باید وارد عمل شود.

این مقام جمهوری چک در عین حال تاکید کرد که مرزهای بیرونی کشورهای عضو شنگن باید بسته شود. پیش​تر میلوس زمان، رئیس جمهور چک نیز یونان و ایتالیا را متهم کرده بود که اقدام کافی برای حفاظت از مرزهای خود نمی ​کنند.

تصمیم اتحادیه اروپا در پی یک هفته حوادث مرگبار برای مهاجران اعلام می شود. در این حوادث تعداد زیادی در مدیترانه غرق و اجساد ۷۱ نفر در کامیونی در اتریش پیدا شده است. ماه گذشته ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ مهاجر به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند که یک رکورد به حساب می آید.

سازمان ملل می گوید ادامه مناقشه سوریه یک عامل عمده در پس افزایش شمار مهاجران است. براساس آمار سازمان اروپایی فرانتکس، در ماه ژوئیه برای اولین بار شمار مهاجرانی که به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت که سه برابر ژوئیه سال گذشته بود.

در این میان آلمان، فرانسه و بریتانیا گفته اند که اتحادیه اروپا باید فهرستی از کشورهای مبدایی که امن هستند تهیه کند تا امکان بازگرداندن بعضی مهاجران فراهم شود.

روز شنبه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار یک واکنش جمعی برای مقابله با این بحران شد و از کشورهای روبرو با سیل مهاجران خواست مسیرهای ایمن و قانونی برای آنها درست کنند.

بان کشف اجساد ۷۱ نفر در اتریش را هولناک و مایه دلشکستگی خواند.

یادآور می شود از ماه ژانویه تاکنون حداقل ۲۵۰۰ مهاجر در تلاش برای رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده اند که بیشتر آنها در اثر غرق کشتی ها در مدیترانه بوده است.

دیروز یکشنبه همچنین ترزا می، وزیر کشور بریتانیا، گفت افزایش بحران مهاجران نتیجه نظام مرزهای آزاد - شنگن - در حوزه این اتحادیه است.

وی همچنین خواستار اعمال تدابیر سخت تر مرزی در اتحادیه اروپا شده است.

«ماتئو رنزی» نخست وزیر ایتالیا هم که کشورش به عنوان نقطه ورودی بسیاری از مهاجران به اروپا تحت فشار زیادی است، گفت اتحادیه اروپا یک سیاست واحد اروپایی ایجاد خواهد کرد، نه سیاست هایی به تعداد کشورهای اتحادیه.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *