پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

پادشاه اسپانیا مردود شد

يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۰۷
کد مطلب: 284878
پادشاه اسپانیا و خانواده وی که در ماه های اخیر دچار رسوایی های گوناگونی شده اند، در نظرسنجی یک مرکز معتبر دولتی در این کشور اروپایی، از دیدگاه مردم خود، ˈنمره مردودیˈ برای حکومت گرفته اند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، نظرسنجی تازه ای که از سوی مرکز تحقیقات اجتماعی اسپانیا انجام شده و نتایج آن امروز شنبه توسط خبرگزاری اروپاپرس انتشار یافت، نشان می دهد اسپانیایی ها در ارزیابی خانواده سلطنتی، از 10 امتیاز، به آنها 68/3 امتیاز می دهند.
 
این نظرسنجی در هفته نخست ماه آوریل (12 تا 19 فروردین) سال جاری و پس از آن انجام شد که دادگاه اسپانیا بطور رسمی ˈکریستیناˈ دختر پادشاه اسپانیا را به دست داشتن در فساد مالی و کلاهبرداریهای شوهرش، ˈاینیاکی اوردانگارینˈ متهم کرد.
 
نتایج این نظرسنجی، موید آن است که افت محبوبیت ˈخوان کارلوسˈ پادشاه 75 ساله اسپانیا و خانواده وی از مهر ماه سال 90 به این سو همچنان ادامه دارد، به گونه ای که وی همان زمان در پیشگاه مردم این کشور نمره مردودی 89/4 از 10 امتیاز گرفت و پس از آن نیز با تداوم رسواییهای خود و خانواده اش این وضع بدتر شده است.
 
افشای رسوایی مالی اوردانگارین و کلاهبرداری چند میلیون یورویی او از نهادهای دولتی، شکستن ران پادشاه هنگام شکار فیل در جنگلهای افریقا که از دو رویی وی با مردم پرده برداشت و نشان داد در حالی که مردم کشورش از بحران شدید اقتصادی رنج می برند و بیکارند، پادشاه آنها به شکار پرهزینه فیل مشغول است، افشای موضوعات مربوط به فساد اخلاقی پادشاه، مشکلات جسمی پیاپی و از کار افتادگی او، متهم شدن خوان کارلوس به همدستی با اوردانگارین در انجام تخلفات و نیز، فشارآوردن او بر قاضی پرونده همگی دست بدست هم داده است که برخی مردم اسپانیا در تظاهرات خود به صراحت خواستار برچیده شدن نظام سلطنتی و استقرار نظام جمهوری در این کشور اروپایی شوند.
 
از سوی دیگر، شماری از احزاب اسپانیایی از خوان کارلوس خواسته اند از مقام سلطنت به نفع پسر 45 ساله اش، فلیپه کناره گیری کند؛ موضوعی که پادشاه هنوز آن را نپذیرفته است.
 
نظرسنجی ها نشان می دهد تقریبا نیمی از مردم اسپانیا نیز با کناره گیری خوان کارلوس به نفع فلیپه ولیعهد موافق هستند.
 
کاهش محبوبیت خانواده سلطنتی اکنون به جایی رسیده است که یک درصد اسپانیایی ها آن را مهمترین مشکل کشور قلمداد می کنند .
 
بر اساس این گزارش ، ممکن است برخی افراد تصور کنند یک درصد رقم ناچیزی است اما اگر آن را با مسائل دیگری از جمله نگرانی از فعالیتهای اتا و مساله جدایی طلبی ایالتها در اسپانیا مقایسه کنیم که به ترتیب، 6 دهم درصد و 4 دهم درصد اسپانیاییها به آن به عنوان مهمترین مشکل کشور رای داده اند، اهمیت آن را بهتر درک خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *