چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

آغازبرنامه امنیتی درضاحیه جنوبی بیروت

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 419977
برنامه امنیتی درضاحیه جنوبی بیروت امروز(سه شنبه) در حالی آغاز شد که از حمایت سیاسی گروه ها و احزاب برخوردار بوده و مورد استقبال مردم منطقه قرار گرفته است.
به گزارش جهان، یگان های مختلفی از ارتش و نیروهای امنیت داخلی (پلیس) و امنیت عمومی لبنان از بامداد سه شنبه درمناطق مختلف ضاحیه جنوبی بیروت مستقر و ایست های بازرسی متعددی در خیابان های اصلی و فرعی ایجاد شده است.

اقدامات امنیتی تاکنون درعبور و مرور مردم تاثیری نداشته و ترافیک و حرکت درخیابان های ضاحیه جنوبی پایتخت لبنان عادی گزارش شده است.

برنامه امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت با هدف بازداشت مجرمانی شروع شده که دستور قضایی توقیف آنها پیشتر به نهادهای امنیتی لبنان ابلاغ شده است.

علاوه بر فروشندگان مواد مخدر و اسلحه و کسانی که اقدام به تیراندازی های هوایی در برخی مناسبت ها کرده اند، حتی اسامی برخی مجرمان خطرناک در بین عناصر تحت تعقیب قرار دارد که ادعا شده است در ضاحیه جنوبی بیروت هستند.

برنامه امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت بدون استثنا شامل همه مناطق آن می شود و در چارچوب برنامه امنیتی گسترده ای است که دولت لبنان یک سال پیش آن را به تصویب رسانده و اجرا کرده است.

منابع خبری تاکید کرده اند که حزب الله و جنبش امل لبنان از اجرای برنامه امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت حمایت کرده اند.

اجرای این برنامه که همه مناطق لبنان را در برمی گیرد از طرابلس بزرگترین شهر شمال لبنان آغاز شد و اخیرا در منطقه بقاع در شرق لبنان کلید خورد.

اجرای این برنامه در شمال وشرق لبنان موفقیت آمیز ارزیابی شده و تاکنون به بازداشت بسیاری ازعناصر تروریستی تکفیری خطرناک ، قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر و آدم ربایان منجر شده است.

البته این نخستین باری نیست که مسئولان لبنانی اقدام به اجرای برنامه امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت می کنند.

در زمان نجیب میقاتی نخست وزیر سابق نیز طرح مشابهی با نظارت مروان شربل وزیر کشور وقت اجرا و با استقبال مردمی مواجه شد.

** اظهارات شهردار منطقه غبیری


محمد سعید الخنسا شهردار منطقه غبیری، بزرگترین شهرداری در ضاحیه جنوبی بیروت در بازدید از مناطق استقرار نیروهای امنیتی و ارتش با بیان اینکه برنامه امنیتی ضاحیه اتفاق جدیدی نیست، اظهار داشت: نیروهای امنیت داخلی و ارتش لبنان از مدت ها پیش در ضاحیه حضور دارند.

وی افزود: از دو سال پیش که سلسله انفجارهای تروریستی تکفیری در ضاحیه به وقوع پیوست، ایست و بازرسی های متعددی در ورودی های ضاحیه برقرار شده است.

الخنسا خاطرنشان کرد: ما از چند سال پیش خواستار حضور جدی تر نیروهای امنیتی در ضاحیه بودیم چرا که تعداد نیروهای موجود در این منطقه تناسبی با تراکم جمعیتی آن نداشت.

شهردارغبیری تصریح کرد: این برنامه با توقیف و بازداشت عناصر تحت تعقیب و مجرمان و قاچاقچیان آغاز شده است.

وی تاکید کرد که اقدامات نیروهای امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت به منظور خدمت به شهروندان انجام می گیرد و برنامه امنیتی فقط برای بازداشت مجرمان نیست بلکه آمد و شد خودروها را نیز کنترل می کند و مانع از سرپیچی از قوانین می شود.

الخنسا گفت:شهرداری های ضاحیه جنوبی بیروت برای اجرای موفقیت آمیز این برنامه امنیتی از هیچ اقدامی و کمکی فروگذار نخواهند کرد.

شهردار منطقه غبیری با اشاره به استقبال شهروندان ساکن ضاحیه جنوبی بیروت و همکاری آنان با نیروهای امنیتی افزود: گروه های محلی و شوراهای داخلی و دست اندرکاران حزبی و سیاسی به ویژه حزب الله و جنبش امل همکاری گسترده ای در این زمینه انجام داده و می دهند.

براساس این گزارش، نیروهای ارتش و امنیتی درچند منطقه ضاحیه جنوبی بیروت عملیات انجام داده که تاکنون اطلاعاتی از نتایج آن منتشر نشده است.

نیروهای ارتش و امنیتی همچنین مبادرت به بارزسی دقیق خودروها و اوراق شناسایی صاحبان و دیگر سرنشینان خودروها و همچنین رهگذران می کنند.

** بیانیه ارتش لبنان

ارتش لبنان با صدور بیانیه ای تاکید کرد که برنامه امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت در چارچوب طرح تقویت امنیت و ثبات در بیروت و ضواحی آن،مبارزه با جرایم سازمان یافته و بازداشت عناصر تحت تعقیب و مشکوک به مشارکت در جرایم مختلف و سپردن آنها به دستگاه قضایی لبنان شروع شده است.

در این بیانیه آمده است که نیروهای ارتش لبنان با همکاری و هماهنگی نیروهای امنیت داخلی (پلیس) و نیروهای امنیت عمومی برنامه وسیع امنیتی درضاحیه جنوبی بیروت را که برای چند روز ادامه خواهد داشت، آغاز کرده اند.

برپایی ایست و بازرسی های ثابت و متحرک به طور گسترده،بازرسی خودروها و شناسایی هویت رهگذران ، تحرک گشتی های زرهی و غیرزرهی در خیابان های اصلی و فرعی، عملیات یورش برای جست وجوی عناصر تحت تعقیب و کشف و ضبط انواع وسایل و تجهیزات ممنوع در چارچوب برنامه امنیتی قرار دارد.

فرماندهی ارتش لبنان از شهروندان لبنانی خواسته است تا با این برنامه امنیتی همراهی و همکاری کامل داشته باشند که هدف آن تامین سلامتی ، امنیت و تسهیل تحرکات روزانه و رفت و آمدهای آنها است.

در بیانیه فرماندهی ارتش لبنان از شهروندان لبنانی درخواست شده است تا هرگونه مورد مشکوک و یا حادثه امنیتی را با سرعت به نیروهای مجری برنامه امنیتی خبر دهند.

براساس این گزارش امروز سه شنبه در شهرهای صیدا معروف به پایتخت جنوب لبنان و مرجعیون از شهرهای مهم این منطقه « روز امنیتی » اعلام شد و نیروهای ارتش و امنیت داخلی و امنیت عمومی با حضوری گسترده مبادرت به اجرای برنامه های امنیتی از پیش طراحی شده کردند.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *