جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۸
۳۱

شریعتمداری: توافق هسته‌ای محال است!

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۱
کد مطلب: 412479
ادامه مذاکرات به دو علت ضروری است. اول؛ اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و دوم آن که تیم هسته‌ای کشورمان به لحاظ فنی و حقوقی که مبنای قانونی مذاکرات است نسبت به حریف دست برتر را دارد.
شریعتمداری: توافق هسته‌ای محال است!
به گزارش جهان، حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشت:
۱- شاید کسانی این نگاه را «بدبینانه» تلقی کنند ولی همه شواهد و نشانه‌های موجود حکایت از آن دارند که نگاهی «واقع‌بینانه» است و آن، این که چالش هسته‌ای کشورمان با حریف «نقطه پایان» ندارد و رسیدن به توافقی که در آن حق ایران اسلامی به رسمیت شناخته شده باشد، «ناممکن» و «محال» است. چرا که چالش هسته‌ای یازده ساله با ۵+۱ و پیش از آن با تروئیکای اروپایی فقط تابلوی هسته‌ای دارد ولی ماهیت و موضوع آن «هسته‌ای» نیست.

آمریکا چالش هسته‌ای را بهانه‌ای برای تحریم‌ها می‌داند و تحریم‌ها را «کارآمدترین حربه»! برای مقابله با پیشرفت و جهان‌شمولی ایران اسلامی تلقی می‌کند. حالا اگر دشمنی آمریکا با موجودیت جمهوری اسلامی ایران را هم به صورت مسئله اضافه کنیم، نتیجه می‌گیریم که از نگاه آمریکا و متحدانش چالش هسته‌ای ادامه درگیری‌های سی و چند ساله و از جمله، صحنه دیگری از جنگ ۸ ساله است.

بنابراین، «لغو تحریم‌ها» که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمدترین اسلحه خود را زمین بگذارد! و بدیهی است که نگذاشته و نمی‌گذارد. کسانی که از مذاکرات هسته‌ای نتیجه دیگری را انتظار دارند، جغرافیای مذاکرات را آنگونه که واقعاً هست نمی‌بینند و به جای آن که با نگاه به «شناسنامه مذاکرات» که «غیر هسته‌ای» است، مسیر حرکت خود را تنظیم کنند، به «تابلوی مذاکرات» که آدرسی غلط می‌دهد چشم دوخته‌اند.

۲- همین دو روز پیش، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان به یکی از شگردهای آمریکا اشاره کرده و فرمودند؛ «هر وقتی که یک زمانی معین شده است برای پایان مذاکرات و ما به این زمان نزدیک می‌شویم، لحن طرف مقابل، بخصوص آمریکایی‌ها تندتر، سخت‌تر و خشن‌تر می‌شود، این، برای این است که جزو شگردهای اینهاست، جزو حیله‌ها و خدعه‌های اینهاست.»
و اکنون، سؤال این است که چرا در طول بیش از ۱۱ سال گذشته، هر وقت به نقطه پایان نزدیک شده‌ایم، آمریکایی‌ها بهانه جدیدی پیش کشیده و ساز تازه‌ای کوک کرده‌اند و اجازه نداده‌اند مذاکرات به نتیجه برسد؟! علت آن است که به ادامه چالش برای ادامه تحریم‌ها نیاز دارند.
سال گذشته در آغاز سال ۱۳۹۲، حضرت آقا طی سخنانی در حرم‌رضوی علیه‌السلام به همین نکته اشاره داشته و گفتند؛ «آمریکایی‌ها دوست ندارند گفت‌وگوهای هسته‌ای تمام شود و مناقشه هسته‌ای حل شود وگرنه چنانچه آن‌ها مایل به اتمام این مذاکرات بودند، راه حل بسیار نزدیک و بسیار آسان بود».

۳- «دیوید فروم» کارشناس و نویسنده برجسته آمریکایی در سایت CNN می‌نویسد «در صورت پایان مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق با ایران، باید تحریم‌ها برداشته شود و این در حالی است که تحریم‌ها با دو هدف پلکانی «تغییر رفتار- BEHAVIOR» و سپس «تغییر ساختار - STRUCTURE» نظام دینی ایران وضع شده‌اند!» که البته به قول رهبر انقلاب تغییر رفتار همان تغییر ساختار است.

پیش از او، «جرج فریدمن» مسئول مرکز راهبردی «استراتفور» که به باشگاه کهنه‌کاران CIA معروف است، تصریح کرده بود که «مشکل ما با ایران بر سر فعالیت هسته‌ای این کشور نیست، بلکه مشکل آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون حمایت آمریکا، بلکه در حال درگیری و مناقشه با آمریکا نیز می‌توان بزرگترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه بود. این پدیده، ایران را به یک الگو تبدیل کرده که بهار عربی (بیداری‌اسلامی) را در پی داشته است».

۴- اوایل دهه ۸۰ و در گرماگرم نخستین سال‌های چالش هسته‌ای کشورمان با تروئیکای اروپایی- فرانسه، انگلیس و آلمان- و چند ماهی بعد از اجلاس اکتبر ۲۰۰۳ تهران، طی یادداشتی با اشاره مستند به کارشکنی‌ها و قانون‌گریزی‌های حریف، نتیجه گرفتیم که چالش هسته‌ای غرب با ایران اسلامی فقط یک بهانه است و این چالش را با استناد به شواهد و قرائن موجود، ادامه جنگ تحمیلی دانستیم که با تغییر شکل- و نه ماهیت- در عرصه‌ای دیگر کلید خورده و به جریان افتاده است. پیش‌بینی کرده بودیم که آمریکا و متحدانش پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل می‌فرستند. آن روزها برخی از مسئولان محترم کشورمان، ابرو در هم کشیده و به کیهان اعتراض کردند که چرا «تخم بدبینی می‌افشاند!» و آقای «گری سیک» مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای، کیهان را به «تندروی»! و «سنگ‌اندازی»! در مسیر مذاکرات متهم کرد. ولی آن پیش‌بینی به حقیقت پیوست و آمریکا و متحدانش برخلاف بند«C» از ماده ۱۲ اساسنامه آژانس، پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند».
۵- تأکید بر این واقعیت که چالش هسته‌ای هرگز نقطه پایانی ندارد و رسیدن به «توافق» با حریف «ناممکن» و «محال» است، از آن جهت ضروری است که؛

الف: برخی از مسئولان محترم کشورمان برخلاف آنچه انتظار می‌رفت و می‌رود، از فراز و نشیب چالش ۱۱ ساله هسته‌ای درس نگرفته‌اند و هنوز با خوشبینی غیرموجه و بی‌دلیل به نتیجه مذاکرات می‌نگرند. بدیهی است که چنانچه این طیف از مسئولان محترم نگاه خویش را از تابلوی مذاکرات به «شناسنامه مذاکرات» برگردانند، کلید لغو تحریم‌ها را در قفل مذاکرات نمی‌چرخانند.

ب: اگر بپذیریم که حریف از چالش هسته‌‌ای به عنوان یک بهانه برای تحریم‌ها استفاده می‌کند و هرگز از آن دست نمی‌کشد، بی‌تردید، برای عبور از تحریم‌ها به راه‌کارهای دیگری روی می‌آوریم و بسیاری از ظرفیت‌های بر زمین مانده داخلی را به کار می‌گیریم که رویکرد به اقتصاد مقاومتی از جمله آنها و بااهمیت‌ترین آنهاست.

ج: چنانچه ما نیز به مذاکرات هسته‌ای به عنوان آوردگاه و میدان جنگ با حریف نگاه کنیم، به جای امتیازدهی برای جلب اعتماد طرف مقابل، که می‌دانیم بی‌نتیجه است، پاشنه آشیل حریف را نشانه می‌رویم و از اهرم‌های فراوانی که در اختیار داریم برای ضربه زدن به آمریکا و متحدانش استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، چرا مجلس شورای اسلامی، طرحی را به تصویب نمی‌رساند که براساس آن، کشورهای اروپایی همراهی کننده با تحریم‌های آمریکا را از اولویت مبادلات تجاری کشورمان خارج کند. هم اکنون کارخانه عظیم «رنو» و «پژو سیتروئن» فرانسه به برکت روابط اقتصادی پرحجم با ایران نفس می‌کشد و قطع این رابطه می‌تواند فرانسه را با بحران اقتصادی بزرگی روبرو کند و یا در حقوق بین‌الملل فصلی با عنوان حق مقابله به‌مثل -RETALIATION- آمده است.

این فصل به کشوری که حق قانونی آن از سوی یک یا چند کشور دیگر نقض گردیده اجازه مقابل به مثل داده است. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا که تعهدآور بین‌المللی نیست، از این حق استفاده کند و تنگه هرمز را به روی نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم کننده ایران ببندد. گفتنی است کشورهای اروپایی مجاز به خرید یا نخریدن نفت ایران هستند ولی قطعنامه اتحادیه اروپا تصریح دارد که این اقدام برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز با استناد به «کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو» و «کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا» که مدلول آن نظام حقوقی آبراهه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست، می‌تواند عبور نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم‌کننده ایران و یا کشتی‌های اروپایی حامل کالا برای کشورهای منطقه را ممنوع اعلام کند و...

د: اگر آنگونه که شواهد و نشانه‌ها حکایت از آن دارند، بر این باور باشیم که چالش هسته‌ای فقط یک بهانه برای تحریم‌هاست، دلیلی ندارد که همه توان کشور را درگیر مذاکرات کنیم و می‌توانیم سطح مذاکرات را هم از مقامات بلندپایه- وزیر خارجه- به سطح کارشناسان و مدیران کل تنزل بدهیم.

همین جا گفتنی است که ادامه مذاکرات به دو علت ضروری است. اول؛ اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و دوم آن که تیم هسته‌ای کشورمان به لحاظ فنی و حقوقی که مبنای قانونی مذاکرات است نسبت به حریف دست برتر را دارد.

۶- متأسفانه جریان مرموزی در داخل کشور که به شدت شیفته آمریکاست و برخی از اصحاب فتنه ۸۸ نیز در آن نفوذ کرده‌اند، هرگونه نقد و پیشنهادی را بدون ارزیابی میزان کارآمدی آن، به حساب مخالفت با دولت محترم و یا تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌نویسند و حال آن که هیچ منتقد دلسوز و دوستدار نظام، فرزندان انقلاب را به کوتاهی و بی‌توجهی نسبت به منافع ملی متهم نمی‌کند، اگرچه به قول رهبرمعظم‌انقلاب، طرف مقابل اهل حیله و نیرنگ است و این واقعیت علاوه بر آن که هوشمندی و هوشیاری بیشتر تیم محترم مذاکره کننده را می‌‌طلبد، به دلسوزان انقلاب که دوستداران تیم مذاکره‌کننده هستند نیز این حق را می‌دهد که دلواپس و نگران ترفندهای حریف باشند. چرا که فرزندان انقلاب بی‌تردید، منافع اسلام و انقلاب و مردم را نادیده نمی‌گیرند. اما احتمال این که خدای نخواسته در مواردی از سوی نمایندگان شیطان بزرگ فریب بخورند، وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ايشان از خداشونه كه توافق صورت نگيره چون هيچ غم و ناراحتي و بيماري و مشكلي ندارند كه بواسطه تحريمهاي ظالمانه تشديد شده باشه
آریو سوئد
Sweden
بخش کوچکی از مشکلات کشور بخاطر تحریم است. اقتصاد کشور نزدیک به یک قرن است که از بی برنامگی ، رانت، بهره وری بسیار پایین ،عقب ماندگی، فساد و وابستگی به نفت رنج میبرد. مشکل عمده اقتصاد کشور ساختاریست. مشکل تولید در کشور ساختاریست. مشکل فرار مالیاتی ساختاریست. وجود فساد و رانت در ادرات کشور ساختاریست. بی نظمی و قانون گریزی ساختاریست. نبود اخلاق در کار ساختاریست. این مشکلات با بر داشتن تحریمها حل نخواهد شد بلکه پیچیده تر میشود. کشور دیگر نمیتواند با فروش نقت بچرخد. جمعیت ما ۸۰ میلیون است. اگر ۱۵ میلیون بودیم امکان داشت که یک مدت دیگه با درآمد نفت زندگی کنیم. در حال حاضر در هیچ کجای جهان پیشرفته و در حال پیشرفت امکان زندگی با یک در آمد وجود ندارد. توقعات مردم بالا رفته. کشور ما هم منابع مادی کلان در اختیار دارد و هم نیروی انسانی کافی و باهوش. وظیفه مسئولین و مدیران کشور است که با بکارگیری افراد دلسوز و آگاه و برنامه ریزی درست و.... شرایط را برای پیشرفت و رفاه نسبی کشور آماده کنند.
توفیقی از قزوین
امریکا همان شیطان بزرگ است که در 28 مرداد با طرح و حمایت از کودتا دولت مصدق را سرنگون کرد امریکا همان نظامی است که علنا با حمایت از دولت شاه در سالهای 57 به مبارزات ملت ایران بی اعتنایی کرد همان دولت خبیثی که با حمایت و تجهیز صدام جنایتکار و متجاوز نمک بر زخم ملت ایران پاشید همان زورگویی که با هدف قراردادن هواپیمای مسافربری بندرعباس دبی دهها زن و مرد و کودک معصوم غیر نظامی ما را آتش خشم خود سوزاند قطعا هیچ کدام از پیمانها و قرارداد های ما با او نه از سر ترحم و نه از سر لطف بسود ملت ایران نخواهد بود و اگر قرار باشد روزی از مذاکرات نتیجه ای به نفع ملت ایران حاصل شود لازمه اش قطع وابستگی و کدخدابینی و تفکر چرخیدن چرخ کارخانه ها در مذاکره با شیطان بزرگ است بلکه چاره کار ما فقط وفقط در توجه به درون و رفع مشکلات است و توجه کنیم که بسیاری از مشکلات بدلیل عدم مدیریتها و نظارتهاست که با همت مردم و دولتمردان قطعا شرایط بهتری خواهیم داشت
ریزبین
Iran, Islamic Republic of
ایران وامریکا از زمان پیروزی انقلاب در مقابل هم قرارگرفتند 0هر گاه توسط افرادی تلاشهایی صورت گرفت که از تقابل فا صله بگیرند 0بنا به دلایل گوناگون ناکام ماندند0این تقابل تا به امروز ادامه دارد 0ایران درارمان نابودی امپراطوری امریکا غرق شده است وامریکا درفکر مهارونابودی انقلاب ایران 0هردو تفکر ناشی از آيمانگریی افرادی هستند که نمی خواهند واقعیت ها وتوانایی های
"همين جا گفتني است که ادامه مذاکرات به دو علت ضروري است. اول؛ اثبات غيرقابل اعتماد بودن آمريکا و دوم آن که تيم هسته‌اي کشورمان به لحاظ فني و حقوقي که مبناي قانوني مذاکرات است نسبت به حريف دست برتر را دارد."
معلون نيست ايشان چه مي خواهند
يكي به نعل ميزنند و يكي به سندان
ايشان از همان اول مخالف مذاكره بودند و هستند
علي نيا
به كوري چشم دشمنان مردم توافق صورت مي گيرد
ریزبین
Iran, Islamic Republic of
ایران در ارمان پایان دادن به امپراطوری امریکا غرق شده است وامریکا در صددمهار ونابودی انقلاب ایران 0وکسانی هم که سعی کردند جلوی این تقابل را بگیرند به دلایل گوناگون موفق نشدند0بین واقعیت های موجود و آرمان گریی ایران وامریکاانجنان فاصله ای است که در شرایط موجود هیچ کدام شانس موفقیت ندارند0واصرار بر تحقق این دیدگاهای آرمانی در نهایت به سمت جنگ پیش خواهد رفت 0به درازا کشیده شدن مذاکرات هسته ای وتحریم ایران اعلام جنگ غیر رسمی امریکا با ایران است 0وامریکا در فکر مهار انقلاب ایران با کمتر ین هزینه است 0ودر صورتی که موفق نشود با این روشها و توطئه ها ایران را مهار کند به جنگ فیزیکی روی خواهد اورد 0وقطعا دیدگاهای افرادی مانند شریعتمداری در ایران وامریکا کمک بزرگی به وقوع هرچه سریعتر این جنگ خواهد کرد 0واین چیزی است که صهونیست ها وبخصوص نتانیاهو و ال سعود در ارزوی وقوع ان لحظه ای ارام وقرار ندارند 0
من دیروز رفتم برای مریض لیمو بگیرم کیلویی 7500 تومان! سوالم اینه که چطور دیوار تحریمها ترک خورده و تورم کاهش یافته و حتی در بهمن به صفر رسیده است!؟ به نظرم اگه دولتمردان چه در اقتصاد چه در سیاست وچه در موضوع هسته ای با مردم صادق بودند مردم با تمام وجود پشت سر آنها می ایستند. راه حل مذاکره عزتمندانه و نرمش قهرمانانه این است و لاغیر
شهاب تهران
Romania
احسنت ...خداوند نگهدارت باشد... تا ابد هم مذاکره کنند امتیازی از دشمن نخواهند گرفت حتی اگر به چشم دوست هم به آنان بنگریم دستی از خنجر در پشت پنهان کرده اند تا در وقت خود ضربه بزنند
امیدوار
مش حسین تومملکت ماروبااین نظرات شاذ نابودکردی
ازنظرتوفقط کره شمالی مقتدرترین کشور دنیاست...
Iran, Islamic Republic of
احسنت
حاج و کشفی دیگر !!!
یاد انتخابات ۹۲ افتادم که میگفت جلیلی با ۳۰ میلیون رای رئیس جمهوره!!!
سعید
مجموعه این احادیث شریف در میزان الحکمه از امام المتقین حضرت علی ع نشان می دهد نه اعتماد کردن به دشمن صحیح است و نه آغازگر جنگ بودن بی جهت نشان شجاعت.
فقط باید " کیاست " بخرج داد و سادگی را کنار گذاشت.
قال علی ع:
جِماعُ الغُرورِ في الاستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ .

امام على عليه السلام : اعتماد كردن به دشمن، عامل فريب خوردن [از او] است.

الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الاستِصلاحُ لِلأعداءِ بِحُسنِ المَقالِ و جَميلِ الأفعالِ ، أهوَنُ مِن مُلاقاتِهِم و مُغالَبَتِهِم بِمضيضِ القِتالِ .حديث

امام على عليه السلام : به آشتى كشاندن دشمنان با زبان خوش و رفتار نيك، آسانتر است از رويارويى با آنها و چيرگى بر ايشان از طريق پيكار سخت است.
عنه عليه السلام : مَنِ استَصلَحَ عَدُوَّهُ زَادَ في عَدَدِهِ .حديث

امام على عليه السلام : هركه دشمن خود را به آشتى كشاند، بر عدّه [ياران و دوستان] خود بيفزايد.

عنه عليه السلام : مَنِ استَصلَحَ الأضدادَ بَلَغَ المُرادَ .حديث

امام على عليه السلام : هركه دشمنان خود را به آشتى كشاند، به مرادش دست يابد.
اينكه از اجاق مذاكرات آشي پخته نمي شود نادرست است . چه اينكه علاوه بر پس رفت در اجراي سلسله كارهائي كه در بحث توليدات هسته اي داشتيم حريف تماما اطلاعاتي كه با دهها عمليات جاسوسي نمي توانست به آنها دست يابد ، دست يافته و از زير و بم تكنلوژي هسته اي ما باخبر است . حريف شايد يك شكلاتي تعريف كند كه احتمالا يا شكلات به سم مسموم شده يا كيسه گندم ما به سرقت رفته است
حسین
احسنتم
نادری
کاسب تحریم !!!!!!!!!!!
htpr
Iran, Islamic Republic of
چرا برخی نمی خواهند بفهمند که مذاکرات برای ما هم یک حربه است برای متوقف یا حتی کند کردن روند تحریم ها ، کمی فکر کنیم اگر مذارکرات به هر شکلی وجود نداشت یک زبان بیشتر برای غرب و بهانه هایش نمی ماند ان هم در بهترین شرایط این زبان تحریم است، متاسفانه عدم بلوغ سیاسی و حتی نگرشی برخی باعث شده هر کار موفقی که حریف سیاسی بکند حتی اگر مطابق مصالح کشور باشد باید شکست بخورد تا آنها عقب نمانند
حسین
Iran, Islamic Republic of
مثل نفت که بشکه ای 200 دلار شد بعد از مرگ عبدالله؟
ایول حاج حسین
سلامتیش صلوات
France
فداي قلمت بشم سردار
معلومه که امریکا هرگز تحریم ها رو به طور کامل لغو نمی کنه....اصلا اوباما همچین قدرتی ر امریکا نداره تا وقتی سناتور ها و صهیونیست های امریکایی اجازه ندهند که اوباما نمی تونه قدم از قدم برداره
ایرانی
این جهان نیوز چرا یک بار به خود زحمت نمی دهد؟؟ بجای این همه مطالب نا امید کنند از اینده کشور به کوچه و خیابان بیاید . در تاکسی و اتوبوس ..... صدای مردم را بشنود . ....
تحلیل کاملا بجایی بود.
اگر توافقی هم صورت بگیرد مطمعن باشد که کاملا یکطرفه به ضرر ایران خواهدبود.
و باعث میشه آمریکا بیش از پیش بر گرده ی مردم سوار شود
درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
سردار قلم فقط مختص شهید آوینی بود که توسط رهبر عزیز به ایشان داده شدو بس.
سلام وادب حاج حسین مثل همیشه دقیق و موشکافانه بررسی کردند احسنت ای کاش چهار تا دونه نه بیشتر مثل این آقا داشتیم دلسوز ایران اسلامی مقتدر و یکتا وبی همتاو ....
Iran, Islamic Republic of
به طور قطع و يقين توافق هسته اي در فروردين ماه صورت خواهد گرفت
France
غیب گوی بی نشان
با كمال احترام ، سن بازنشستگي حاج حسين ديگه فرا رسيده و تاريخ مصرف نظراتش منقضي شده است ....اينطور كه پيداست ايشان به كل از متن جامعه بريده و از تيراژ كم روزنامه اش درس نميگيرد و خرج بيت المال را با اين نوع فرافكنيها براي ارضاي خويشتن الكي بالا ميبرد ... اگر ايشان خود را تابع مقام عظمي ولايت ميدانند ، بهتر است سكوت اختيار كرده و بگذارد تيم هسته اي كارشان را بكنند ...مطمئنم كار سختي است ولي ايشان كه ادعايش سر بفلك ميكشد ، چند هفته اي روزه سكوت بگيرند كه كلي ثواب براي ايشان و مملكت دارد !!!
مریم
Iran, Islamic Republic of
خوشبحال کاسبان تحریم
سردار شریعتمداری افاضات خوبی داشتند احسنت بر این فرد حامی تحریم.