پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

پترسون: توافق جامع در این دور بعید است

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 392373
به نظر می رسد توافق جامع در این دور از مذاکرات بعید باشد. مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ احتمالا تمدید خواهد شد. هنوز ایران و طرف مقابل در خصوص سهم بندی های مورد نظر در توافق قطعی به توافق نرسیده اند.
به گزارش جهان ، سایت دیدبان آمریکا نوشت: مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ در شهر وین در حال برگزاری است. هر اندازه به تاریخ سوم آذرماه یعنی دومین ضرب الاجل زمانی تعیین شده پس از توافقنامه ژنو نزدیک تر می شویم، مذاکرات به طور طبیعی حساس تر می شود. با این حال تا کنون نشانه ای دال بر توافق نهایی و کامل در مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ مشاهده نمی شود. در چنین شرایطی منابع خبری و تحلیلگران از تمدید مذاکرات برای مدتی معلوم خبر می دهند. با این حال به نظر می رسد هنوز شرایط تمدید مذاکرات به صورت دقیق مشخص نشده است. در این خصوص اسکات پترسن خبرنگار مشهور نشریه کریستین ساینس مانیتور در گفتگو با دیدبان آمریکا به سوالاتی در خصوص توافق جامع، تمدید مذاکرات و اختلافات میان اعضا پاسخ داد:


نظر شما در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ چیست؟ چشم انداز این دور از مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر می رسد توافق جامع در این دور از مذاکرات بعید باشد. مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ احتمالا تمدید خواهد شد. هنوز ایران و طرف مقابل در خصوص سهم بندی های مورد نظر در توافق قطعی به توافق نرسیده و اختلافات این دو به قوت خود باقیست.در این خصوص عوامل و فاکتورهای خارجی نیز در مذاکرات هسته ای دخیل است. با این حال تصمیم اصلی را در این خصوص طرفهای مذاکره باید اتخاذ کنند. البته بدیهی است که معادلات بیرونی و خارجی نیز در این راستا تاثیرگذار خواهد بود.نکته مهم تر اینکه تمدید مذاکرات میان ایران و اعضای ۱+۵ نمی تواند تمدیدی فرمالیته باشد . از این رو می توان گفت که معادله شکل گرفته در جریان مذاکرات هسته ای آسان و ساده نیست. این موضوع باید در تحلیل ما نسبت به مذاکرات هسته ای مدنظر قرار گیرد.

در جریان مذاکرات بر سر انعقاد توافقنامه ژنو، شاهد بودیم که فرانسه به عنوان یکی دیگر از اعضای ۱+۵ عملا یکبار مانع از امضای توافقنامه موقت شد. به نظر شما در این دور از مذاکرات نیز چنین احتمالی وجود دارد؟

بله.هر احتمالی در این خصوص ممکن است. به هر حال کشورهای دیگر نیز در این معادله وجود دارند و مذاکرات جاری صرفا مذاکرات ایران و آمریکا نیست. باید در این خصوص هر احتمالی را در نظر گرفت. دقیقا مانند آنچه در مذاکرات مربوط به توافق موقت رخ داد و در آن فرانسه بازی را بر هم زد.

به نظر می رسد مذاکرات ایران و اعضای ۱+۵ عملا به مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا تبدیل شده است. دلیل این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

این مسئله به موقعیت ایالات متحده آمریکا در میان دیگر اعضای ۱+۵ باز می گردد. بر همگان مسجل است که بحثها و اختلافات مطرح شده در مذاکرات عملا انعکاس اختلافات میان آمریکا و ایران است. از این رو طبیعی است که چنین مذاکراتی به مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در عمل تبدیل شود. در هر حال میان ایران و آمریکا اختلافات عمیق و زیادی وجود دارد. در هر صورت انعکاس این مسئله در مذاکرات هسته ای نیز مشاهده می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *