جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۳
جمعه های دلواپسی در «جهان نیوز» (۱۶)

زمان صیحه آسمانی/ جبرئیل در ندای آسمانی چه می گوید؟

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 423675
درحديث دیگری از حضرت صادق عليه السّلام روایت شده که فرمود خداوند در آن هنگام مردمان با ايمان را كه در گفتار حق ثابت‌قدم‌اند بر حق، ثابت نگه مى‌دارد، و گفتار ثابت بر حق، همان نداى نخستين است، ولى آنانكه در دلهايشان بيمارى هست به شك مى‌افتند، و بيمارى دل، به خدا قسم كينه و دشمنى ماست كه در آن هنگام از ما دورى مى‌جويند، و ما را ناسزا مى‌گويند و مى‌گويند: اين آوازدهنده نخستين سِحرى بود از سِحرهاى اين خاندان
زمان صیحه آسمانی/ جبرئیل در ندای آسمانی چه می گوید؟
گروه فرهنگ جهان نيوز- اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ(۱)

خدايا به سوى تو مشتاقيم‏ براى يافتن دولت كريمه‏اى كه اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانى،و نفاق و اهلش را به وسيله آن خوار سازى، و ما را در آن دولت از دعوت‏كنندگان به سوى طاعتت،و رهبران به سوى راهت قرار دهى،و كرامت دنيا و آخرت را از بركت آن‏ روزيمان فرمايى

علائم حتمی ظهور

امام صادق علیه السلام فرمود: پيش از قيام قائم، پنج علامت و نشانه مهمّ در پيش خواهد بود:
يمنى، سفيانى، صیحه آسمانى، قتل نفس زكيّه و فرورفتن[لشکر سفیانی در] زمين (۲)

صیحه آسمانی

صیحه به صدا و ندا اطلاق می شود و در اینجا منظور ندایی است که شب بیست و سوم ماه رمضان که همان شب قدر است ، از آسمان شنیده می شود.(۳)

در اين زمينه روايات بسيارى از پيشوايان گرامى اسلام رسيده است كه ما به جهت اختصار تنها به ذكر سه حديث اكتفا مى‌كنيم:

کامل سلیمان در یوم الخلاص در فصل مربوط به علائم ظهور به این روایت از امام صادق علیه السلام اسنتاد کرده است «هیچ موجود جانداری نمی ماند جزاین که آن بانگ آسمانی را می شنود هیچ خفته ای نمی ماند جز این که بیدار می شود هیچ ایستاده ای نمی ماند جز این که می نشیند و هیچ نشسته ای نمی ماند جز این که می ایستد و از شنیدن آن بانگ آسمانی این چنین وحشت زده می شوند و آن بانگ جبرئیل امین است خدای رحمت کند کسی را که این صدارا بشنود و لبیک بگوید.(۴)

حضرت صادق عليه السّلام فرمود: «قائم خروج نخواهد كرد تا اين‌كه به اسم او ندا شود از میان آسمان در شب جمعه بيست و سوم ماه رمضان، پس بگويد آگاه باشيد كه فلان بن فلان (اسم او و اسم پدر او) ، قائم آل محمد است، پس بشنويد از وى و اطاعت كنيد او را، پس نماند چيزى از خلق خدا كه داراى روح باشد مگر اين‌كه آن صيحه را بشنود، پس خوابيده را بيدار كند و سراسيمه به صحن خانه بيرون دود، و باكره را از جاى خود بيرون دواند، و ايستاده نيز از خانه بيرون دود، از هيبت آن صيحه كه مى‌شنوند و آن صيحۀ جبرئيل است.»(۵)

ابوبصیر از امام باقر علیه السلام روایت می کند : صیحه حتماً در ماه رمضان، خواهد بود؛ چرا که ماه رمضان ماه خداوند است و آن هم نداى جبرئیل است براى خلق.

