جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حركت رو به رشد با تكيه بر توان داخلي در بطن اقتصاد مقاومتي

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 356003
مديرعامل شركت ايران خودرو ديزل گفت: صدور ۳۰ درصد از محصولات توليدي ايران خودرو ديزل هدف صادراتي اين شركت در چهار سال آينده است تا از طريق آن ارز مورد نياز براي خريد اقلام خارجي تامين شده و شركت از ساير منايع ارزي بي نياز شود.
به گزارش جهان به نقل از ايكوپرس، مهدي يونسيان با بيان اينكه از اين طريق گامي موثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي برداشته مي‌شود، افزود: مشتريان قديمي ايران خودرو ديزل كشورهاي عربي و آفريقايي هستند كه همواره علاقمندي خود به محصولات ايران خودرو ديزل را نشان داده‌اند، با اين وجود در سال ۹۲ برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله عربستان نيز به آنها افزوده شده‌اند.

وي ادامه داد: اين كشورها به دليل وفور قطعات، سهولت در تعمير و كارايي بالا همواره خواهان خريد كاميون باري واگن هود ايران خودرو ديزل هستند. ضمن اينكه كشورهاي موريتاني و ساحل عاج نيز بازار مناسبي براي خودروهاي مسافري به شمار مي‌روند.

مديرعامل ايران خودرو ديزل افزود: در سال ۹۱ ارزش صادرات ایران خودرو دیزل به شش میلیون و ۶۱۹ هزار دلار رسيده و در سال ۹۲ نيز اين رقم به هفت میلیون و ۷۱۹ هزار دلار افزايش يافته است.

يونسيان ضمن اشاره به سناريوهاي مختلف براي توليد در سال آينده اظهار كرد: در صورتي كه شرايط فعلي مانند تحريم‌هاي اقتصادي ادامه يابد، برنامه توليد هدف‌گذاري شده براي سال۹۳ توليد شش هزار دستگاه خودرو خواهد بود اما در صورت رفع تحريم‌ها ايران خودرو ديزل آمادگي توليد ده هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروي تجاري را خواهد داشت.

وي از برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي توليد محصولات جديد در سال۹۳ نيز خبر داد و افزود: در سال آينده علاوه بر محصولات جاري چهار محصول جديد شامل ون، كشنده، ميني‌بوس و كاميونت را توليد و روانه بازار خواهيم كرد. كشنده جديد براساس همكاري با شركت فوتون چين توليد خواهد شد و براي توليد ون نيز همكاري با تعدادي از شركت‌هاي خارجي در حال بررسي است.

وي در ادامه به عملكرد سال ۹۲ ايران خودرو ديزل در حوزه توليد اشاره كرد و گفت: در ۱۱ ماهه اول سالي كه گذشت، حدود شش هزار و ۸۱۹ دستگاه انواع خودروي تجاري در كشور توليد شد كه در اين ميان شركت ايران خودرو ديزل سهم ۳۰ درصدي را از آن خود كرده است. به اين معني كه ۳۰ درصد از كل ارزش ريالي فروش اين خودروها، متعلق به ايران خودرو ديزل بوده است.

بنابر اعلام مهندس يونسيان سهم رقباي اصلي ايران خودرو ديزل در اين زمينه ۲۳ و ۱۵ و ۸ درصد بوده و ساير شركت هاي فعال در اين بخش نيز مجموعا سهم ۲۴درصدي داشته اند.

وي با بيان اينكه ايران خودرو ديزل از نظر ارزش ريالي فروش خودروساز تجاري برتر كشور محسوب مي شود، افزود: از نظر توليد كمي در سال ۹۲ نسبت به سال قبل افت داشته‌ايم اما با توجه به افزايش قيمت محصولات، به ميزان فروش ۵۰۰۰ ميليارد ريال دست يافته‌ايم كه نشان‌دهنده افزايش ۳۵ درصدي فروش در مقايسه با سال۹۱ است.

يونسيان در خصوص تغيير سياست‌هاي توليد و فروش شركت ايران خودرو ديزل در سال۹۲ گفت: فضاي كسب و كار ايجاد شده در سال ۹۱ و ۹۲ موجب شد تا ما از توليد محوري به فروش محوري تغيير روش دهيم به اين معني كه ابتدا محصول را به فروش رسانده و بعد نسبت به توليد آن اقدام كنيم.

وي اظهار كرد: از سويي ديگر افزايش نرخ ارز و نوسانات مالي و اقتصادي ناشي از تحريم به ويژه گراني مواد اوليه موجب شد سياست‌هاي جديدي را اعمال كنيم تا بتوانيم نتايج مطلوب‌تري در تامين نياز مالي و روان‌سازي چرخ توليد كسب كنيم.

يونسيان به مشكلات ناشي از كمبود نقدينگي در ايران خودرو ديزل نيز اشاره كرد و گفت: در سال ۹۲ ميزان مراجعه و درخواست توليد از سوي نهادهاي داخلي كاهش چشمگيري يافت و حضور واسطه گران و شركت‌هاي سرمايه‌گذار در اين خصوص پررنگ تر از قبل شد. اين امر موجب كسب سودهاي هنگفت توسط اين افراد به جاي توليدكننده شد. از سويي ديگر سياست انقباضي بانك‌ها و شركت‌هاي ليزينگ نيز موجب شكل‌گيري مشكلات زيادي در تامين نقدينگي شد.

مديرعامل ايران خودرو ديزل گفت: تلاش‌هاي زيادي براي داخلي سازي قطعات و خودكفايي محصول صورت گرفت كه باعث ايستادگي ما در برابر مشكلات شد.

وي به افزايش بهره‌وري و استفاده از توان داخلي در توليد اشاره كرد و گفت: گام‌هاي بسيار مهمي در اين مسير برداشته شده است. در بخش تامين اتاق كاميونت و ميني‌بوس نيروهاي داخلي در نهايت مسووليت‌پذيري توانستند در توليد به خودكفايي رسيده و اتاق‌ها را به صورت كامل از منابع داخلي تامين كنيم. ضمن اينكه شاسي درايو ميني‌بوس نيز در داخل مرزهاي كشور به توليد رسيد و ما را از منابع خارجي بي‌نياز كرد.

مديرعامل ايران خودرو ديزل اصلي‌ترين مشكل توليد را تامين موتور دانست و گفت: در توليد ميني‌بوس، با توجه به اينكه امكان توليد موتور با استاندارد آلايندگي يورو ۴ براي شركت ايدم مقدور نبود براي تامين آن با يكي از شركت‌هاي معتبر خارجي به توافق رسيده‌ايم. به جز موتور ساير بخش‌هاي خودرو طبق استانداردهاي موجود به صورت كاملا داخلي تامين و توليد مي‌شود.

وي به اقداماتي كه موجب افزايش كيفيت محصولات شد اشاره كرد و گفت: در چند محصول به ويژه در بخش گيربكس و محورها ارتقاي كيفي مناسبي داشتيم كه در شرايط تحريم پيشرفت مهمي به شمار مي‌رود.

يونسيان ادامه داد: تحريم‌ها با وجود تبعات منفي كه داشت، تبديل به فرصتي براي اقتصاد ايران و صنعت خودروسازي شد، به طوري كه زمينه‌هاي مساعدي براي رشد و خودكفايي شركت ايران خودرو ديزل فراهم آورد. اين شركت توانست با تكيه بر توان مهندسان و متخصصان داخلي در بطن اقتصاد مقاومتي حركت رو به رشدي را آغاز كند.

وي با اشاره به قطع يك سويه همكاري‌ها از سوي كشورهاي غربي تاكيد كرد: شركت‌ها و برندهاي معتبر چيني كه محصولاتي با كيفيت توليد مي‌كنند را جايگزين شركت هاي اروپايي كرديم كه روند همكاري‌هايمان حتي در صورت لغو تحريم‌ها با اين شركت‌ها ادامه خواهد داشت.

يونسيان ضمن استقبال از موضوع جلوگيري از ورود اتوبوس به كشور از سوي وزارت كشور، به توان توليد اتوبوس در ايران خودرو ديزل اشاره كرد و گفت: سالن ۶۰ هزار متري توليد اتوبوس ايران خودرو ديزل با يك هزار و ۴۰۰ نيروي انساني توانمند، قابليت توليد سالانه ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس را در يك شيفت كاري دارا مي باشد.

وي با بيان اينكه اين شركت با هماهنگي معاونت فني شهرداري‌هاي كشور دو نوع اتوبوس مدرن با بالاترين سطح استانداردها را طراحي و نمونه‌سازي كرده‌است، افزود: مراحل تست اين محصولات انجام شده و هم اكنون آمادگي توليد انبوه اين اتوبوس‌ها را داريم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *