جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲۲

اظهارات روحانی درباره تفاهم لوزان/ امروز روزی بیاد ماندنی است

جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب: 415340
رییس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی با مردم تصریح کرد:غنی سازی و فناوری هسته ای ایران صرفا برای توسعه کشور است و این غنی سازی و فناوری علیه هیچ کشوری در منطقه و جهان نخواهد بود.
اظهارات روحانی درباره تفاهم لوزان/ امروز روزی بیاد ماندنی است
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، این توافق را پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان دانست و اظهارداشت: ما اهل فریب و دورویی نیستیم، اگر وعده ای در چارچوب مصالح و منافع ملی داده ایم ، به آن عمل خواهیم کرد مشروط بر اینکه طرف مقابل هم به وعده های خود عمل کند. اگر طرف مقابل به وعده هایش عمل کند ایران نیز به وعده هایش عمل خواهد کرد.

رییس جمهوری با قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، پشتیبانی مردم و همدلی مسوولان ، تاکید کرد: حفظ حقوق هسته ای ، رفع تحریم ها و تعامل سازنده با جهان مبنای مذاکرات بوده و خواهد بود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه غنی سازی در خاک ایران اصل پذیرفته شده بین المللی است ، افزود: دنیا صفحه جدیدی از روابط با ایران را تجربه خواهد کرد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ثابت شد ملت ایران با تهدید و تحریم تسلیم نمی شود، تصریح کرد: تعهدات ایران متوازن و مشروط به تعهدات طرف مقابل است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود نیز با تاکید بر اینکه دولت متعهد به رفع موانع تولید ، اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی است ، گفت: همه تحریم های اقتصادی و قطعنامه های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق، لغو خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه رویکرد دولت پاسخ داده است، گفت: رویکرد ما این بود که در دنیای امروز تهدید دیگران و فشار بر دیگران، بی ارزش است وهمه باید به دنبال برد – برد و احترام متقابل و منافع مشترک و دستیابی به اهداف مشترک باشیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای پله اول برای تعامل سازنده با جهان است، اظهارداشت: مذاکرات هسته ای گام اول برای رسیدن بر بام تعامل سازنده با جهان است زیرا در دنیای امروز پیشرفت، توسعه، ثبات و امنیت در منطقه و جهان بدون همکاری و هماهنگی امکان پذیر نیست.

دکتر روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تعامل سازنده را با همه کشورهایی که به ملت ایران احترام می‌گذارند و خواهان همکاری در چارچوب منافع مشترک با ایرانیان هستند به پیش خواهد برد و دست خود را برای تعامل به سوی همه کشورهای جهان دراز می‌کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران خواهان صمیمی و گرم تر شدن مناسبات خود با کشورهای دوست است، تصریح کرد: ما می‌خواهیم روابط خود را با کشورهایی که رابطه سرد داریم بهتر کنیم و حتی با کشورهایی که احیانا دارای تنش هستیم بدنبال رسیدن به پایان تنش و خصومت می باشیم چرا که این همکاری را به نفع همگان می‌دانیم.

دکتر روحانی ادامه داد: رویکرد دولت ایران این است که در دنیای امروز تهدید و فشار بر دیگران بی‌ارزش است و همه باید به دنبال نتیجه برد – برد باشیم، باید به توافقی دست یابیم که به نفع همه طرفین باشد و موجب احترام متقابل و دستیابی به اهداف مشترک باشد.

رییس جمهوری با انتقاد از تفکر برخی افراد که فکر می‌کنند باید یا با دنیا جنگید و یا تسلیم قدرت‌ها شد، گفت: ما معتقدیم راه سومی وجود دارد و آن راه همکاری با دنیاست.

دکتر روحانی با بیان اینکه می‌گویند مذاکره در سایه فشار تحریم انجام شد، گفت: آنها خودشان نیز می‌دانند این حرف‌ها پایه و مبنایی ندارد، آنها کشور ما را تحریم کردند تا تسلیم شویم، اما وقتی دیدند ملت متحد و منسجم ایران تسلیم نمی‌شود، گفتند تحریم‌ها برای مذاکره بوده است این در حالی است که ما قبل و در حین تحریم، با دنیا مذاکره می‌کردیم.

رییس‌ جمهوری افزود: اگر دیگران به ما تکریم کنند و نه تهدید، پاسخ خود را با تکریم خواهند گرفت و امروز همه به این واقعیت رسیده‌اند و خوشبختانه این رویکرد دولت جواب داده است.

دکتر روحانی اظهار داشت: ما به هر کجا که رسیده‌ایم، نظیر موفقیت امروز در سایه همدلی، همزبانی و انسجام بوده است و در همه مراحل دولت با همه مسئولان مشورت کرده است و همواره از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بهره برده است و ایشان نیز سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختیار دولت و تیم مذاکره‌کننده قرار دادند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه دولت برای برداشتن گام بعدی نیز نیازمند ارشادات رهبر معظم انقلاب و همکاری سایر قوا و مسئولین و حمایت مردم است، تصریح کرد: ما در سایه لطف خدا و توجهات حضرت ولی عصر(عج) و ارواح ائمه هدی(ع) بویژه فاطمه اطهر(س) بوده و خواهیم بود و همیشه و همه جا ارواح آن بانو و سایر معصومین و توجهات حضرت ولی عصر(عج) ما را یاری کرده و یاری خواهد کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: مسیر ما مسیر درستی است، ملت ما به دنیا نشان داد که با وجود فشارها در انتخابات ۹۲ حاضر شد و در برابر مشکلات ایستادگی کرد و پس از انتخابات در همه عرصه‌ها نمایشی دادند تا ما بتوانیم به راحتی از مسیرهای دشوار عبور کنیم.

دکتر روحانی خطاب به ملت ایران گفت: ما در مذاکرات هسته‌ای به هر آنچه گفته و وعده داده‌ایم، پایبند خواهیم بود و به قول خود وفادار هستیم و دنیا بداند، ما اهل فریب و دورویی نیستیم. البته وعده‌ها در چارچوب مصالح و منافع ملی بوده است و عمل به این وعده‌ها مشروط بر آن است که طرف مقابل نیز به وعده‌های خود عمل کند. رییس‌ جمهوری با بیان اینکه توافق ما توافقی متوازن خواهد بود، تأکید کرد: اگر طرف مقابل روزی بخواهد مسیر دیگری را انتخاب کند، راه انتخاب پیش ملت ایران باز خواهد بود.

دکتر روحانی با قدردانی از همه کسانی که در برداشتن گام‌های کنونی در مسیر مذاکرات تلاش کردند، گفت: از طرف خود و ملت بزرگوار ایران از وزیر امور خارجه، تیم مذاکره کننده، رییس سازمان انرژی اتمی و تیم حقوقی و همه کسانی که به هر نحوی دولت را از آغاز تاکنون کمک کردند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم حمایت ملت و رهبری معظم انقلاب پشتیبانی راه آنان باشد.

رییس‌ جمهوری در ابتدای سخنان خود، امروز را روزی به یاد ماندنی در تاریخ ملت ایران دانست و گفت: امروز روز تشکر و سپاس از ملت بزرگ ایران است، ملتی که با ایستادگی، استقامت و مقاومت، گام بلندی در مسیر دستیابی به اهداف ملی خود برداشته است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید از ملت ایران که همواره در جهت حراست از منافع و حقوق خود ایستادگی و مقاومت می‌کند، تشکر کرد، گفت: دولت از آغاز وعده‌هایی به مردم داده بود و ما همواره در پی اجرای آن وعده‌ها در چارچوب منافع ملی هستیم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه یکی از وعده‌هایی که دولت به مردم داده بود این بود که چرخ سانتریفیوژها در کنار چرخ زندگی مردم بچرخد، گفت: چرخش سانتریفیوژها زمانی ارزشمند است که چرخ اقتصاد در کنار آن در حال چرخش باشد و خوشبختانه این کار و هدف بسیار نزدیک‌تر از ماه‌ها، هفته‌ها و حتی روزهای پیش است.

رییس شورای عالی امنیت ملی توافق موقت ژنو پس از صد روز از عمر دولت را گام اول توصیف کرد و با بیان اینکه امروز گام دوم در پی ماه‌ها تلاش به سرانجام رسیده است، گفت: ما در این مرحله ضمن حفظ حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها به تعامل سازنده با جهان دست یافته‌ایم که هر سه برای ما حائز اهمیت است.

دکتر روحانی دستیابی به توافق نهایی تا اوایل تیرماه را گام سوم دانست و گفت: گام چهارم بعد از آن و ظرف هفته‌های بعد برداشته خواهد شد که در آن مرحله توافقات نهایی اجرایی خواهد شد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به پذیرش حق غنی سازی در داخل ایران از سوی ۱+۵ ، گفت: آنها زمانی می‌گفتند، غنی‌سازی در ایران برای جهان و منطقه خطرناک است اما امروز قبول کردند که این کار برای هیچ کس تهدید نیست و من به صراحت می‌گویم همه فعالیت‌های هسته‌ای ما برای توسعه ایران است و علیه هیچ کشوری در منطقه و جهان نخواهد بود.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز دنیا اذعان دارد که ایران در پی اهداف صلح‌آمیز خود است، نیروگاه اراک با فناوری مدرن‌تر به فعالیت خود ادامه خواهد داد. «فردو» که برخی فکر می‌کردند بسته می‌شود برای همیشه باز می‌ماند و بیش از یکهزار سانتریفیوژ در آن فعال خواهد بود و فعالیت‌های دیگر هسته‌ای و فیزیکی انجام خواهد داد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه همه تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی از روز اجرای توافق لغو خواهد شد، گفت: با لغو ۶ قطعنامه علیه ایران و همکاری‌های جدید در بخش هسته‌ای و دیگر بخش‌ها، ایران صفحه جدیدی از مناسبات با دنیا را تجربه خواهد کرد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت متعهد است موانع کسب و کار را برطرف کند و امروز گام جدیدی برای رفع موانع در ارتباطات خارجی برداشته است، گفت: دولت دستش را به سوی فعالان اقتصادی و همه ملت ایران دراز می‌کند، زیرا ما امروز بیش از گذشته به رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و توسعه صادرات غیرنفتی نیازمندیم و اگر این اتفاقات رخ دهد مردم ما شاهد بهبود زندگی مادی و معنوی خود خواهند بود.

رییس‌ جمهوری در پایان گفت: پیام من تشکر از ملت ایران و درخواست از آنها برای همکاری بیشتر برای رونق اقتصادی، روابط نزدیک اجتماعی و همدلی در رقابت‌های سالم سیاسی در سالی است که انتخابات در آن برگزار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر روحانی که کشور رو با وجود ویرانیهای به جا مانده از دوران احمدی‌نژاد تونسته به خوبی مدیریت کنه.
کاظم
با 1000 سانتريفيوژ ابنبات چوبى توليد ميکنيم
خدا عاقبت مارو به خیر کنه
حسین
Netherlands
رئیس و تیم دشمن چیزی می گویند ، مسئول سیاست خارجی ما چیز دیگر و رئیس او چیزی دیگر و مفسران هم باز چیز دیگر ...
شاید ساده تر باشد که گفته شود چه چیزی مورد توافق همه بوده است؟
یا حق
بله سانتریفیوژها می چرخه ولی قراره چیز به دردبخوری تولید نکنه. چون با سرعت دلخواه و مورد توافق! قراره بچرخه. ما بیسوادها هم یه چیزایی می فهمیم
جناب حقوقدان خدا کنه همین طور که شما میگید باشه. ولی من با اخبار منتشره باور کردم که کاسه ای زیر نیم کاسه است.
کاظم
تعداد سانتريفيوژه مانند تورم کاهش پيدا کرد.
از فوردو مانند رکود خارج شديم.
پيشرفت هسته اى مثل رونق اقتصادى حاصل شد.
اب سنگين را براى راحتى مردم سبک کرديم
وهر کار ديگر براى رضايت کدخدا لازم باشدميکنيم
ولى درعوض شما مارا راستى ازمايى کنيد
متن بيانيه
رضا
Romania
میدانید توافق لوزان یعنی چه ...
دلواپس از بى صداقتى ها !!؟؟
يعنى مثل توافق يك سالو نيم قبل كه همه قدرت ها در برابر
اينهمه تدبير بزانو درامدن !!!!!!!!
Norway
فروردین سیاه.
علی اصغر کوثری
گره زدن برنامه هسته ای به برنامه های بین المللی بازی خطرناکی است که تمامی ندارد
عهدنامه گلستان و ترکمانچای نیز آنقدر بیادماندنی و تاریخی بودند که هنوز هم در کتب تاریخی مدارس تدریس میشوند تا هیچگاه از یاد ملت ایران نرود ...
ُs
اقای دکتر ضمن خسته نباشید . لطفا شلوغش نکنید بذارین ببینیم اول چی شده بعد روز بزرگ اعلام کنید و و تبریک بدید و .... فعلا که هنوز عرق اقای ظریف خشک نشده طرف مذاکرشون متن بیانیه رو با اختلاف منتشر کرده ...
s
ملت موندن برا چی رییس محترم اینقدر ذوق کردن . برا همین کسی فعلا به اظهاراتشون نظر نمیده . اقای دکتر یه خورده یواشتر صبر کن ببینیم چی شد چی دادید چی گرفتید . بابا هنوز عرق سفر به تن ظریف عزیز مونده امریکایی ها یه چیزای دیگه میگن
آقای روحانی اینبار احتیاط کردند و نامه به رهبری نزدند.
بهلول !!؟؟
امروز ! روزيست كه يك معجزه ! ديگر ازدولت تدبير ! واميد ؟
در تاريخ دولت ها رقم خورد!!!!!!!!!
البته بزودى عيان خواهد شد!
ميدونم جهان ممكنه درج نكنى
علی
مهمترین دستاورد مذاکرات لوزان، غیرقابل اعتماد بودن تیم مذاکره کننده ایران است که بر خلاف رهنمودهای رهبر انقلاب عمل کرده و صنعت هسته ای را عملا بی خاصیت و کاریکاتوری کرد.
ضمن عرض تبریک به جریان اعتدال و تدبیر، بنظر بنده جایزه صلح نوبل امسال مشترکا به آقایان ظریف و کری باید اهدا شود
سارا
توافق ترکمانچای هم به یاد ماندنی شده مطمئن باش این هم به یاد ماندنی می شه درود بر احمدی نژاد که حرف دل و زبانش یکی بود
کافیه صدا و سیمادرش رو به روی منتقدین مذاکرات و توافقات باز کنه، اون وقت همه می فهمند این نمایش ها چقدر تو خالیه!!
ابگوشت بزباش
Iran, Islamic Republic of
همون اولی که روحانی امد وگفت خزانه خالی است ،چرخ اقتصاد باید بچرخد وچرخ سانتریفوژها هم باید بچرخد ،وتوهینهای بیشمار به منتقدان دلسوز داخلی من گفتم با امدن این الفاتحه انرژی هسته ای.
هادی
بـــــــــله، روزی که عهدنامه ترکمانچای رو بستند هم روزی بیادماندنی شد!