سپس فرمودند: منادى از آسمان به نام قائم(ع) ندا سر مى‏دهد و از مشرق تا مغرب صدایش را مى‏شنوند. از ترس آن صدا هیچ خوابیده‏اى نمى‏ماند؛ مگر اینکه بیدار مى‏شود و ایستادگان همگى مى‏نشینند و نشستگان هم بر دو پاى خویش برمى‏خیزند. خداوند بیامرزد هر که از این صدا عبرت بگیرد. صدا، صداى جبرئیل روح ‏الامین است که در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان بر خواهد خاست. پس از آن شکایتى نداشته باشید و گوش فرا دهید و اطاعت کنید. در انتهاى روز صداى ابلیس ملعون (شنیده مى‏شود) که ندإ؛ مى‏دهد آگاه باشید که فلانى مظلومانه کشته شد تا مردم را به شک بیندازد و آنها را مبتلا به فتنه کند. چقدر شک‏ کنندگان متحیر در آن روز زیادند که در آتش افکنده شده ‏اند. وقتى صدا را در ماه رمضان شنیدید از آن شکایت نکنید که آن صداى جبرئیل است و نشانه آن این است که به نام قائم و پدرش(ع) ندا مى‏دهد. به طورى که حتى دوشیزگان در خلوتگاه‏ هایشان در خانه آن را مى‏شنوند و پدر و برادر خویش را براى خروج (و قیام) تشویق مى‏کنند.

و در ادامه فرمودند: «به ناچار این دو صدا باید پیش از قیام قائم(ع) باشد: صدایى از آسمان که صداى جبرئیل است و به نام صاحب این امر و نام پدرش و صدایى که از زمین شنیده مى‏شود و آن صداى ابلیس است که به نام فلانى ندا مى‏دهد که مظلومانه کشته شد ولى با آن به دنبال فتنه است. پس شما نداى اول را اجابت و اطاعت کنید و از دومى و از اینکه به فتنه‏ اش افکنده شوید، بپرهیزید.»

سپس پس از بیان بخش زیادى از حدیث فرمودند: «وقتى که بنى‏ فلان در میان آنها اختلاف افتاد؛ در آن زمان چشم انتظار فرج باشید و فرج شما تنها در اختلاف بنى ‏فلان است. پس وقتى دچار اختلاف شدند منتظر صیحه در ماه رمضان باشید و (پس از آن) قیام قائم(ع) که خداوند هر چه را بخواهد به انجام مى‏رساند.(۶)

جبرئیل علیه اسلام در ندای آسمانی چه می گوید؟

صبح نزدیک شد. بدانید که حق با مهدی علیه السلام و شیعیان اوست.

پس از آن در بعد ازظهر (نزدیک مغرب) شیطان لعین در میان زمین و آسمان ندا می دهد که

آگاه باشید که حق با عثمان و پیروان اوست.(۷ )و (۸)

در حدیثی امام صادق علیه اسلام فرمود: منادى ندا خواهد كرد: «انّ عليّا و شيعته هم الفائزون» به تحقيق كه على و شيعه او رستگارند.(۹)

و اما نداى ابليس در مقابل نداى دوم جبرئيل، حضرت صادق عليه السّلام فرمود: در آخر همان روز ندا مى‌كند: «ألا انّ الحقّ فى عثمان و شيعته، ألا انّ عثمان قتل مظلوما»(۱۰)

و در حديث ديگر به اين عبارت: «ألا انّ عثمان و شيعته هم الفائزون»(۱۱)

حضرت صادق عليه السّلام در حديثی فرمود: «اهل هر زبانى آن ندا را به زبان خود بشنود.»(۱۲)

درحديث دیگری از حضرت صادق عليه السّلام روایت شده که فرمود خداوند در آن هنگام مردمان با ايمان را كه در گفتار حق ثابت‌قدم‌اند بر حق، ثابت نگه مى‌دارد، و گفتار ثابت بر حق، همان نداى نخستين است، ولى آنانكه در دلهايشان بيمارى هست به شك مى‌افتند، و بيمارى دل، به خدا قسم كينه و دشمنى ماست كه در آن هنگام از ما دورى مى‌جويند، و ما را ناسزا مى‌گويند و مى‌گويند: اين آوازدهنده نخستين سِحرى بود از سِحرهاى اين خاندان

سپس امام صادق عليه السّلام اين آيه شريفه را تلاوت فرمود: (سوره قمر/۲)«وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ»  اگر نشانه‌اى را به بينند روگردان شده و مى‌گويند كه سِحر سابقه‌دارى است.(۱۳)

دلیل برخاستن صیحه

الف) توجه دادن مردم به نزدیکی ظهور

ب) به وجود آمدن آمادگی درونی در میان مؤمنان مخلص(۱۴)


وظایف مؤمنان در هنگام شنیدن صیحه آسمانی

الف) پس از شکر و ستایش خداوند: وقتی نماز صبح را درآن جمعه خواندید، وارد خانه های خود شوید و درها و پنجره ها را ببندید، و خود را بپوشانید و گوش های خودرا بگیرید.

(در حدیث آمده است که از آثار این صیحه این است از شدت و قوت این صدا هفتاد هزار نفر کر و هفتاد هزار نفر لال می شوند)، هرگاه صدا را شنیدید پس به سجده بیافتید و بگویید:

سبحان ربنا القدوس

پروردگار مقدس ما منزه است

هر که چنین کند نجات می یابد و هر که از این عمل روی گرداند هلاک می شود.(۱۵)

این از جمله مواردی است که هر کس خداوند متعال بر آن توفیقش داد تا نعمت درک آن عهد مبارک را با ظهور حضرت مهدی (ع) بیابد، واجب است بر آن شکرگزار باشد.

ب) انبار کردن غذای یک سال خود و خانواده اش: امام باقر (ع) فرمودند: نشانه حادثه ها در ماه رمضان، نشانه ای است در آسمان که مردم پس از آن دچار اختلاف می شوند . هرگاه آن را درک کردی غذایت را بیشتر کن.

پس از شنیده شدن ندای آسمانی میان مردم اختلاف، جنگ و فتنه (نبرد قرقیسیا) پدید آمده و به دنبال آن قحطی و گرانی خوراکی ها پیش می آید و از این رو ائمه (ع) به شیعیان مؤمن خویش و مسلمانان سفارش کرده اند که غذا و نیازمندیهای خود و خانواده هایشان را برای مدت یک سال ذخیره کنند.(۱۶)

منابع:
۱- فرازی از دعای افتتاح ترجمه استاد حسین انصاریان
۲- غیبت نعمانی ص۱۶۹، منتخب الأثر ص۴۵۸و...
۳-شش ماه پایانی ، مجتبی الساده ، صص ۱۱۴-۱۱۳
۴- روزگار رهایی ترجمه یوم الخلاص ، کامل سلیمان صص ۴۷۰ ۴۶۹
به نقل ازبحار/۵۲ ص۲۳۰ و ۲۹۰، منتخب الأثر ص ۴۴۸ ، غیبت شیخ طوسی ص۲۷۴
۵- منتخب الاثر ۵۶۰ ح ۳؛ بحار ۵۲/۱۱۹ ح ۴۸
۶- شش ماه پایانی ، مجتبی الساده صص۱۱۶-۱۱۵ به نقل از غیبت نعمانی ص ۱۷۰، بحار ج۵۲ ص ۲۳۱ ، تاریخ ما بعدالظهور ص۱۲۵ و...
۷- بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲۷۴
۸- ظاهرا منظور عثمان بن عنبسه ، سفیانی است.
۹- غيبت نعمانى ۱۷۶؛ اثباة الهداة ۳/۷۳۶ ح ۱۰۴
۱۰- غيبت طوسى ۴۵۴ ح ۴۶۱؛ ارشاد مفيد ۲/۳۴۸
۱۱- بحار ۵۲/۲۸۹ ح ۲۷
۱۲- مهدی منتظر (عج) ،ج۱، محمد جواد خراسانی ص ۲۲۹ به نقل از غيبت طوسى ۴۳۵ ح ۴۲۵؛ اثباة الهداة ۳/۷۲۱ ح ۲۵
۱۳- زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) از دیدگاه روایات، ج ۱، اسدالله هاشمی شهیدی ص۸۵ به نقل از غيبت نعمانى ص ۲۶۰
۱۴- شش ماه پایانی، مجتبی الساده ص۱۱۵
۱۵- روزگار رهایی ترجمه یوم الخلاص ص ۴۶۹ ، موعود-فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۲، شماره ۳۷
۱۶- شش ماه پایانی ، مجتبی الساده، ص۱۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجتبی
امسال شب جمعه شب بست و سوم ماه مبارک می باشد
کاش میشد امسال مهدی فاطمه ظهور می کرد
ان شاالله ظهور میکنند و چشم ما را به جمال نورانی خود روشن میکنند. خدایا به حق این شب عزیز این خواهش عاجزانه ما را محقق فرما.
Iran, Islamic Republic of
انشاالله