شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره اعتکاف

سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۳۹
کد مطلب: 356274
یکی از مراجع تقلید گفت: در شرایطی که ابزار فساد گناه بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، اعتکاف یکی از عامل بازدارنده در مقابل عوامل فساد به شمار می‌رود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در جمع دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره سراسری اعتکاف با بیان اینکه ابزار گناه و معصیت در دوران ما بیش از هر زمان دیگری در تاریخ وجود دارد، اظهار کرد: کار به گونه‌ای شده که اگر در یک نقطه جهان مفسده باشد به سرعت در سراسر جهان گسترش می‌یابد.

وی افزود: در کنار این امر شاهد انگیزه‌های فراوان اقتصادی و سیاسی برای گسترش گناه نیز هستیم که می‌توان در این زمینه به گسترش اعتیاد در میان جوانان کشورهای مختلف اشاره کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت گسترش عوامل بازدارنده گناه در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: یکی از این عوامل بازدارنده همت حسنه اعتکاف است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ اعتکاف را تقویت کنیم، موجب می‌شود در مقابل دشمنان و ابزارهای گناه حالت انفعالی نداشته باشیم، زیرا برخی با این بیان که مأیوس شده‌ایم کاری انجام نمی‌دهند، درحالی که مقابله تمام قد و با تمام توان در برابر گناه با هدف اجرای دستورات خداوند امری ضروری است.

آیت‌الله مکارم شیرازی به تأثیر بالای نماز جمعه، نمازهای جماعت، حج واجب و عمره، مراسم عزاداری محرم و صفر و ماه رمضان اشاره کرد و عنوان داشت:‌ همه این موارد جزو عوامل بازدارنده در مقابل گناه هستند که اعتکاف هم از همین دست عوامل است. ضمن اینکه مشتریان اعتکاف بیشتر از میان جوانان هستند که اتفاقا دشمن همین قشر از جامعه را هدف اصلی حملات خود قرار داده است به همین دلیل اعتکاف می‌تواند جوانان ما را از عوامل فساد مصون بدارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، با بیان اینکه کم بودن مساجدی که قابلیت برگزاری اعتکاف را داشته باشند، یکی از عوامل کم بودن معتکفین است، خاطرنشان کرد: تحقیقی که داشتم نشان داد، در روایات بحث از مسجد جامع برای اعتکاف نشده است و به عقیده من در هر مسجدی که به صورت مرتب نماز جماعت اقامه می‌شود، می‌توان مراسم اعتکاف را برگزار کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: کارهای علمی و پژوهشی در مورد اعتکاف مانند جشنواره سراسری اعتکاف، اقدامی شایسته است و با تقویت بنیه علمی آن می‌توان سنت حسنه اعتکاف را بیش از گذشته ترویج کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: اعتکاف از جمله عباداتی است که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است و با توجه به اینکه در شرایط کنونی به تأثیر اعتکاف در جامعه بیش از گذشته نیاز داریم، ترویج آن نیز ضروری‌تر از گذشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *