پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۴
حلقه محاصره داعش با کدام ائتلاف تنگ تر شد

مقایسه تطبیقی عملکرد دو ائتلاف «زمینی» و «هوایی» ضد داعش +نقشه

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 388675
اشغال موصل بدست داعش، تشکیل دو ائتلاف ضدتروریسم توسط طرف‌های تاثیرگذار در عرصه عراق را بدنبال داشت؛ یکی به رهبری ایران و دیگری به رهبری آمریکا؛ بررسی دستاوردهای این دو ائتلاف‌ حقیقت بسیاری از قضایای منطقه‌ای را آشکار می‌‌کند.
مقایسه تطبیقی عملکرد دو ائتلاف «زمینی» و «هوایی» ضد داعش +نقشه
سرویس بین الملل جهان نيوز: روز دهم ژوئن برابر با ۲۰ خرداد ماه گذشته بود که خبرگزاری‌ها از حمله گروه تروریستی تکفیری «داعش» به استان «نینوا» در شمال عراق و تصرف شهر «موصل» توسط این گروه تروریستی تکفیری خبر دادند.

صرف نظر از اینکه در پس این حمله چه دست‌هایی نهفته بودند و چه خیانت‌هایی از داخل شهر صورت گرفت، تا راه را بر ورود داعش به موصل هموار کند، این پیروزی بزرگ برای «داعش» و شکست غیر قابل هضم برای دولت عراق که موجب اعلام خلافت «ابو بکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی تکفیری داعش و اعلام تشکیل «امارت اسلامی» مورد ادعای وی در مناطق تحت تصرفش در عراق و سوریه شد، زنگ خطر بزرگ نهفته در پس این گروه تروریستی تکفیری را نه تنها برای دولت عراق که برای دیگر کشورهای منطقه نیز به صدا درآورد.

 
موقعیت شهر موصل در عراق

مناطق تصرف شده توسط گروه تروریستی تکفیری داعش در عراق

تا این زمان هنوز کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا از این پیروزی‌های «داعش» ابراز نگرانی نکرده و تنها به سکوت در قبال آنها اکتفا کرده بودند، اما زمانی‌که داعش اهداف واقعی خود را با پیشروی به سمت شهر نفت خیز «کرکوک»، جایی که نقطه تلاقی منافع داعش و آمریکا به شمار می‌آمد و خطری علیه منافع غرب و رژیم صهیونیستی تشکیل داد، واشنگتن ایده تشکیل ائتلافی بین المللی برای مقابله با این خطر را ارائه داد.



تصویر اول موقعیت استان کرکوک در عراق
و تصویر دوم تقسیمات اداری آن را نشان می‌دهد

تا پیش از این آمریکا هیچ‌گاه از جهت حضور و فعالیت داعش و توسعه و گسترش متصرفاتش خطری احساس نمی‌کرد و دلیل این مدعا عدم اجرای «توافقنامه امنیتی» امضا شده بین بغداد – واشنگتن بود، به گونه‌ای که در تمام طول این مدت درخواست‌ها و خواهش‌های مسئولان عراقی برای برآوردن نیازهای تسلیحاتی و نظامی ارتش عراق در میان مسئولان آمریکایی گوش شنوایی نیافت و بغداد را واداشت برای برآوردن نیازهای تسلیحاتی فوری خود روی به روسیه بیاورد.

طفره رفتن آمریکا از عمل به بندهای توافقنامه امنیتی خود با بغداد

در این مرحله که باید آن را «مرحله دفاعی» نامید و طی آن دولت عراق به رهبری «نوری المالکی» تمام توجه خود را بر «سد حملات داعش» و «مقابله با توسعه نفوذ آن» در مناطق عراق متمرکز کرده بود، با هیچ کمک و همراهی از سوی آمریکا و غرب که خود را مدعی مبارزه با تروریسم می‌خواندند، مواجه نشد و اگر درک و برداشت درست مرجعیت عالی دینی و مذهبی عراق به رهبری «آیت الله سیستانی» نبود که با صدور فتوای «جهاد کفایی» مردم عراق از هر طیف و قشری را به مبارزه و مقابله با تکفیری‌های داعشی فراخواند، مشخص نبود، چه سرنوشتی در انتظار عراق می‌توانست باشد.

صدور فتوای جهاد کفایی
از سوی آیت‌الله سیستانی برای مبارزه با داعش

در این میان اگر تحلیلی بر موضع گیری‌ اهم کشورهای منطقه صرف نظر از موضع گیری آمریکا و غرب تا این مرحله از حمله داعش به عراق داشته باشیم، ملاحظه می‌کنیم که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و قطر موضع همراهی با داعش و همنوایی با آمریکا را پیش گرفتند.

ترکیه چنان نقشی در حوادث موصل ایفا کرد که جای انکار آن به هیچ طریقی برای این کشور وجود ندارد، چراکه بسیاری از گزارش‌های محرمانه و سری درز یافته به بیرون و سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت این کشور، از همدستی آنکارا با داعش در سقوط موصل خبر می‌دادند.

حمایت دولت ترکیه از داعش در حمله به موصل

اما جمهوری اسلامی ایران که خود از جمله قربانیان تروریسم است،‌ نه تنها همواره از منادیان مبارزه با این پدیده شوم بوده، بلکه هرگاه لازم بوده و در هر شرایطی به مقابله با این پدیده برخاسته است.

نقش تروریسم ستیزی جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها و دهه‌ها پیش از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی پس از اشغال فلسطین و آواره کردن میلیون‌ها فلسطینی و پس از آن حمله به لبنان و تشکیل مقاومت اسلامی و «حزب الله» در این کشور آشکار و عیان است و این نقش تاکنون نیز ادامه دارد. دلیل این مدعا حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از نظام سوریه در برابر گروه‌های تروریستی بود، حمایتی که پس از گذشت ۳ سال و نیم از بحران سوریه همچنان کما فی السابق و با قدرت ادامه دارد، تا در عراق و با حمله داعش به بخش‌های گسترده‌ای از این کشور و تصرف برخی از مناطق آن بُعد و ماهیتی قدرتمندتر و عیان‌تر به خود گیرد.

محور مقاومت در منطقه

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای حوادث جاری در عراق به شدت نسبت به بازتاب‌های آن بر امنیت، موجودیت، و وحدت و انسجام ملی عراق از یک سو و کشورهای منطقه از سوی دیگر هشدار داد و تاکید کرد که اجازه نخواهد داد،‌ مشتی تکفیری هرآنچه بخواهند،‌ از جمله اهانت و توهین به مقدسات اسلامی بکنند و تهران نظاره گر امر باشد.

اینگونه بود که هنوز ائتلاف بین المللی هوایی ضد داعش به رهبری آمریکا شکل نگرفته بود که ائتلاف منطقه‌ای محور مقاومت برای دفاع از موجودیت و هویت عراق وارد عمل شد، همانگونه که پیش از آن نیز در غزه برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی، در جنوب لبنان برای متوقف کردن دست اندازی‌های صهیونیست‌ها و در سوریه برای ایستادگی در برابر جنگ بین المللی تحمیل شده بر این کشور وارد عمل شده بود.

اعلام آمادگی ایران برای کمک به عراق جهت مقابله با داعش

در راستای همین سیاست هنوز ۱۰ روز از تجاوزهای جدید داعش به مناطق مختلف عراق و تصرف موصل نگذشته بود که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، آمادگی دارد تا در همه سطوح برای کمک به مردم عراق در برابر تروریسم داعشی وارد عمل شود. انتشار این خبر موجی از تبلیغات منفی علیه ایران را درپی داشت، تا اینگونه وانمود شود که ایران درصدد حضور نظامی در عراق است.

در این مدت هزاران ایرانی در صفحات و پایگاه‌های اجتماعی اینترنتی و تهیه طومارها و حضور در دفاتر مراجع و آیات عظام خواستار حضور در عراق برای مبارزه با داعش و تروریست‌های تکفیری القاعده در این کشور شدند، همانگونه که حضور این ایرانی‌ها در سوریه در دفاع از بارگاه مقدس حضرت «زینب»(س) و دیگر اماکن مذهبی این کشور از حملات تکفیری‌های وهابی اثبات شده بود.

مدافعان حرم حصرت زینب (س) درسوریه

در برهه زمانی بود که مطبوعات غربی و آمریکایی از جمله روزنامه «واشنگتن پست» گزارشی در خصوص حضور نیروی سپاه قدس در عراق منتشر می‌کند، اما یادآور می‌شود، این اطلاعات هنوز تایید نشده است، اما تاکید می‌کند، حضور جمعی از فرماندهان سپاه قدس در عراق امر غیر منتظره‌ای نمی‌تواند، باشد، چون نیرویی که در سوریه حضور دارد و به دولت این کشور مشاوره نظامی ارائه می‌دهد، بعید نیست که در کشوری همچون عراق که در همسایگی آن قرار دارد، حضور نداشته باشد.

روزنامه واشنگتن پست تاکید می‌کند: همین مشاوره‌های نظامی بوده که تاکنون توانسته نظام سوریه را پیروز میدان مبارزه با گروه‌های تروریستی مسلح در این کشور کند .

این اقدامات جمهوری اسلامی ایران درحالی صورت می‌گرفت که نه نام و نشانی از آمریکا و نه ائتلاف بین المللی‌اش برای مقابله با داعش و تروریسم در عراق وجود داشت.

بنا به اعتراف بسیاری از کارشناسان مسائل خاورمیانه جمهوری اسلامی ایران با راهکارهای خود برای مدیریت بحران، کمک بزرگی به دولت عراق کرد. آگاه سازی و بیدارسازی افکار عمومی در عراق و مطلع کردن مردم این کشور از توطئه‌ای که تحت عنوان «داعش» برای آنها تدارک دیده شده، یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پیش از هر اقدامی برای مقابله با داعش بود.

آگاهی و بیداری افکار عمومی عراق این امکان را فراهم کرد، تا مردم عراق از هر طیف و قشری چه شیعه و چه سنی در قالب «نیروهای داوطلب مردمی» وارد عرصه مبارزه با داعش شوند.

نیروهای داوطلب مردمی در عراق برای مبارزه با داعش

به اذعان صریح رسانه‌های غربی اگر هماهنگی حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید در خصوص مبارزه با داعش و صدور تروریسم به دیگر کشورهای منطقه وجود نداشت، هم اکنون عراق غرق در اختلافات مذهبی بود. هماهنگی و انسجام بین روحانیون و مراجع عظام شکل گیری جبهه‌ای از علمای اهل سنت و شیعه علیه داعش را درپی داشت که بازتاب آن اتحاد و انسجام مردم عراق از هر طیف و طایفه‌ای بود که می‌توانست نوید دهنده پایان زود هنگام بحران عراق باشد.

این اقدامات، راهبردها و تدابیر درحالی برای مقابله با تروریسم به طور کلی و «داعش» به طور خاص در عراق با حداقل امکانات و کمترین هزینه‌ها و به دور از هرگونه جار و جنجال تبلیغاتی و رسانه‌ای اتخاذ می‌شدند، در حالی‌که آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ایش در خواب ناز غفلت بسر می‌بردند.

بخش دوم این مطلب به تشکیل گروه‌های داوطلب مردمی، محاصره اقلیت‌های عراقی در مناطق شمالی این کشور، اقدامات دولت عراق و هم پیمانان منطقه‌ایش از جمله ایران برای نجات این افراد، کمک‌های نظامی به کردستان، شکستن حصر شهر «آمرلی» بدست نیروهای مردمی و ارتش عراق و جایگاه و نقش آمریکا و شیوخ عرب و ائتلاف بین المللی‌ آنها در این مبارزات و پیروزی‌ها می‌پردازد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رقیه مرادی
اینا همشون دشمن اسلامن و دستشون یه کاسست
هم داعش و هم گروه ضد داعش
تنها راه حل نابودی داعش مقاومت مردانه و جانانه همه شیعیان و مسلمانان مقاوم حزب الله است در سرتاسر جهان
حبیب
Iran, Islamic Republic of
و باز هم نقش درخشان و بی بدیل دین و مرجعیت آگاه و حضور مردم و فرماندهان پا به پای روحانیت
واقعا آدم عشق میکنه از این ارتباط دین و مردم
جان مادرت خلاصه گویی کن