جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۴

مشاور قانون هدفمندسازی یارانه ها راهش را از دولت جدا کرد

+پاسخ پژويان و توضيح جهان
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب: 142145
مهمترین مشاور قانون هدفمندسازی یارانه ها این روزها راه خود را از دولت جدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی جهان، جمشید پژویان که از سرسخت ترین حامیان اجرای این طرح بوده است، اخیرا گفته است که اجرای این قانون به صلاح نیست.

وی که مدتها به عنوان تنهاترین مدافع متعصب یارانه های نقدی در لباس نماینده دولت در مناظره ها شرکت و از این قانون دفاع می کرد، چند روز پیش در جمع دانشجویان خود گفته است: هدفمند کردن یارانه ها قرار بود ما را از زمین بلند کند و به آسمان ببرد اما این طور که پیش می رود به نظر می رسد از  هوا به زمینمان بزند.

این موضع پژویان که مورد تعجب دانشجویان وی نیز قرار می گیرد، درحالی است که وی تا چند ماه پیش  آنرا تنها راه نجات اقتصاد ایران می دانست.

گفته می شود جمشید پژویان تنها اقتصاددان وابسته به کمپ اقتصاددانان لیبرال است که در جلسه با رئیس جمهور اعلام کرد حاضر است مشاور دولت در اجرای این قانون باشد.

همان زمان برخی اعتقاد داشتند راه وی از دولت جدا است. پژویان هدفمندسازی یارانه ها را در حاکمیت قیمت های نسبی می بیند و غرض اصلی دولت اصلاح روند توزیع یارانه ها است که ایندو گرچه دارای مشترکاتی هستند، اما در مقام اجرا از یکدیگر فاصله می گیرند.

توضيح جمشيد پژويان:توضیحی که روابط عمومی شورا و مرکز ملی رقابت برای جهان فرستاده است: لازم به ذکر است نه تغییری نسبت به نظر اینجانب در خصوص طرح هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت های نسبی ایجاد شده و نه در خصوص این طرح بنده نماینده دولت هستم و این خبر را شخصا تکذیب می نمایم.
دکتر پژویان

جهان:آقاي پژويان چه در اين جوابيه و چه در گفت وگوئي که با يکي از خبرگزاري ها کرده است، فقط گفتند که نظرم درخصوص اصلاح قيمت هاي نسبي و هدفمندسازي يارانه ها تغيير نکرده است.
اين درحالي است که اصل اين خبر چيز ديگري است. مناسب بود جناب پژويان سخناني که در سر کلاس درسي و به نقل از وي منتشر شده است را تکذيب مي کردند نه اينکه تنها مدعي حمايت از طرح شوند.
ضمنا همانطور که در خبر هم آمده است جمشيد پژويان همواره به عنوان حامي سرسخت و متعصب طرح دولت در مناظره ها شرکت مي کرده است و عبارت نماينده دولت نيز ناظر به همين موضوع بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شنبه حول و حوش ساعت 11-12 دکتر پژویان در برنامه ی سیمای خانواده در شبکه اول سیما با مجری گری آقای هرمز شجاعی حضور داشتند و بشدت از این طرح دفاع می کردند و چند و چوندش رو توضیح می دادند
Latvia
بين تئوري و اجرا فرسنگها فاصله بوده و بسياري از تئوريسينها بدليل مشكلات اجرايي مرد عمل نبوده و عادت دارند به مجريان نصيحت و انتقاد كنند!
Iran, Islamic Republic of
آقای پژویان سازی را کوک کرده اند که حالا حالاها باید برای شنیدن صدایش منتظر ماند.
ایشان همواره از قرائت فریدمنی اقتصاد لیبرال دفاع کرده اند.
دولت ضد استکبار چگونه این قیبل پارادوکس ها را حل خواهد کرد؟
جواب تاریخ را چه خواهند داد؟
Iran, Islamic Republic of
تا ديروز كه اين يارو مشاور دولت بوده ايراد مي‌گرفتيد كه ليبراله، حالا كه از دولت جدا شده باز هم ايراد مي‌گيريد كه چرا رفته!
اين دولت به كدام ساز شما بايد برقصد!؟
این آقا الان سه هفته است که مرتب به برنامه خانواده میاد از طرح هفمندی یارانه ها صحبت می کنه هیچ حرفی هم از مخالفت نزده مثل اینکه 20:30 راست میگفت خیلی بدون تحقیق خبر می گذاری ...
خب شاید اشکالی دیده که میگه الان به صلاح نیست
Iran, Islamic Republic of
از ابتدا هم معلوم بود که این لیبرال مسلک آبش با دولت تو یه جوب نمی رود.
Iran, Islamic Republic of
تا به حال که جدا نشده بود مایه تعجب بود
چون اصلا افکار و عقایدش به دولت نمی خورد.
Iran, Islamic Republic of
در این شرایط حساس نباید دولت را تنها گذاشت.
Iran, Islamic Republic of
این آقای پژویان استاد من در دانشکده اقتصاد بود .از آن زمان هم طرفدار اقتصاد لیبرالی بود.من نمی دونم اصلا چرا دولت قبول کرد این فرد که عقایدش با عقاید دولت همخوانی ندارد مشاورش شود.
Iran, Islamic Republic of
چرا بيش از حرف به طرف مي‌پردازيم؟
Iran, Islamic Republic of
هر طرحی موافق و مخالفی داره
اما به جای توجه به اغراق های از سوی دو طرف باید همه جوانب طرح از سوی افراد مورد وثوق دولت و ملت و مجلس ارزیابی شود و به گوش ملت برسد تا همه با دید باز از این موضوع استقبال کنند
Iran, Islamic Republic of
مهم این است که این طرح برای کشور بسیار مهم است چون مهم ترین خصلتش این است که این تنبلی حاکم بر اقتصاد کشور را از بین می برد و جلوی رانت خواری کسانی که در بدنه مدیران و مسئولین هستند را میگیرد و راه را برای ابداع و اختراع باز میکند. این قدر هم سعی نکنیم هر چیزی که دوست نداریم با اسامی لیبرال و ... بکوبیم. طرح هدفمندی قطعا ماهیتی لیبرال دارد اما این نمی تواند دلیل بد بودن آن باشد. آیا اقتصاد المان که در سال 2008 به اندازه فروش 200 سال نفت ایران صادرات داشت از یک اقتصاد لیبرال حاصل نیامده؟
Iran, Islamic Republic of
البته مشخص است که جناب دکتر پزویان بدلیل وجود مصالح ملی در این مورد ورود کرده ودر این شرایط کمک به دولت و اداره شورای ملی رقابت را با تمام مشکلات پذیرفته است که جای خسته نباشید دارد