پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
میران: عدم پشتوانه‌سازی و استعدادیابی

علت عملکرد ضعیف تیم ملی جودو

پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۲۸
کد مطلب: 382248
ملی‌پوش سابق جودوی ایران با بیان اینکه پشتوانه‌سازی و استعدادیابی خاصی در جودو و صورت نمی‌گیرد، گفت: آشنا نبودن با جودوی روز دنیا نیز از عوامل موثر در ناکامی جودوی ایران است.
به گزارش جهان، سید محمود میران در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص عملکرد ضعیف تیم ملی جودو در بازی‌های آسیایی و ناکامی در کسب مدال اظهار کرد: متاسفانه جودوکاران نتوانستند حداقل انتظارات را نیز برآورده کنند و به مدال برسند.

به طور کلی از نحوه آماده‌سازی بدنی و روحی نفرات تیم ملی پیش از حضور در بازی‌های آسیایی اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌دانم تیم در چه شرایطی عازم اینچئون شدند. مطمئنا مسئولان تیم ملی بهتر می‌توانند درخصوص علت کسب این نتایج اظهار نظر کنند.

دارنده ۴ مدال نقره و یک برنز بازی‌های آسیایی افزود: بیشترین توقع برای کسب مدال را از قاسمی نژاد و محجوب داشتیم چرا که سه جودوکار دیگر به دلیل تجربه کم و نداشتن تجربه حضور در بازی‌های آسیایی شانس چندانی برای کسب مدال نداشتند. محجوب مقابل حریف قزاقستان در ثانیه‌هایی ابتدایی باخت که فکر می‌کنم از لحاظ روحی و روانی در اوضاع نامساعدی بود و علت آن را باید از کادر فنی جویا شد.

قاسمی نژاد نیز برای بار دوم پس از مسابقه‌های جهانی مقابل جودوکار لبنانی شکست خورد و باید پیش از حضور مقابل او به طور دقیق نقاط ضعف و قوت حریف را آنالیز می‌کرد و با شناخت بیشترین مقابل او به روی تاتامی می‌رفت.

وی درخصوص علت پسرفت جودوی ایران در بازی‌های آسیایی خاطرنشان کرد: ما از سال ۹۴ که در بازی‌های هیروشیما حضور داشتیم و من نیز یکی از نفرات تیم ملی بودم همواره در بازی‌های آسیایی مدال می‌گرفتیم اما درخصوص علت ناکامی در این دوره در رسیدن به مدال رییس فدراسیون و سرمربی تیم ملی و سایر نفرات دست‌اندرکار بهتر می‌توانند پاسخ دهند.

اهالی جودو پیش از حضور در اینچئون کسب حداقل یک یا ۲ مدال را پیش‌بینی می‌کردند اما نمی‌دانم چرا نتیجه نگرفتند. شاید از لحاظ روحی و روانی و آمادگی بدنی مهیای حضور در مسابقه‌ها نبودند. هرچند این تیم در چند اردوی خارجی حضور یافته بود و تدارک نسبتا خوبی برای کسب موفقیت در اینچئون داشت.

میران درباره عملکرد کادر فنی تیم ملی نیز گفت: من پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در تیم ندیدم و سطح فنی جودوکاران مانند سال‌های قبل بود و در نحوه کارشان پیشرفتی ملاحظه نکردم.

قهرمان جودوی آسیا در سال ۱۹۹۶ تصریح کرد: در ۳ سالی که از مدیریت رستگار در فدراسیون جودو می‌گذرد کم و بیش مدال کسب کردیم اما آنطور که در سال‌های گذشته جودو مدال می‌گرفت و انتظار مردم بود عمل نشده است.

چند سال پیش که من مسئولیت فنی تیم را در اختیار داشتم با تغییر قوانین گفتم جودوی ما در چند سال آینده با مشکل مواجه می‌شود چرا که در حال حاضر نحوه آموزش جودو در جهان معطوف به جودوی سبک ژاپنی شده اما در ایران متاسفانه در سطوح پایه و باشگاه‌ها جودوی روز دنیا و مطابق با قوانین جدید تعلیم داده نمی‌شود و این نقص در تیم ملی به دلیل سفرهای خارجی و حضور در تورنمنت‌های مختلف بیشتر است. در حالی که باید این آموزش‌ها از سطوح پایه آغاز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پشتوانه‌سازی خوبی برای جودو در ایران صورت نگرفته است افزود: تقریبا در تمامی اوزان نفر دوم یا سوم در تیم ملی نداریم و در اردوهای تیم ملی نفرات کمی حضور می‌یابند که این نشان دهنده عدم پشتوانه‌سازی در جودو است. متاسفانه در دوران جدید نیز مانند سال‌های گذشته کار خاصی در پشتوانه‌سازی و استعدادیابی برای تیم ملی جودو صورت نگرفته است. افتخارات کسب شده جودوکاران تیم ملی در سال‌های گذشته نیز بر اثر استعداد فردی آن‌ها بوده نه یک کار سیستماتیک.

میران درباره راهکارهای خود برای برون رفت جودوی ایران از وضعیت کنونی خاطرنشان کرد: در حال حاضر افرادی که می‌توانند به جودو کمک کنند در حال انجام وظیفه هستند اما برای نتیجه‌گیری خوب باید از تجربیات همه مدال‌آوران و مربیان دلسوز استفاده شود تا بتوانیم شاهد پیشرفت جودو باشیم.

همچنین اگر فدراسیون بتواند بودجه بکارگیری یک مربی طراز اول خارجی را تهیه کند تاثیر بسزایی در پیشرفت جودو خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *