جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
هیچ کس در آمریکا احساس امنیت نمی کند

روایت ادبی یک آمریکایی از ناامنی در کشورش

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 396748
اعتراض‌های ریشه دار علیه تبعیض در آمریکا در جدیدترین کتاب شعر یک شاعر با نام «وصیت نامه جدید» منتشر شده است.
روایت ادبی یک آمریکایی از ناامنی در کشورش
به گزارش جهان به نقل از فارس احتیاج به اثبات ندارد که خشم و تظاهراتی که این روزها در آمریکا علیه تبعیض نژادی می‌بنیم، مساله ریشه دار و با سابقه‌ای‌ است و قتل چند سیاه پوست توسط پلیس سفید پوست آمریکا به آنها دامن زد و این خشم و احساس انزجار را در مردم آمریکا به غلیان انداخت و آنها را وادار به اعتراض کرد.

اما با این وجود ریشه این تبعیض و نارضایتی مردم را می‌توانید در جدیدترین مجموعه شعر یکی از شاعران آمریکایی بیابید که عمق اندوه و نارضایتی خود از تبعیض در آمریکا را نشان می‌دهد. این اعتراض‌ها در جدیدترین کتاب شعر یک شاعر با نام «وصیت نامه جدید» به زیبایی به نمایش گذاشته است.

جریکو براون؛ شاعر این مجموعه، یک سیاه پوست آمریکایی است و در شهر لوییزیانا آمریکا به دنیا آمده است. او پیش از این به عنوان نویسنده سخنرانی‌های شهردار شهر نیواورلئان فعالیت می‌کرد اما تبعیض در آمریکا او را به جایی رسانده که با صدای بلند در اشعارش فریاد بزند که هیچ کس در آمریکا احساس امنیت نمی‌کند و دلیلش را هم نمی‌داند!

بیشتر اشعار این کتاب پیش از کشته شدن نوجوان آمریکایی سیاه پوست توسط پلیس سفید پوست سروده شده است اما شعرها نشان می‌دهد این تبعیض و نابرابری چه قدر در آمریکا ریشه دار است و ناامیدی سیاه پوستان در این کشور به چه درجه‌ای رسیده است.


در یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:

به من نشان بده

مردی را که به کودکانش می‌گوید

پلیس از آنها حمایت خواهد کرد

و من به شما پسر مردی را نشان می‌دهم

که به فرزندانش می‌آموزد

چگونه جسد پدرشان را دفن کنند...

اشعار این شاعر نوعی ناامیدی ریشه دار در جامعه آفریقایی- آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد و او سعی می‌کند با نامیدی آن را در قالب کلمات بیان کند اما در جاهایی این ناامیدی رنگ خشم و اعتراض می‌گیرد.

شاعر در شعر دیگری می‌سراید:

احساس سرگردانی می‌کنم

مانند هر آمریکایی آفریقایی تبار دیگر

شرایطی من به عنوان یک آفریقایی

با شرایطی که آمریکا دارد، جور نیست

و قوم سیاه در این سرزمین تنها برای این به دنیا آمدند

که بار نیم دیگر را بر دوش بکشند

و من هم باری بر شانه دارم

منتقدان آمریکایی شاعر این کتاب را یکی از شاعران خوش آتیه این کشور خوانده‌اند که شعرهایش با استقبال مواجه شده و آینده درخشانی در پیش دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *