پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
خبرگزاری دولت به ناچار گزارش 'ایران هسته ای' را تایید کرد

سندسازی مضحک ایسنا درباره بازرسی‌ها

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب: 424674
خبرگزاری ایسنا در اقدامی عجیب تلاش کرده است دسترسی های هسته ای آژانس را با دسترسی های نظامی مخلوط کرده و اینگونه نتیجه گیری کند که در ۸ سال گذشته دسترسی به دانشمندان و مکان های نظامی وجود داشته است.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، خبرگزاری ایسنا در اقدامی عجیب تلاش کرده است دسترسی های هسته ای آژانس را با دسترسی های نظامی مخلوط کرده و اینگونه نتیجه گیری کند که در ۸ سال گذشته دسترسی به دانشمندان و مکان های نظامی وجود داشته است.



«ایران هسته ای» روز گذشته با انتشار گزارشی تاکید کرد در طول دولت های نهم و دهم –جز با یک استثنا- هیچ دسترسی به افراد، مکان ها، اسناد و تجهیزات نظامی یا مرتبط با وزارت دفاع وجود نداشته است.

گزارش ایسنا ظاهرا در پاسخ به گزارش «ایران هسته ای» تهیه شده است اما عمدتا اطلاعیه دفتر آقای احمدی نژاد را هدف قرار می دهد که آن هم دارای بی دقتی در زمینه خلط دسترسی های هسته ای با دسترسی های نظامی است.

ایسنا در گزارش خود به مواردی از گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرده که همه آنها مربوط به دسترسی های مرتبط با مکان ها، تجهیزات، اسناد و افراد هسته ای است و این هیچ ربطی به برنامه نظامی ایران یا موضوع PMD ندارد.

جالب است که ایسنا جز موضوع دسترسی به پارچین در پاییز ۸۴ –که در گزارش «ایران هسته ای» هم به آن اشاره شده بود- فقط به دسترسی به یک دانشگاه اشاره کرده بی آنکه روشن کند این دانشگاه هیچ ربطی به مسائل دفاعی نداشته است.

جنبه طنزآلود گزارش ایسنا این است که گفت وگوهای متعارف آژانس با افراد درگیر در تاسیسات هسته ای را با گفت وگو با مقام های دفاعی و نظامی خلط کرده است، در حالی که این امر جزو وظایف روتین آژانس است و آنچه اکنون آژانس به بهانه PMD خواستار آن است دسترسی به افراد، مکان ها، اسناد و تجهیزات نظامی است.

این در حالی است که در توافق لوزان دسترسی های فراپروتکلی تفاهم شده که مشخصا افراد، تاسیسات، اسناد و تجهیزات نظامی را به بهانه PMD هدف می گیرد.


عباس عراقچی روز ۴ خرداد در برنامه گفت وگوی ویژه خبری تایید کرد تیم مذاکره کننده فهرستی از افراد و مکان های نظامی را برای دسترسی دادن به آژانس دریافت و در واقع این دسترسی را پذیرفته بوده، اما این امر با مخالفت رهبر معظم انقلاب اسلامی منتفی شده است.

در واقع عراقچی اعتراف کرد که تیم مذاکره کننده در این مورد بر خلاف دستورالعمل ابلاغ شده به آن عمل کرده است.

این در حالی است که «ایران هسته ای» گزارش داده است در دوره پیشین مدیریت حسن روحانی بر پرونده هسته ای ایران (۸۲-۸۴) حداقل ۲۷ مورد دسترسی به افراد، مکان ها، اسناد و تجهیزات مشخصا نظامی داده شده و همان سناریو اکنون در حال تکرار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *