جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۵
آیا روحانی از استیضاح فرجی‌دانا ناراحت است؟

اعتراض به غیبت رئیس‌جمهور/ جیغ بنفش اصلاحات

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب: 376443
رفتن فرجی‌دانا از کابینه دولت یازدهم موج تازه‌ای از انتقادات برخی حامیان دولت و جریان اصلاح‌طلب را نسبت به دولت روحانی ایجاد کرده است. فرجی‌دانا نزدیک‌ترین عضو کابینه به طیف تندروی اصلاح‌طلب محسوب می‌شود و از همین رو حذف وی از دولت، هزینه زیادی برای اصلاح‌طلبان در پی داشته است.
اعتراض به غیبت رئیس‌جمهور/ جیغ بنفش اصلاحات
به گزارش جهان، اوج انتقادات اصلاح‌طلبان از آنجا ناشی می‌شود که حسن روحانی ترجیح داد به جای شرکت در جلسه استیضاح وزیر علوم و دفاع از وی به سفر استانی اردبیل برود. نمایندگان حامی دولت نیز عدم حضور روحانی در مجلس را یکی از مهم‌ترین دلایل عدم رای اعتماد دوباره مجلس به فرجی‌دانا عنوان کردند.

بسیاری از ناظران معتقدند روحانی اگر بنای شرکت در جلسه استیضاح فرجی‌دانا را داشت می‌توانست بدون آنکه خللی در سفر استانی وی ایجاد شود، با اندکی تاخیر در آغاز سفر، در مجلس حضور یافته و تاثیری بر آرای سرنوشت‌ساز که باعث جدایی وزیر علومش از کابینه شد، داشته باشد. اوایل هفته گذشته حتی از مجلس خبر رسید که برای تسهیل امکان حضور رئیس‌جمهور بناست جلسه استیضاح روز سه‌شنبه برگزار شود اما در ادامه جلسه در همان چهارشنبه برگزار شد تا بهانه‌ها جور باشد!

در همین حال نمایندگان حامی دولت نیز در اظهارات جداگانه‌ای نسبت به عدم حضور روحانی برای دفاع از وزیر علوم انتقاد کردند. این نمایندگان غیبت رئیس‌جمهور در جلسه روز استیضاح را یکی از دلایل رأی نیاوردن فرجی‌دانا می‌دانند و معتقد هستند در صورت حضور رئیس‌جمهور، آرای موافق و مخالف استیضاح یکسان می‌شد.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر علوم با تأکید بر اینکه حضور نیافتن دکتر روحانی در نشست علنی مجلس برای دفاع از فرجی‌دانا در کاهش آرای موافق وزیر علوم تأثیر گذاشت به خانه ملت گفت: به نظر من در صورت حضور رئیس‌جمهور، آرای موافق و مخالف استیضاح یکسان می‌شد. نماینده رشت ادامه داد: ‌ای کاش رئیس‌جمهور برای یک ساعت هم که ‌شده برای دفاع از فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس می‌آمد.

جواد هروی، رئیس کمیته آموزش عالی و از دیگر نمایندگان مخالف استیضاح فرجی‌دانا نیز با یادآوری عدم اعتماد مجدد نمایندگان به وزیر علوم، اظهار داشت: یکی از عواملی که استیضاح وزیر را به کرسی نشاند، نبود رئیس‌جمهور در جلسه بود. نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه به طور حتم حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح وزیر علوم می‌توانست نتیجه آرای نمایندگان برای اعتماد مجدد به فرجی‌دانا را تغییر دهد، افزود: رئیس‌جمهور به عنوان خط مقدم دولت به خاطر حفظ فضای احترام به وزیر علوم و همچنین نمایندگان باید با برنامه‌ریزی مشخصی قبل از حضور در استان اردبیل به جلسه استیضاح فرجی‌دانا می‌آمد.

محمدباقر شریعتی، نماینده مردم بهبهان هم با اشاره به استیضاح فرجی‌دانا، تاکید کرد: عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه بررسی طرح استیضاح فرجی‌دانا در تصمیم‌گیری نهایی و رای نمایندگان تاثیرگذار بود.

اعتراض اصلاح‌طلبان

اکنون با رفتن فرجی‌دانا و جایگزینی نجفی به جای وی اگرچه جریان اصلاح‌طلب سعی بر القای این گزاره دارد که راه فرجی‌دانا ادامه می‌یابد اما اصلاح‌طلبان بهتر می‌دانند که نجفی هیچگاه قرابت فرجی‌دانا با آنها را ندارد. اصلاح‌طلبان مهم‌ترین پایگاه خود را در دولت از دست داده‌اند.

از همین رو فارغ از همه حمایت‌های بی‌چون و چرای خود از دولت روحانی مانند تغییر موضع یکروزه از «به جهنم» در دفاع از روحانی، ترجیح دادند روز بعد از استیضاح قلم‌های خود را به سوی حسن روحانی تیز کنند و فریاد بزنند اگر روحانی سفر استانی خود را اندکی به تاخیر می‌انداخت نه آسمان به زمین می‌آمد و نه زمین به آسمان می‌رفت.

اصلاح‌طلبان انتقاد خود را از این فراتر برده و نوشتند: «چرا مجلس باید به وزیری رای موافق بدهد که حتی رئیسش هم حاضر نیست برای او هزینه دهد و در مقام دفاع از او به مجلس بیاید؟». در ادامه برخی از انتقادات روزنامه‌های جریان اصلاح‌طلب که روز بعد از استیضاح فرجی‌دانا به طور ویژه به آن پرداختند از نظر می‌گذرد.

روزنامه آرمان در گزارش خود در این باره نوشت: «یاران موافق (استیضاح) از وزیر و وکیل همه بودند اما رئیس‌جمهوری در اولین جلسه استیضاح کابینه، آن هم در آستانه هفته دولت غایب بود، نیامدنی که تبعات آن در چشم‌انداز پیش‌رو برای دولت هزینه‌ساز خواهد بود و البته معرفی محمدعلی نجفی برای سرپرستی وزارتخانه علوم، پاتک رئیس‌جمهوری به فرآیند استیضاح و در راستای کاهش بار روانی این موضوع در اردوگاه خودی است... عدم حضور رئیس‌جمهوری در اولین جلسه استیضاح کابینه آن هم با توجه به واکنش‌های پرشمار و حساسیت مضاعف افکارعمومی با هر دلیل و پیش‌بینی‌ای نمی‌تواند نقطه مثبتی در کارنامه آقای روحانی باشد بویژه که تغییر رای تنها ۱۰ تن از نمایندگان می‌توانست ماجرای استیضاح را کان لم‌یکن کند».

صادق زیباکلام نیز طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «جدای از سازماندهی و انضباط تحسین‌برانگیز جبهه پایداری، رفتار مدافعان وزیر در هاله‌ای از نابسامانی و بلاتکلیفی قرار گرفته بود. بگذارید از شخص آقای رئیس‌جمهور شروع کنیم. ایشان می‌توانستند سفر به اردبیل را اندکی به تاخیر بیندازند، نه آسمان به زمین می‌آمد نه زمین به آسمان می‌رفت. حضور ایشان در مجلس باعث می‌شد موافقان فرجی‌دانا با قوت قلب و حرارت بیشتری از وی دفاع کنند. شاید ایشان هم مثل خیلی‌های دیگر، باور نمی‌کرد که پایداری‌ها بتوانند نیمی از آرا را به خود اختصاص دهند».

روزنامه آفتاب یزد هم در سرمقاله‌ای با عنوان «آقای روحانی! فرزندانتان را تنها گذاشتید» نوشت: «دکتر فرجی‌دانا را همچون مبارزی سلحشور و شجاع یافتیم که با تمام توان در میان ۲۹۰ سرباز رقیب می‎جنگد و از خود و کیان وزارتخانه‌اش دفاع می‌کند اما هر چه چشم بر می‌گرداند فرمانده‌اش را نمی‌بیند، فرمانده‌ای که در میان لحظات مرگ و زندگی یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌هایش، کیلومترها آن سوتر مشغول سخنرانی در جمع مردم اردبیل بود... چرا مجلس باید به وزیری رای موافق بدهد که حتی رئیسش هم حاضر نیست برای او هزینه دهد و در مقام دفاع از او به مجلس بیاید؟».
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وزيري كه حرف رئيسش را گوش نده و هر كسي را مي خواد منتسب كنه نتيجه اش اين ميشه كه حتي رئيسش هم كارش را تمام شده ميدونه. و خودش را خرج مهره اي كه حرف گوش نميده نم ي كنه.
Iran, Islamic Republic of
واقعا خون شهداي مظلوم فتنه، گريبان كساني كه به فتنه گران خدمت و به نظام خيانت كنند را مي گيرد.
توفیقی از قزوین :
بنده اعتقاد دارم وزارت خانه های علوم و فرهنگ سهم اصلاح طلبان برای کناره روی عارف به نفع روحانی بوده و رییس جمهور گزینه های بعدی که معرفی خواهد کرد مطمئنا از هم طیف خواهد بود
خانواده شهدای کیار شرقی
آقای ریس جمهور محترم
سلام
ما مردم بخش کیار شرقی در استان چهارمحال و بختیاری بیش از 27 سال است منتظر اعطای بخشداری کیار شرقی بودیم تا اینکهسال گذشته و روزهای آخر دولت دهم به تصویب رسید اما تا کنون ابلاغ و راه اندازی نشده است خواهشمند است دستور پیگیری آن را صادر بفرمایید
هموطن
کاری با مسائل جناحی ندارم.ولی واقعا اینکه مدیری از شخصی که خودش انتخابش کرده وبعد بارها براش هورا کشیده،موقع نیازش،لااقل با حضور خودش بهش دلگرمی نده،خیلی ....است.
جهان وكيهان به نظر نمياد هزينه اين استيضاح بيشتر از انتخابات 92 باشد كه هنوز داغ آن بر دلتان سايه افكنده...................
چرا رییس جمهور باید وقت وبرنامه خود رابرای یک مهره سوخته به هدر بده؟این قماش تازمانی که افرادشون براشون سود داشته باشن تا پای مرگ ازش دفاع میکنن ولی به محض اینکه دیگه براشون بازدهی نداشته باشه چنان زیر پاشو خالی میکنن که دیگه نتونه سرپاشه
متین
انشااله روز استیضاح وزیر ارشاد هم رئیس جمهور به سفر استانی خواهند رفت !!!
وزارت علوم از دست مشارکت گرفته و به کارگزاران داده شد
هيچ اعتراضي نسبت به دكتر روحاني وارد نيست . اين اعتراضها را سايت جهان و پيروانش مي سازند . با حذف يك نفر از كابينه دولت يازدهم فعاليت منطقي دولت متوقف نخواهد شد . ( تكبير )
انتصاب یک فوق لیسانس به سرپرستی وزارت علوم!!!

محمد علی نجفی در حالی با مدرک فوق لیسانس به سرپرستی وزارت علوم تکیه داده که هزاران استاد برجسته با مدرک دکترای تخصصی در این کشور وجود دارد.
دمش گرم رییس جمهور نشون داد اونطور که افساد طلب ها میخوان به طور کامل در اختیارشون نیست
حرکت قشنگی زد
بعدا معلوم می شه
زنده باد روحانی زنده بادفرجی دانا
فعلا که مجلس نشون داد خیلی چیزارو معلوم شد خیلی چیزا