جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۹
۸۲
درباره استعاره‌ای که کل بازی دشمنان داخلی و خارجی را بر هم زد

راز اصلی عصبانیت‌های این روزها/ معادله برجام، معکوس شده است!

نظام، در حال سم‌زدایی از نهال برجام، برای میوه خوب است
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 454671
ظاهرا برخی از این ناراحتند که عده‌ای را گرفته و بسته‌اند یا نمایشگاه مطبوعات وزارت ارشادشان، از سوی جمعی از متنفذترین مطبوعات و رسانه‌های کشور به هیچ گرفته شده است. در واقع، اینها آدرس غلط است. آنچه اینان را چنین هراسان کرده مربوط به ناکام ماندن یک پروژه بنیادین تفاهم شده با کسانی در بیرون مرزهای ایران است که به قول ورزشی‌ها می‌رود تا همه رشته‌های حضرات را پنبه کند.
راز اصلی عصبانیت‌های این روزها/ معادله برجام، معکوس شده است!
گروه سیاست جهان نيوز ـ مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی، در یادداشتی با عنوان "خطرناک‌تر از ارتش آمریکا!" در سرمقاله روزنامه وطن امروز نوشت: شنیدن سروصدا و داد و فریاد از سوی معتدلان صاحب دولت، نباید ما را در این باره که مساله اصلی چیست فریب دهد. ظاهرا برخی از این ناراحتند که عده‌ای را گرفته و بسته‌اند یا نمایشگاه مطبوعات وزارت ارشادشان، از سوی جمعی از متنفذترین مطبوعات و رسانه‌های کشور به هیچ گرفته شده است. در واقع، اینها آدرس غلط است. آنچه اینان را چنین هراسان کرده مربوط به ناکام ماندن یک پروژه بنیادین تفاهم شده با کسانی در بیرون مرزهای ایران است که به قول ورزشی‌ها می‌رود تا همه رشته‌های حضرات را پنبه کند.

روزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نفوذ هشدار دادند، آنها که در جریان برخی «نقشه‌های کشیده شده درباره آینده» بودند دانستند که این هدف‌گیری چقدر دقیق است. از یک منظر، اصل مساله این بود که توافق هسته‌ای – هم اعتبار اجتماعی ناشی از آن، هم فضای رسانه‌ای شکل گرفته حول و حوش آن و هم سرمایه مالی‌ای که احتمالا به دنبال آن تولید خواهد شد- قرار است در خدمت کدام برنامه سیاسی قرار گیرد. هم در آمریکا و هم در ایران، برخی نزدیکان به
مقا‌م‌های آمریکایی برجام را زیرساختی برای مهار استراتژیک ایران، تغییر معادله قدرت در داخل ایران و کاستن از نفوذ منطقه‌ای فزاینده آن می‌دانستند و در داخل هم گفته می‌شد برجام یک سکو است که باید روی آن ایستاد و به سمت هدف‌های بزرگ‌تر پرش کرد
مذاکرات هسته‌ای، پنهان نمی‌کردند که برجام برای آنها صرفا ارزش واسطه‌ای دارد و هدف نهایی نیست. مقا‌م‌های آمریکایی برجام را زیرساختی برای مهار استراتژیک ایران، تغییر معادله قدرت در داخل ایران و کاستن از نفوذ منطقه‌ای فزاینده آن می‌دانستند و در داخل هم گفته می‌شد برجام یک سکو است که باید روی آن ایستاد و به سمت هدف‌های بزرگ‌تر پرش کرد.

استعاره نفوذ، کل این بازی را بر هم زد. به لحاظ راهبردی، این تعبیر کل برنامه تفاهم شده میان برخی طرف‌ها در مرحله پسابرجام را منتفی اعلام می‌کرد. قبل از هر چیز تبدیل شدن بحث نفوذ به کلیدواژه محوری در مدیریت فضای پسابرجام به این معنا بود که درک دقیقی از هدف‌های بعدی همه طرف‌ها در سطوح عالی نظام، شکل گرفته است و در این باره که برجام می‌تواند و از نظر برخی باید مقدمه دگرگونی کامل ساختاری در ایران و سپس تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه باشد، هیچ سوءتفاهمی وجود ندارد.

راز اصلی عصبانیت‌های این روزها را باید همینجا جست‌وجو کرد. ضربه خوردن پروژه نفوذ، اجرای بسته‌های مکمل برجام را غیرممکن می‌کند. برجام بنا بود در داخل ایران افکار عمومی را گروگان و دولت را همکار آمریکا نگه دارد. با بسته شدن مجاری راهبرد «تعامل پایه»‌ای که قلب آن باز کردن پای آمریکا به داخل ایران به بهانه‌ها و اشکال مختلف است، اجرای این پروژه عملا ناممکن خواهد شد. همچنین برجام قرار بود به الگویی برای درگیر کردن ایران در یک سلسله فرآیندهای سیاسی «مذاکره‌محور» در منطقه بدل شود که خروجی آن نشستن تعامل به جای مقاومت و بده بستان پای میز مذاکره به جای نبرد در میدان باشد. توجه عمیق و بموقع رهبر معظم انقلاب اسلامی به ابعاد پنهان این پروژه، این امر را هم تقریبا به طور کامل منتفی کرده و امروز دیگر آمریکایی‌ها
در این باره که برجام می‌تواند و از نظر برخی باید مقدمه دگرگونی کامل ساختاری در ایران و سپس تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه باشد، هیچ سوءتفاهمی وجود ندارد
هم در این باره تردید ندارند که برجام اگر استراتژی منطقه‌ای ایران را تهاجمی‌تر نکرده باشد، قطعا چیزی از شدت آن نکاسته است.

بسیار خب! اگر ضمیمه‌های داخلی و منطقه‌ای برجام از آن گرفته شود، چه چیزی باقی خواهد ماند؟ من فکر می‌کنم دقیقا اندیشیدن به این مساله است که ذهن و زبان اعتدالیون را چنین تلخ و تند کرده است. جواب این است: تقریبا هیچ! اگر برجام یک تاکتیک باشد نه استراتژی، یک مصالحه حداقلی باشد نه یک افتخار ملی، یک امر دفعی باشد نه یک راهبرد مستمر و اگر مقدمه‌ای برای مقاومت جدی‌تر در داخل و خارج در مقابل آمریکا باشد نه تن دادن به «تعریف‌های دوجانبه با آمریکا»- به تعبیر گزارش کمیسیون برجام- از دیگر حوزه‌های اقتدار راهبردی ایران، آن وقت برجام یک فاجعه برای نقشه ۱۰ ساله‌ای خواهد بود که آمریکا با هدف بدل کردن ایران از یک حریف به یک مهره طراحی کرده است.

برجام در این صورت حتی می‌تواند وضع را بدتر کند، برجام می‌تواند بر اعتبار داخلی نظام بیفزاید، منابع مالی آن را توسعه دهد، برخی چهره‌های سابقا همکار غرب را به استخدام اهداف جمهوری اسلامی درآورد و پیش ‌بردن پروژه‌های ایران‌ستیزی در محیط‌های بین‌المللی را دشوار کند. آن وقت آمریکا چه چیز به دست آورده است؟!

ظاهرا این سوال در حال تبدیل شدن به یک مساله بسیار آزاردهنده است؛ هم برای آمریکا و هم برای کسانی در داخل که تصور می‌کنند معادله معکوس شده و ممکن است توافق هسته‌ای مقدمه بی‌اعتبار شدن و سقوط آنها باشد نه چنان که پیش‌تر می‌پنداشتند، تبدیل کردن آنها به نیروهای
راز اصلی عصبانیت‌های این روزها را باید همینجا جست‌وجو کرد. ضربه خوردن پروژه نفوذ، اجرای بسته‌های مکمل برجام را غیرممکن می‌کند. برجام بنا بود در داخل ایران افکار عمومی را گروگان و دولت را همکار آمریکا نگه دارد
سیاسی ابدی و بی‌رقیب در ایران.

روایت درست از صورت مساله نفوذ، ما را مستقیما به مفهوم امنیت می‌رساند. شاید اگر بخواهیم اصلی‌ترین هدف آمریکایی‌ها را از ۲ برنامه داخلی و منطقه‌ای که برای دوران پسابرجام طراحی کرده بودند در یک جمله خلاصه کنیم بهترین تعبیر این باشد: امنیت‌زدایی از ایران و وارد کردن ایران به فاز ناامنی استراتژیک. کاملا روشن است که آنچه امروز آمریکایی‌ها را بشدت آزار می‌دهد این است که در میانه یک منطقه بشدت بی‌ثبات و ناامن، ایران نه فقط امن و باثبات است بلکه امنیت را صادر هم می‌کند. شاید آمریکایی‌ها نگویند اما رصد‌های دقیق اطلاعاتی انجام شده در سال‌های گذشته تردید باقی نگذاشته است که هدف خلق پدیده‌ای به نام داعش هم در اصل و در نهایت ناامن کردن ایران است و همه آنچه اکنون در منطقه می‌بینیم مقدماتی است برای رسیدن به این مرحله فرجامین. این ناامنی چگونه قرار است رخ بدهد؟ در محیط منطقه‌ای، ایران در دور کردن چشمه‌های ناامنی از مرزهای خود به نحو رشک‌برانگیز و بی‌سابقه‌ای موفق بوده است. بنابراین طبیعی است که فکر کنیم آمریکایی‌ها به داخل ایران چشم دوخته‌اند.

آمریکا در داخل ایران چگونه عمل می‌کند؟ مسلما اجرای پروژه‌های آمریکایی در داخل ایران از طریق هیپنوتیزم یا تله پاتی رخ نمی‌هد. آمریکایی‌ها یک شبکه همکار در داخل ایران دارند که هم واسطه‌های اجرای برخی ماموریت‌ها در ایران هستند و هم گاه کارفرما و پیمانکار آن.

اگر در ۲ سال گذشته ۳-۲ درس اصلی از مذاکرات هسته‌ای آموخته باشیم، لااقل برای من، یکی از آنها این است که آمریکایی‌ها قطعا به این باور رسیده‌اند که پروژه‌های آنها در ایران بدون داشتن یک جریان
اگر ضمیمه‌های داخلی و منطقه‌ای برجام از آن گرفته شود، چه چیزی باقی خواهد ماند؟ من فکر می‌کنم دقیقا اندیشیدن به این مساله است که ذهن و زبان اعتدالیون را چنین تلخ و تند کرده است. جواب این است: تقریبا هیچ!
همکار ماهر، شبکه شده، آموزش دیده و جسور هرگز به نتیجه نمی‌رسد. آمریکایی‌ها حداقل در ۲ مقطع به این مساله اعتراف کرده‌اند؛ یک بار زمانی که پرسش از مکانیسم اثرگذاری تحریم‌ها بر محاسبات راهبردی در ایران برای آنها بسیار جدی شده بود و یکی از پاسخ‌هایی که در نهایت برای آن پیدا کردند این بود که بدون وجود یک جریان داخلی که فشار را به سازش ترجمه کند، تشدید خطی تحریم‌ها کاملا بی‌فایده است. فشار صرفا زمانی موثر خواهد بود که کسانی فشار را در داخل نمایندگی کنند و برای خلاص شدن از فشار آدرس سازش به جامعه بدهند.

بنابراین از منظر راهبردی، شبکه همکار آمریکا در ایران درست به اندازه تحریم‌ها و بلکه بیش از آن برای آمریکا ارزشمند است. این شبکه هم چشمه تولید تحریم بود ـ چنانکه پیش‌تر حین بررسی چگونگی آغاز پروژه تحریم‌های فلج‌کننده در سال ۸۹ نشان داده‌ام ـ و هم از دید آمریکایی‌ها عاملی برای رسیدن تحریم‌ها به هدف اصلی‌اش یعنی تغییر محاسبات امنیت ملی در ایران.

اگر این موضوع را هم در نظر بگیریم که آمریکایی‌ها می‌گویند توافق هسته‌ای برای آنها دستاوردهایی حتی بیشتر از یک حمله نظامی داشته است، می‌توانیم نتیجه بگیریم خطری که شبکه جریان غربگرا می‌تواند متوجه امنیت و منافع ایران کند حتی از خطر ارتش آمریکا هم بیشتر است.

مقطع دومی که آمریکایی‌ها ناچار شدند درباره ارزش این شبکه زبان به اعتراف بگشایند زمانی بود که کار آنها در سوریه گره خورد. «آنتونی کردزمن» به عنوان معلم استراتژیک پنتاگون یک بار نوشت مشکل اصلی آمریکا در سوریه این است که یک شبکه همکار قدرتمند داخلی ندارد. کردزمن عراق را با سوریه مقایسه کرده و گفته بود علت اینکه کار
ظاهرا این سوال در حال تبدیل شدن به یک مساله بسیار آزاردهنده است؛ هم برای آمریکا و هم برای کسانی در داخل که تصور می‌کنند معادله معکوس شده و ممکن است توافق هسته‌ای مقدمه بی‌اعتبار شدن و سقوط آنها باشد نه چنان که پیش‌تر می‌پنداشتند، تبدیل کردن آنها به نیروهای سیاسی ابدی و بی‌رقیب در ایران
در عراق پیش می‌رود این است که آمریکا کسانی را دارد که روی زمین برای آن بجنگند ولی در سوریه نه چنین شبکه‌ای وجود دارد و نه به این سادگی‌ها قابل ایجاد است. نتیجه این بود که یک بار دیگر آمریکایی‌ها تاکید کردند بهره‌مند بودن از کسانی که به نحو سیستماتیک منافع و ماموریت‌های آنها را نمایندگی کنند، در واقع بخشی از ماشین جنگی آنها علیه کشورهای هدف است.

در ایران البته موضوع بسیار پیچیده‌تر است. من قصد ندارم در این نوشته به تئوری، سازمان و اهداف پروژه جدید نفود آمریکا در ایران بپردازم. این کاری است که بزودی و در یک چارچوب متفاوت انجام خواهد شد.

آنچه به اجمال در اینجا می‌توان گفت این است که برنامه آمریکا برای نفوذ در ایران هر چه هست، قرار نیست در خلأ اجرا شود. اجرای این برنامه ماموریت یک شبکه کاملا سازمان یافته است که از مدت‌ها قبل برای شکل‌دهی به اجزای مختلف آن کار شده است. اگرچه این شبکه همه «سازمان کار نفوذ» نیست ولی بخش مهم و بسیار نیرومندی از آن را تشکیل می‌دهد. شاید برای نخستین‌بار کسانی که یا خود این شبکه را ساخته‌اند یا از جزئیات فعالیت آن اطلاع دارند، دریافته‌اند که نه این یا آن فرد خاص، بلکه کلیت این شبکه که شاید مهم‌ترین دارایی غرب در ایران است – در همه ابعاد مالی، امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای- زیر ضربه قرار گرفته است. حقیقت این است که در مقایسه با عمق ضربه‌ای که غرب دریافت کرده، هیچ نوع سر و صدا، شانتاژ و شلوغ‌کاری زیاد نیست.

غربی‌ها می‌دانند اگر «دوستان خوب آنها» در ایران آسیب ببینند آن وقت همه برنامه‌های آینده آنها بدل به رؤیا خواهد شد. بنابراین موضوع را باید بسیار جدی گرفت. منازعه نوینی آغاز شده است. دعوا نه بر سر برجام بلکه بر سر نوع میوه‌هایی است که بناست این درخت به بار بیاورد. نظام جمهوری اسلامی در حال سم‌زدایی از این نهال است. طبعا آنها که قرار بود زهر در کام این ملت بکنند عصبی هستند. این خبر خوبی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
طرفداران اصلاحات بخوانند و دق بکنند!
امید
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جالب و منسجمی اما کمی خوشبینانه بود. اینکه چنین شبکه ای در ایران بوده و هست، کاملا صحیح است و بقول نگارنده محترم، بزرگترین سرمایه آمریکاییها مخصوصا در پروژه نفوذ است. اما ضربه ایکه به آنها وارد شده است را نمیتوانم درک کنم!

متاسفانه در حال حاضر این جریان قدرت زیادی را در کشور بواسطه دولت جدید که البته بعضی از آنها هم در بدنه این دولت هستند (اگر نگوییم تمام آنها) بدست آورده است. با وجود این واقعیت، راهکاری برا ضربه به آن مسلما بسهولت نمیتواند ایجاد شود و برای این کار، به رسانه های قوی بعلاوه قدرت و پول و از همه مهمتر روحیه جهادی و توکل نیاز است که شخصا چنین چیزی را در بنده جامعه نمیبینم.

انشالله که باشد و من اشتباه میکنم!
United States
فعلا که شما دارین دق میکنین طرفداران دولت تدبیر و امید هیچ گاه دلسرد نشده و نمیشوند و میدانند مشکلات 8 سال گذشته یک شبه حل نخواهد شد
سرور
طرفداران دولت چی؟! خخجالت دارد.
دولت تددددبییررر کدام تدبیر و کدام امید
من هیچ امیدی به آمریکایی‌ها و طرفداران آنها ندارم و تدبیر کدخدا را قبول ندارم
Romania
بهتراست بگوئیم تقدیر امید
خوب شد شما فتنه گران که 8 ماه کشور را به آشوب کشاندید به فکر حل مشکلات کشور افتادید!
ضمنا قول 100 روزه چه شد؟
جواد
Iran, Islamic Republic of
حالا صد روز نشد هزار روز. اون هم نشد ده هزار روز. شما چه انتظارهایی دارید ها؟ همین که دولتمردها همیشه میخندن بسه دیگه. چی میخواین از جون این دولت؟
با این شعارها دلتون رو خوش کنید.... کارتون تمومه...
تو هم با این حرفات دل تو خوش کن عزیز!!
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر بنی صدر
ببخشید ما که میبینیم این چند وقته لحن مقامات آمریکایی بدتر شده چند روزه هر روز دارن ایران و متهم میکنن و هر روز دارن انگ حمایت از تروریسم به ایران میزنن اینم لابد از نتایج برجامه اونوقت ما داریم دق میکنیم یه جو غیرت کسی داشته باشه صداش در میاد
بهنام
آره راس میگی
اگه 200 سال هم بهتون فرصت بدن باز میگین مشکلات 8 ساله با 200 سال حل نمیشه.
مشکلات اون 8 ساله ناشی از 16 سال قبلش بود.
اگه انصاف داشتی میگفتی مشکلات 24 ساله نه 8 ساله
قرار بود 100 روزه حل بشه.
نازک بین
منظورتون همونایی هستن که تو سفرهای استانی به استقبال رییس جمهور می رن دیگه؟!
حسن
روحانی و دولت یازدهم برای آمریکا و غرب مثل کبریت بی خطر هست.
میگن همیشه اونی که داره شکست میخوره شروع میکنه بدو بیراه گفتن!
حمید
Iran, Islamic Republic of
اگر روحانی میدانسته که این مشکلات 8 ساله در صد روز حل نمیشود و باز هم وعده داده که مردم را فریب داده و اگر نمیدانسته و بدون درک از شرایط کشور کاندیدا شده برای شما که از این فرد طرفداری میکنید متاسفم.
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
به متولیان نمازجمعه تهران پیشنهاد میکنم تریبون نمازجمعه را در اختیار آقای محمدی قرار دهند تا به تنویر افکار مومنین به اصطلاح خداجو بپردازند
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
عزیزم واژه "مردان خداجو" مختص فتنه گران بوده. لطفا قانون کپی رایت را رعایت کنید!!!!!!!!
حسن
Iran, Islamic Republic of
البته اگر ما به این تحلیل دقیق اعتقاد داریم نباید اینگونه قضاوت کنیم.چون آن کسانی که مانند ما فکر نمی کنند 1-مسلمانند 2- ایرانی هستند.بیاد بیاوریم فتنه88 را نزدیک بود ایران پاره پاره شود.
علی
Iran, Islamic Republic of
مسلمانند؟! پاره کردن پرچم امام حسین و اهانت به مقدسات نمونه های کوچکی از اعتقادات این مسلمان نماها و روحانی نماها است.
از كي تا حالا بهايي ها و ضدانقلاب مسلمون شدن؟؟يه سريا اسمشون ايرانيه،اما خيانتايي كه به ايرانو ايرانيا كردن آمريكا نكرده،لطفا شأن كلمه مسلمونو ايرانيو پايين نيار دوسته عزيز
به خدای لاشریک قسم من به دکتر روحانی رای دادم اما هم من و هم خانواده 7 نفری من دور بعد به ایشان رای نمیدهیم
بهروز
درود بر مادر و پدرت آقای مهدی محمدی . ای شیر پاک خورده . ای شیرمرد عرصه فکر و جنگ نرم . ای سرباز خوشنام و بی ریای ولایت . خداوند حفظت کند و امثال تو را زیاد گردا%
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری گفته بودند که همه راههای نفوذ رو میبندیم.جیغ بنفش مدعیان و سرو صدای این روزهای آنان نشان دهنده آن است که کاسه کوزه شان به هم ریخته.جالبه که این ها میخوان مثلا مجلس آینده رو هم به دست بگیرن.
خامنه ای رهبر،مرگ برضد ولایت فقیه، مرگ بر آمریکا
و این نکته بسیار مهم است که فریب دوقطبی سازی این کاسه کوزه شکسته ها به سرکردگی پدر معنویشان ع.ا.ه آن تاجر ورشکسته ی سابقا انقلابی-بخوانید شکستهای انتخاباتی و سیاسی از سال84 تا به امروز-در انتخابات مجلس دهم را نخورده و مثل سنوات گذشته با حضور حماسی و انقلابی-مانند حماسه 9دی- در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی فقط به ولایت مداران بصیر و دلواپس و دلسوز نظام اسلامی و پشتیبان ولایت فقیه و استکبار ستیز وضد سرمایه داری رای بدهیم.ان شاء الله
Iran, Islamic Republic of
سلام:
تحلیل زیبا ، دقیق ، هوشمندانه و البته خوشبینانه ای است ! امیدواریم شورای نگهبان صلاحیتِ افراد آشکارا وابسته یا در مسامحه ترین قضاوت خوشبین به غرب را رد کند
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی که پیگیرن برای رفع مشکلشون و دلجویی از خانواده شون میکنه
آقای کارشناس !!!! ما در ایران با داشتن افرادی تندرو همچون شما و جبهه پایداری و کیهان و . . . . دیگر نیازی به نفوذ آمریکا و انگلیس و اسراییل نیست .
شما همچنان بخوابید . فقط این خرخر هایی که می کنید قدری ازار دهنده است
Iran, Islamic Republic of
خب اگر نیازی نیست پس چرا این قدر گدایی آمریکا و ... می کنید؟!!!
عزیز من شما هم مثل برخی، منتقدین را با دشمن اشتباه گرفتی ... این بار اگر حرفهای بی بی سی را تکرار کردی کلمه نفوذ را در خلوت خود مرور کن تا معنی درست آن را بفهمی
اگر برای اربابهای شما غش و ضعف برن لابد اسمشون وطن دوستی است ؟
چون وجیزه گوی دولت نیستند میشوند تندرو ؟
شهاب
آمریکا و انگلیس و اسرائیل دنبال واداده ها هستند و اسم مخالفین نفوذیشون را میگذارند تندرو مثل تفکر شما
حمید
از منورالفکرهایی مثل شما باید تجلیل کرد مواضعتون مثل اربابهای غربیتان است که خوب بلدند جای دوست و دشمن را در اذهان دولتمردان شیفته غرب عوض کنند !
باید جلوی نفوذ دشمن گرفته شود و این دولت در این حد و اندازه ای نیست که بتواند ... آنهم وقتی رئیس جمهور نفوذی دشمن را سرمایه نظام میخواند
باید از سپاه تشکر کرد که قاطعانه با عوامل نفوذ برخورد میکنه و صدای وادادها به هوا بلند میشه
Romania
درود بر مردان بی ادعای سپاه درود بر شهدای بی کفن مان درود برمدافعان حرم مان درود بر جان نثاران روزهای سختی مان درود بر سربازان حضرت رینب و....
Iran, Islamic Republic of
متهم کردن دیگران به تندروی افراطی گری بی سوادی جهنمی ضد انقلاب و مانند ان روشی است برای نقد چه کنیم پاسخ مستدل بدهید به نقد
البته آمریکا و اسرائیل همان های هستند که از شما فتنه گران به عنوان سرمایه خود در ایران یاد کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
تو با اینهمه هوش سرشار واقعا باید مراقب خودت باشی!
خیلی پرتی ها ....
شریف
به کوری چشم دشمنان و بدخواهان و افراد نادان داخلی امثال کیهان و محمدی در کشور زیاد هستند و بینی دشمنان را به خاک مذلت خواهند مالید.
Iran, Islamic Republic of
چقدر تو باهوشي بگو مامانت يك كيلو اسفند برات تو آب بريزه آي كيو !!!!
جبهه پايداري و كيهان و ...باشند امريكا و نفوذي هاش فرصت عرض اندام نخواهند داشت .

اي نفهم بفهم دوست و دشمن كشور و انقلاب را بشناس اي حق نشناس !!!!
مرگ بر خوارجِ جديد ⁉️
نبايدم نيازى داشته باشين با امثال اين دلاورمردان باغيرت مطمعن باش اميدتون به، امريكا. انگليس. اسرائيل قطعِ قطع
ميباشد ، پس نيازتونو براورده نميكنن ، اُفتاد ؟؟؟؟؟!!!!!
عمار
Iran, Islamic Republic of
احسنت بررهبر فرزانه وتیز بین وحسینی که حیدر وار نقش دشمنان را نقش براب میکند.وهمیشه یک قدم از دشمن جلوتر می باشد.
الهم احفظ قائدنا الخامنه الی قیام المهدی(عج)
ناصر
تحلیل بسیار جالبی است
Norway
مقاله بسیار خوبی بود . تعجب اور نیست برخی نسبت به بازداشت های اخیر این قدر حساس شده اند و جو سازی می کنند از انطرف هم دم از رهبری و وفاداری به قانون اساسی زده می شود . سیاست راه بیانداز جا بیانداز و از طرف تعریف کن ولی کار خودت را انجام بده را میتوان بوفور در این روزها مشاهده کرد .
سید
ایرانیان توسط دولتهای استکباری و نوکران آنها درمنطقه زندانی و کشته ..میشونددولتمردان بر نمی آشوبند ولی در داخل چند جاسوس دستگیر میشودزمین و زمان را بهم میدوزند چرا؟؟ بابا جان دولت مسول اقتصاد اشتغال وأمنیت کشوراست نه فقط نفوذیها و...
منتظرِ رسوا شدن كذابين ⁉️
اينجور جيغ بنفش كشيدن ودستپاچه شدن ! ممكنه ترس ازاقرار كردن جاسوس ها به چيزهايى باشه ؟!
محمد
United States
تحليلي بسيار خوب و منطبق با واقع بود. خدا اين افراد را براي نظام حفظ كند
دانشمند، مودب، نيكو كلام و متعهد
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا و کامل بود .احسنت این مساله دقیقا حال خیلی از دوستان امریکای در ایران هست .به زودی هم میتونید ببینید که این تفاهم هیچ تاثیری روی زندگی مردم نداره و دولت همچنان بر هزینه اب و برق و گاز و خلاصه تمام مایحتاج مهم مردم اضافه میکنه به بهانه های مختلف .
United States

احسنت به آقا مهدی محمدی
Iran, Islamic Republic of
پرچمت را مخفی می کردی و بعد دفاع می کردی. قسم حضرت عباستان را قبول کنیم و یا ....
مهم نیست کجایی. مهم آینه که بصیرت داشته باشی و وطن فروش نباشی.
feri
Iran, Islamic Republic of
چند روز پیش که آقای رئیس مردم را ترساندند و گفتند عراق هم که امروز همه به جان هم افتاده اند قبلا با هم برادر بودند و حالا همدیگر را میکشند و آدرس میدادندکه اگر با ایشان اختلاف شود و به سیاستها و عملکرد ایشان انتقاد شود و ... ممکن است ایران هم آنطوری شود و مردم را از تبدیل شدن ایران به عراق امروز که در جنگ داخلی است ترساندند خلاصه نباید اینقدر به پروپای آنان پیچید .!!!!.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل درستی است. به نظرم در یک جمله می توان این تحلیل را خلاصه کرد: دشمن هنوز نفهمیده است که وقتی ما می گوییم این انقلاب زیر چتر ولایت فقیه، صاحب دارد،‌یعنی چی!
اما یک نکته:
مقابله ها و اعتراض ها را محدود به همین جیغ های نه چندان بلند ندانیم،‌ این پروژه در صورت شکست، این نیروهای داخلی را تا مرز غرق شدن پیش خواهد برد و انسانی که در حال غرق شدن است،‌ ممکن است هر کاری بکند. باید منتظر یک چالش پردردسر و پر زحمت،‌ شاید صدها بار پر زحمت تر از فتنه ی 88 در سال های آینده باشیم.
⁉️
مثل زمان شر شدن بنى صدر ؟
ورشكستگان صحنه هسته اي منجمله نامبرده دارند دق مي كنند. 8سال كشور را در جهان به لجن كشيدندحالا هم طلبكار شده ايد. دق كنيد دق كنيد دق كنيد و دق كنيدتا شايد دق كنيد.
منظورت 8 ماه فتنه و 8 سال ویران کننده خاتمی است؟
⁉️
چرا مثل اربابت دسپاچه شدى و جيغ بنفش ميكشى ؟؟؟؟؟؟؟
مهدی
ورشستگان عرصه هسته ای کسانی هستند که در زمان مسئولیتشان، با بی عرضگی و وطن فروشی، اطلاعات مهم هسته ای را بوسیله نفوذی های گروهک منافقین در اختیار دشمنان قسم خورده کشور قرار دادند و در سال 82 با انفعال تمام همه چیز را تعلیق کردند، و حالا که پس از 8 سال مجاهدت فرزندان غیور این مملکت از تعلیق و تعطیل به اوج توانمندی هسته ای رسیدیم و آن داشته ها را در این دو سال در جیب و دست گذاشتند و پای میز معامله خرج کردند، طلبکار هم شده اند!
Iran, Islamic Republic of
مواظب باشیم در حق رئیس جمهور بی انصافی نکینم. مبارزه با نفوذ امر لازمی است ولی باید اخلاق را هم رعایت کرد
کاری به راست و چپ ندارم هرکس هر خانواده ای که جزء این شبکه است به حق خداوندی خدا و به حق پیامبر بزرگمون و اهل بیت پاکش، اول رسوا بعد نابود بشه!!!!
آفرین براین تیزبینی .
دوستان خوب امریکاییها ازکیاست ودرایت رهبری درنشان دادن راههای نفوذ عصبانی اند
⁉️
عصبانى چيه همه جاشون سوخته !
نادر
United Kingdom
رهبری راههای نفوذ رانشان دادولی بستن راههای نفوذ وظیفه مردم است امیدی به خواص نیست
ع قندهاری
بازهم مرگ بربنی صدر انشاء ا...
Romania
فقط بگم عالی بود
م
حبذا
نیما
به به استاد همه چیز دان باز سخنرانی فرموده اندمبارکه.
مسعود دیپلمات
کاملا" صحیح است. امیدوارم عواملی که در بدنه دولت مشتاق استحاله هستند مامور نباشند، در غیر اینصورت هزینه برجام برای ما خیلی بالا خواهد رفت.
مراقبت شدید لازم است.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
رئيس دولت اينقدر از دستگيري نفوذي ها مشوش شده همانطور كه آمریکا از دستگيري منافقين در دهه شصت نگران ميشد و به در و ديوار ميزد كه انها را آزاد كند تحت عناوين مختلف .
ممنون بابت منتشر کردن چنین تحلیل هایی.
اگر کوچک ترین شکی برای برگشتن یا برنگشتن به کشور و ساختن وطن را داشتم، حالا آن شک برطرف شد. خدا را هزار مرتبه شکر.
خیلی خوشبینانه بود!
بهترین مقاله ای که تا به امروز مطالعه کرده بودم. چند بار خوندمش. بارک الله
مریم
مردم به وقت انتخابات باید بزنند تو دهن فتنه گران
پس به هوش باشیم.
جناب محمدی یک روز از این حرفهای و مواضع سیاسی پشیمان میشوید. آن روز خیلی دور نیست.
سیئ
این را همه بدانند.