شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۱۶
طی یکسال گذشته ، تورم چطور کاهش یافت؟

چشم بندی یا نتیجه سیاستهای اقتصادی

يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۶:۲۱
کد مطلب: 138203
روند کاهش تورم طی یکسال گذشته به گونه ای از طرف رئیس بانک مرکزی نمایش داده شد تا نتیجه سیاستها و برنامه ریزی های بانک مرکزی معرفی شود. از طرفی منتقدین نیز آن را بازی با آمار دانسته و کاهش تورم را رد می کنند.
چشم بندی یا نتیجه سیاستهای اقتصادی

سرویس اقتصادی جهان - طی یکسال گذشته شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و بهمنی رئیس بانک مرکزی چنان به کاهش نرخ تورم می نازند که گویا برنامه ریزی و سیاستهای اقتصادی آنهاست که نرخ تورم را کاهش داده است! هرچند حسینی بجای برنامه ریزی و تنظیم سیاستهای مناسب اقتصادی علاقه دارد «کتش را در بیاورد و ماشین طرح های اقتصادی را هل دهد» اما مطمئنا آنچه که اقتصاد ایران را از این وضعیت خارج می کند تدوین سیاستهای اقتصادی مناسب است نه کت در آوردن و هل دادن!

هر آشنای با ادبیات اقتصادی می داند که کاهش تورم همیشه به معنای بهبود شرایط اقتصادی نیست و دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد. تورم یک شاخص است که کاهش و افزایش آن گاهی نشانه بهبود شرایط اقتصادی است و گاهی عکس آن. لذا همیشه کاهش آن نشانه خوبی نیست همچنان که افزایش آن همیشه نشانه بدی نیست.
 
افزایش تعداد چکهای برگشتی، کاهش رشد اقتصادی به یک درصد که نشان از کاهش تولید می دهد، افزایش بیکاری، کسری بودجه دولت، همه نشانه های مسلم یک رکود اقتصادی است و نتیجه رکود در اقتصاد چیزی نیست جز کاهش تورم.

با این اوصاف طی یکسال گذشته در حالی مردان اقتصادی دولت از کاهش نرخ تورم می گویند که شرایط اقتصادی از یکسال گذشته نشان می دهد آنچه که امروز تورم را کاهش داده وجود رکود در اقتصاد ایران است.

البته برای این کاهش تورم دلایل دیگری نیز وجود دارد. از جمله آنکه هرچند متولیان ارشد بانک مرکزی اصرار دارند که در نحوه محاسبه تورم تغییری ایجاد نشده است، اما تاکنون دلیل محکمی در خصوص چند انتقاد منتقدان ارائه نکرده اند.

از جمله این انتقادها مربوط به تغییر ضرایب اهمیت گروه های کالایی است که در محاسبه شاخص تورم نقش دارند. ضریب اهمیت را به طور ساده می توان وزن گروهها در سبد هزینه ای خانوارها دانست که بانک مرکزی بدون ارائه دلیلی این ضرایب را برای برخی گروه های کالایی همچون گروه خوراکی ها، پوشاک، مسکن که سهم عمده ای در سبد مصرف خانوار دارند را کاهش داده و به جای آن ضریب اهمیت گروه هایی همچون گروه تفریح، تحصیل و مطالعه، گروه حمل و نقل و ارتباطات را افزایش چشمگیری داده است.

البته به جز این موضوع سیاستهای اشتباه اقتصادی گذشته دولت را نیز باید در نظر گرفت. چرا که پس از دست و دلبازی های دولت در تخصیص منابع بانکی در بخشهای مختلف اقتصادی از قبیل بازار مسکن، بنگاه های زود بازده و ...  این روش اثرات تورمی خود رابر جای گذاشت.

به این ترتیب دولت با آزمون و تجربه آموخت که تزریق بی حساب و کتاب و نادرست نقدینگی به اقتصاد چه عواقبی می تواند  داشته باشد. اما وقتی این درس را از اقتصاد آموخت که منابع بانکی کاهش و معوقات بانکی افزایش یافت. لذا بر خلاف سیاستهای قبلی خود چنان قفل محکمی بر منابع بانکی زد تا بتواند جلوی تورم ناشی از افزایش حجم پول را بگیرد.

از طرفی وعده های رنگین دولت در خصوص پروژه های عمرانی در چند سال گذشته، هزینه های جاری دولت را به شدت افزایش داد.

با این اوصاف کاهش تورم نه از درایت مسئولان اقتصادی دولت است نه از چشم بندی و ترفند رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد؛ بلکه نشانه رکودی است که هزینه آن به مراتب بیشتر تورم است. البته مطمئنا از چنین موضوعی هم جناب بهمنی رئیس بانک مرکزی و هم جناب شمس الدین حسینی مطلع و آگاه هستند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
صحیح است و یک «چشمه» این شعبده بازی نوین دولت همانا تبخیر کامل صندوق ذخیره ارزی است.... که البته برخی از تسهیلات آن هنوز پرداخت نشده چونکه بانکهای ایرانی تحریم هستند و اعتبارات اسنادی آنان مورد قبول نیست....خلاصه که عزم به «معجزه» اقتصادی داشتند و اینجوری شد!!
بالاخره یه خبر درست از شما دیدیم
Iran, Islamic Republic of
بسیار مطلب زیبا و صریحی بود .ممنون
Iran, Islamic Republic of
می گویند تورم کاهش پیدا کرده اما ما که چیزی از ارزان شدن کالاها مشاهده نکردیم به طور حتم همین رکود اقتصادی باعث کاهش تورم شده است.
Iran, Islamic Republic of
این وزیر اقتصاد خیلی تو کار سیاستهای اقتصادی نیست بیشتر اهل کشتی و گود زورخانه است و دوست دارد با پهلوون بازی همه چیز را هل دهد!
Iran, Islamic Republic of
حتی اگر تورم افزایش پیدا کند از طرف دولت مافیای اقتصادی و محافل سیاسی مخالف که هیچگاه هم افشا نمی شوند مقصر معرفی می شوند. در صورتی که هیچ بهانه ای هم یافت نشود وضعیت نابسامان را محصول دوره های قبل می خوانند. اما چیزی که جالب میباشد این است که در این وضعیت رکود و ضعف و نقاهت اقتصادی به بعضی از هنرپیشگان و بعضی از ابرانیان مقیم خارج از کشور که بعضا متهم به جاسوسی هستند جه پولهایی که داده نمی شود و چه خاصه خرجهایی که نمی شود در حالیکه بعضی از کارگران در پی دریافت حقوق عقب افتاده خود هستند. مسلما نتیجه هر افراطی یک تفریط است و نتیجه هر تند روی یک کند روی.
Iran, Islamic Republic of
اگر اقتصاد پویا باشه و افزایش تورم داشته باشیم خوبه اما نه عکس آن که الان در حال اتفاق افتادنه
Iran, Islamic Republic of
واقعا اقتصاد در رکود است نه معامله ای صورت می گیرد و نه خرید و فروشی می شود.
Iran, Islamic Republic of
این رکود اقتصادی به یکباره در اثر اجرا کردن یارانه ها می شکند و آنقدر در جامعه افزایش تورم می شود که همه حسرت این رکود را می خوریم.
Iran, Islamic Republic of
هر چیز این دولت قابل تعریف باشد در مورد فرهنگ و اقتصاد باید سکوت کرد و سر به تاسف تکان داد.
Iran, Islamic Republic of
کاهش تورم را می گویند شده ما که نفهمیدیم.شما فهمیدید؟
Iran, Islamic Republic of
کالاهای مردم رو دستشون باد کرده هیچ معامله ای نمی شه .خونه مردم فروش نمیره این که نشد سیاست اقتصادی.
Iran, Islamic Republic of
هر چی باشه از سیاستهای اقتصادی مافیایی ... بهتره
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
مدتهاست اساتيد مومن و انقلابي اقتصاد نظير جناب آقاي دكتر توكلي و دكتر خوش چهره و بسياري از مردم دلسوز و انقلابي در اين موارد تذكراتي به دولت دادند كه متاسفانه بدليل مشاوران ضد انقلاب ، دولت محترم هيچگونه نوجهي نكرده و حتي انرا مغرضانه تصور كرده و بدون توجه به واقعيات محرز و دلائل اصلي اين مثلا كاهش تورم كه در حقيقت بعلت شروع ركود ( البته اين ابتداي ركود بوده و اوج آن در اجراي هدر مند كردن يارانه ها خود را نشان خواهد داد كه در حقيقت تمام يارانه هاي پرداختي نيز به هدر خواهد رفت) بوجود آمده در راه غلط اقتصادي كشور بي توجه بي پيش ميتازد . ولي بعدا چه كسي را ياراي ساختن آن اقتصاد ويران باشد؟
Iran, Islamic Republic of
عجب آدم‌هايي هستيد! تورم بالا برود مي‌گوييد چرا، پايين هم بيايد مي‌گوييد چرا!
واقعا ادبيات اين به اصطلاح گزارش اقتصادي مناسب شأن يك رسانه است، آخر اين لحن انتقادي است يا تخريبي؟ شما بجاي انتقاد مسخره مي‌كنيد.
خب سياست‌هاي اقتصادي دولت را قبول نداريد، باشد ولي چرا دولت را مسخره مي‌كنيد؟ آن هم دولتي با پشتوانه 25 ميليون راي.
مي‌دانيد خاتمي با 20 ميليون راي خدا را بنده نبود و حتي آراء خود را به رخ رهبر عزيزمان مي‌كشيد. حالا احمدي‌نژاد با 25 ميليون راي نه تنها خود را سرباز ولايت مي‌داند بلكه حتي در برابر مردم خاكساري مي‌كند و خود را همچنان خادم آنان مي‌داند و به تخريب‌كنندگان هم لبخند مي‌زند.
شما كه اينقدر منتقد هستيد! چرا زمان خاتمي جرات انتقاد نداشتيد؟ آيا جز اين بود كه اگر حتي انتقاد سازنده هم به دولت مي‌كرديد، سخنگوي ... دولت خاتمي فلكه را بر روي سرتان باز مي‌كرد. حالا اين دولت اينقدر نجيب و مظلوم است كه در برابر تخريب‌هاي شما سكوت كرده و اين سكوت شما را بر آن داشته كه آن را تمسخر كنيد.
آخر از خدا نمی ترسید؟!
Iran, Islamic Republic of
دیروز در اخبار جلسه ی هیات دولت را در سیما دیدم که ظاهرا در جمع تعدادی ار تحصیل کرده های کشور برگزار شد .
در این جلسه وزیر راه از رئیس جمهور خواست که اجازه دهند 200 نفر از فوق لیسانس های راه و ساختمان را جذب کنند . بعد تیکه پرا نی های آقایان به هم رئیس جمهور جمله ای گقتند که باعث کف زدن حضار شد :
من به شما اجازه می دهم همه ی فوق لیسانسه های راه و ساختمان را جذب کنید !
آیا این سخن البته با احترام به مقام ریاست جمهوری ارزشی بیشتر از همان کف چند ثانیه ای حضار داشت ؟
آیا وقعا تصمیمات اساسی کشور هم به همین شکل گتره ای گرفته می شود ؟
اگر این است فاتحه را باید بلند خواند !