جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مدیریت جهادی راهی برای برون رفت کشور

يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب: 373446
به گزارش جهان، دفتر تبیین اندیشه های امام و رهبری:: سیر تحولات در انقلاب اسلامی ایران پس از گذشت سی و شش سال از آن می‌تواند درس‌های بزرگی را به مسئولان و مردم بیاموزد . در این درس‌ها عدم اعتماد به دشمن و تلاش برای خودکفایی از نکات مهم و ارزشمندی است که به چشم می‌خورد . حرکات دشمنان این نظام با رفتارهایی همچون ترور، تخریب، جنگ تحمیلی، تحریم‌های اقتصادی، غذایی و دارویی و…، به دنبال بهم ریختن نظام محاسباتی عقلانی جمهوری اسلامی ایران بود که همه در دو عنوان تهدید و تطمیع قابل جمع است . روش‌هایی که یقیناً هر یک از آنان می‌توانست هر نظام نوپایی را از بین ببرد ولی این کشور با مدیریت مدبرانه و جهادی و توکل بر اراده و وعده الهی به تمام مشکلات فائق آمد و کشور را در تلاطم منطقه ثابت و استوار نگه داشت . در این نوشتار بر آن هستیم تا موضوع مدیریت جهادی و نقش آن در برون رفت کشور از مشکلات را بررسی کنیم .

الف ) مدیریت جهادی عنصری پویا برای مقابله با دشمنان

بررسی عنصر جهاد زمانی شکل می‌گیرد که دشمن در برابر نظام محاسباتی انقلاب اسلامی وجود داشته باشد (۱). شکل گیری این عنصر به همراه کلمه‌ی مدیریت دربردارنده واژه عظیم جهادگری و ایثار است . مدیران و مسئولان بایستی بر اساس اراده ملی و نیز همت فعالانه، به دنبال از خودگذشتگی و ایثار گری در عرصه‌ی مدیریت باشند . مدیریتی که در آن قانون پذیری، دستیابی به نتیجه، قدرتمندی در کارها، توان مضاعف و نیز درست مصرف کردن به عنوان یک اصل پذیرفته است و با مقابله با چالش‌های بزرگ و خصمانه می‌تواند الگویی برای بهبود وضعیت کشور باشد . علاوه بر موارد فوق پویایی این عنصر می‌تواند گام‌های بزرگی را در مقابل مدیران ارشد نظام اسلامی قرار دهد . مدیران که گاهاً مشاهده می‌شود با دروی از این تفکر عمیق در دام اختلاف افکنی، سرگرم شدن به مسائل خرد و بی ارزش، تنبلی، بی روحیه گری، ناامیدی و نگاه به برون و دست دراز کردن به سمت بیگانگان می‌افتند . که خسارت آن بیش از جنگ تحمیلی خواهد بود .

ب ) مدیریت جهادی گامی اساسی برای تحقق وعده‌ی الهی

شکل گیری نظام فکر مدیریتی کشور بر اساس مدیریت جهادی، ایجاد انگیزه ای مناسب در دستیابی به خود باور، اعتماد به نفس و اعتماد به کمک و وعده‌ی الهی می‌نماید . انگیزه ای که می‌توان با اطمینان از آن گام‌های بزرگ برداشته می‌شود و در سختی‌های فراوان امداد الهی را به نصرت طلب می‌نماید. باید دانست امداد و نصرت الهی زمانی به منصه ی ظهور می‌رسد که تلاش و جهاد از انسان صادر شده باشد و این صدور همراه گردد با استمداد از خدای متعال که یقیناً مصادیق آن در زندگی اهل بیت به ویژه تحریم‌های نظامی و اقتصاد ظالمانه‌ی عصر رسول الله صل الله علیه و آله به چشم می‌خورد و انسان خواب آلود را بیدار می‌کند . هر چند این امداد طلبی در برهه‌ی زمانی به خصوص در زمان دفاع مقدس مصداق عینی پیدا کرد ولی پس از آن نیز در دست آوردهای کلان کاملاً مشاهده می‌شود .

اما آنچه که در پایان باید به آن اشاره کرد مسئله مدیریت جهادی به معنای واقعی است . دو عنوان بالا بخشی از مصادیق و برون رفت های کشور از چالش‌های درونی و برونی است . مدیریت جهادی علاوه بر آن که در مقابل دشمن و خصم شکل می‌گیرد می‌تواند سبب امداد و نصرت الهی گردد و انسان‌ها را از دام و کید دشمنان نجات داده و وعده‌ی الهی را تحقق بخشد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *