جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 119303
به گزارش سرویس بین الملل جهان، حجم اخبار، حاشیه ها و نکته ها پیرامون ۳۲ تیم حاضر در آفریقای جنوبی، خیلی بیشتر از فضایی است که رسانه ها برای ورزش در نظر می گیرند. حتی اگر بخواهی تیترها را بخوانی و بگذری باز جا می مانی.
 
قبل از شروع جام جهانی، اولین نکاتی که از شنیدن نام تیم ها به ذهن متبادر می شود، شکل گرفته از همین خبرها و حاشیه هاست. روایت هایی از ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا.
 
۱- آرژانتین
اظهار نظر مارادونا درباره برهنه دویدن پس از قهرمانی، اگرچه واکنش های منفی فراوانی در پی داشت اما سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین، با آن مصاحبه، تمرکز رسانه ها روی حاشیه های داخل تیم را به هم ریخت.
مارادونا سعی می کند خبر اول و آخر تیمش باشد. او دائماً مصاحبه می کند و عکاس ها را با اتومبیلش زیر می گیرد تا احتمالاً تیمش را از گزند حاشیه های ناگهانی حفظ کند! این روزها هیچ کس از جای خالی زانتی و کامبیاسو مطلب نمی نویسد.
 
۲- آفریقای جنوبی
آفریقای جنوبی در جام جهانی مثل بریتانیایی ها در ویمبلدون، بیش از فتح جام به فکر میزبانی آبرومندانه هستند. تساوی های نا امیدکننده شان در بازی های تدارکاتی چندان اهمیتی ندارد. جدی ترین رقیب آفریقای جنوبی در جام نوزدهم "القاعده" است و تهدیداتش. 

۳- آلمان
تقریباً در هر دوره از جام های جهانی یک دروازه بان استثنایی داشته اند. اما این بار با مصدومیت رنه آدلر و خودکشی روبرت انکه، مثل خط میانی شان با فقر نام های اطمینان بخش مواجه اند.
غیر از استاد فیزیکدان دانشگاه دورتموند و پیشگویی عجیبش با استفاده از علم مثلثات، آدم دیگری هم پیدا می شود که آلمان را قهرمان جام نوزدهم بداند؟
 
۴- آمریکا
پیروزی ۲-۱ مقابل ترکیه نشان می دهد سرالکس فرگوسن چندان هم بیراه نگفته. سرمربی منچستر یونایتد دو نکته درباره امریکا مطرح کرد. ۱- مقابل انگلستان حرفی برای گفتن نخواهند داشت. ۲- می توانند از پس الجزایر و اسلوونی بربیایند و تیم دوم گروه شوند.
 
۵- اروگوئه
شگفتی را باید در تیم هایی سراغ گرفت که انتظار چندانی از آن ها وجود ندارد. مثلاً همین اروگوئه که در تاریخ جام جهانی حق آب و گل دارد. آن ها در اولین بازی مقابل فرانسه قرار می گیرند. شکست فرانسه در افتتاحیه ۲۰۰۲ مقابل سنگال را خاطرتان هست؟
این دوره از جام جهانی دیگر بورا میلوتینوویچ ندارد اما سرمربی اروگوئه از حیث سابقه مربیگری، جزو بزرگ خاندان های این جام جهانی ست. اسکار واشنگتن تابارز ۱۴ سال قبل روی نیمکت میلان می نشست و قبل از آن وقتی سرمربی اروگوئه بود، ستارهایی مثل روبن سوسا و انزو فرانچسکولی برایش بازی می کردند. گرچه او خیلی هم ستاره باز نیست. به همین خاطر خیلی راحت روی اسم کریستین رودریگز باریکن موثر باشگاه پورتو خط قرمز کشید.
 
۶- اسپانیا
آیا تیم ۲۰۱۰ ویسنته دل بوسکه، قدرتمند ترین تیم ملی تاریخ فوتبال اسپانیاست؟
آن ها در تاریخ جام جهانی هیچ توفیقی نداشته اند مگر صعود به نیمه نهایی ۱۹۵۰. امروز اما آسمان این تیم چنان آکنده از ستاره است که حتی می توانند بویان کرکیچ را در خانه جا بگذارند.
طی این دو سالی که در جام ملت های اروپا قهرمان شده اند، دیگر کمتر منتقدی جمله کلیشه ای و نامفهوم "شخصیت قهرمانی ندارد" را به آن ها الصاق می کند.
آخرین چهره مقبولی که آن ها را قهرمان ۲۰۱۰ می داند یورگن کلینزمن است. زیدان هم گفته اگر تیمی اسپانیا را ببرد، لیاقت فتح جام را خواهد داشت. 

۷- استرالیا
هری کیول تنها یادگاری ۲۰۱۰ این تیم از بازی ۸ آذر ۱۳۷۶ با ایران است. مهاجم سابق لیدز و لیورپول مدت ها مصدوم بود و چندان برای گالاتاسرای به میدان نرفت، اما فن وربیک سرمربی استرالیا می گوید کیول ارزش ریسک کردن دارد و نمی شود از اسم او گذشت. حتی اگر یک یا دو بازی را روی نیمکت بنشیند. 

۸- اسلواکی
اهمیت حذف جمهوری چک در راه صعود به جام جهانی، برای اسلواک ها کمتر از صعود به یک شانزدهم نیست. در گروه بدی هم قرار ندارند. تیم سختکوش شرق اروپا با بازیکنانی از لیورپول، ناپولی، بوخوم و چلسی، در آخرین بازی تدارکاتی اش با کامرون ۱-۱ شده. 

۹- اسلوونی
بازیکنانی پراکنده در سراسر اروپا با سرمربیگری ماتیاژ کِچ، توانستند روس ها را حذف کنند و راهی دومین جام جهانی شوند. تکه ای پیش بینی ناپذیر از تیم خاطره انگیز یوگسلاوی که بازی های تدارکاتی چندانی هم انجام نداده.
آن ها به مراتب قدرتمندتر و پر مهره تر از تیم سال ۲۰۰۲ هستند که با سه شکست راهی خانه شد. خصوصاً که یک ماشین گلزنی از اف.ث کلن به نام نوواکوویچ دارند. 

۱۰- الجزایر
به نظر می رسد هنوز از شوک صعود خونین و تاریخی شان به جام جهانی بیرون نیامده اند. چنین فرضیه ای درباره الجزایر حتی در جام ملت های آفریقا هم پر رنگ بود. آن ها در آخرین بازی تدارکاتی شان ۳ گل از ایرلند خوردند. 

۱۱- انگلستان
خط خوردن تئو والکات اگر چه همه جا تیتر شد اما چندان نیز خبر مهمی نبود. خود این بازیکن هم در حمایت از فهرست کاپلو بیانیه صادر کرده.
یک خبر جالب برای "سه شیرها"؛ لوکا تونی که جایی در ترکیب نهایی ایتالیا ندارد، آرزومند قهرمانی انگلستان در جام جهانی ۲۰۱۰ است. البته بریتانیایی ها غیر از جام جهانی که خودشان برگزار کردند، دیگر رنگ هیچ فینالی را در جام های جهانی و جام ملت ها ندیده اند. 

۱۲- ایتالیا
در فهرست مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی، دیگر نامی از فرانچسکو توتی، الساندرو نستا، لوکا تونی و فابیو گروسو، دیده نمی شود. حتی دل پیرو پابه سن گذاشته هم به رغم فصل غم انگیزی که یووه سپری کرد، این اواخر خوب گل می زد. ایتالیا با این بازیکنان هم می توانست ۲ تا از مکزیک بخورد.
مارچلو لیپی از همین حالا کناره گیری اش را اعلام کرده و پس از پایان جام، چزاره پراندلی سرمربی آتزوری خواهد شد. 

۱۳- برزیل
در برزیل اگر فهرست نهایی تیم ملی، ۵۰ نفره هم باشد، باز رسانه هایش نامی که از قلم افتاده را تیتر می کنند. خصوصاً اگر او رونالدینیو باشد. کار به قدری بیخ پیدا کرد که لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل خواستار پایان دادن به بحث بی فایده درباره فهرست و کوتاه آمدن مردم و رسانه ها شد.
مصدومیت ژولیو سزار دروازبان برزیل در بازی تدارکاتی مقابل زیمباوه، آخرین دردسر دونگا (تا این لحظه) است. 

۱۴- پاراگوئه
در جام ۹۸ اسپانیا را حذف کردند و به دور دوم رفتند. اما بوسه لورن بلان روی سر فابین بارتز و گل دقیقه ۱۱۳ او توی دروازه چیلاورت فرو نشست. یادتان هست که بر خلاف جریان بازی بود.
در رقابت های مقدماتی عالی بودند و زودتر از آرژانتین صعود کردند. در آخرین بازی دوستانه ۲ تا به یونان زدند. تازه غیر از روکه سانتاکروز، ۹ بازیکن دیگر هم در بهترین لیگ های اروپا دارند.
 
۱۵- پرتغال
غیر از دوره قبلی، عالی ترین نتیجه شان در جام جهانی همان سالی بود که طوفان زرد را بردند. حالا در گروهی که برزیل و ساحل عاج هم هستند، حضور کره شمالی قوت قلبی برای تیم آقای کارلوس کوئیروش است.
دکو می گوید ما شانس قهرمانی نداریم. اما گفتن این جمله چندان شهامت نمی خواهد. شانس آن ها برای تکرار نتایج ۱۹۶۶ و ۲۰۰۶ هم آن قدرها زیاد نیست. 

۱۶- دانمارک
در بازی های تدارکاتی ضعیف ظاهر شده اند و حتی به استرالیا هم نه نگفته اند. با این حال در این کشور چیزی به نام "انتقادات شدیداللحن رسانه ها" به معنای رایج در فوتبال دنیا وجود ندارد. این خودش موهبتی است برای مورتن اولسن و تیم بی سر و صدای اسکاندیناوی.
۱۷- ژاپن
تکلیف ژاپنی ها همواره با خودشان روشن است. بدون حاشیه، بدون نوسان، منضبط و پر تلاش تا آخرین لحظه آن هم بدون توجه به نتیجه ای که رقم خورده است.
اما فکری هم باید برای مهار تولیو تاناکا بکنند. گل زیبایی که مقابل انگلیس به خودشان زده بود را ۴ روز با تسلط هرچه تمام تر جلوی ساحل عاج تکرار کرد!
 
۱۸- ساحل عاج
اسون گوران اریکسون ۷۰ روز قبل از جام جهانی سرمربی ساحل عاج شد. غیر از لیگ های مهم فوتبال دنیا، از لیگ اسراییل گرفته تا رومانی، ترکیه، سوئیس، قطر، هلند و روسیه در این تیم بازیکن هست.
شهریور پارسال سرمربی ایران یک هفته در انگلیس بود تا به آندو تیموریان سر بزند. اگر اریکسون قبل از ارائه فهرست ۳۰ نفره اش می خواست برای هر بازیکن فقط ۳ روز وقت بگذارد، قبل از این که به خط حمله، چلسی و دروگبا برسد؛ جام جهانی تمام شده بود.
دروگبا هم که در جام جهانی قبلی فقط یک گل بی فایده به آرژآنتین زده بود، این بار اصلاً به جام جهانی نرسید.
 
۱۹- سوئیس
فوتبال سوئیس پارسال از هر نظر عالی بود. صعود بزرگسالان به جام جهانی. قهرمانی در جام جهانی نوجوانان و نایب قهرمانی در جام جهانی ساحلی!
آن ها سه بازی تدارکاتی پیاپی است که دارند شکست می خورند. آخری هم شکست ۱-۰ مقابل کاستاریکا بود. اما اوتمار هیتسفلد می گوید: اصلاً نگران نیستم، صعود می کنیم. 

۲۰- شیلی
تیم دوم آمریکای جنوبی فقط با یک امتیاز کمتر از برزیل به مرحله نهایی صعود کرده. سرمربی این تیم مارچلو بیلسا است. کسی که سال ۲۰۰۲ بدترین نتیجه نیم قرن اخیر آرژانتین در جام های جهانی را رقم زد.
شیلی دیگر مارچلو سالاس و ایوان زامورانو ندارد اما تمام بازیکنانش یا لژیونر هستند یا از تیم های کولوکولو و کاتولیکا! 

۲۱- صربستان
در دوره قبلی افتضاح بودند. ۶ تا از آرژانتین خوردند و ۳ تا از ساحل عاج تا بدون امتیاز به خانه برگردند. اما حالا رادومیر آنتیچ سرمربی صرب ها ضمن خط زدن بازیکنانی از چلسی و آژاکس، می گوید نیکولا سیگیچ ۲۰۲ سانتیمتری یکی از ستاره های جام نوزدهم خواهد شد.
 
۲۲- غنا
لاریا کینگستون بازیکن تیم هارتس اسکاتلند، که ۱۲ روز مانده به جام جهانی خط خورد، میلوان راجاویچ، سرمربی اهل مونته‌نگرو تیمش را یک ابله نفهم خطاب کرد.
کینگستون گفت این آقا تیم غنا را اشغال کرده است و به خاطر ارتباطاتش سرمربی غنا شده. مصدومیت شدید مایکل اسین و نرسیدنش به جام جهانی، از دیگر معضلات این تیم قدرتمند اما همواره مستعد حاشیه از قاره میزبان است. 

۲۳- فرانسه
از نحوه صعود با گل تقلبی مقابل ایرلند در مرحله پلی آف گرفته تا نتایج بازی های تدارکاتی و اعلام فهرست نهایی، ریمون دومنک صرفاً دست اندر کار آزرده خاطر کردن ملت فرانسه بوده.
به هر حال مردی که شب حذف از جام ملت های اروپا، از دوست دخترش که مجری تلویزیون بوده مقابل میلیون ها بیننده عصبانی از ناکامی تیم ملی خواستگاری می کند، حق دارد که یک بر صفر به چین ببازد.
 
۲۴- کامرون
امسال تیم های آفریقایی استعداد خیره کننده ای در حاشیه پردازی های قبل از جام جهانی بروز داده اند.
ساموئل اتوئو که امید ملت کامرون به ساق های اوست، دو هفته مانده به بازی ها تهدید به ترک اردو کرد. وقتی هم که ماند، در همان نیمه اول بازی دوستانه با پرتغال کارت قرمز گرفت و رفت رختکن.
 
۲۵- کره جنوبی
پر سابقه ترین تیم آسیا در جام های جهانی که تحت فشار سنگین تمرینات بود، با یک گل به بلاروس باخت. این نتیجه رقبا را گمراه نخواهد کرد. آن ها اگرچه مثل جام جهانی ۲۰۰۲ اصراری ندارند به نیمه نهایی برسند اما با ۸ دوره حضور، نماینده ای پرصلابت برای فوتبال آسیا محسوب می شوند. 

۲۶- کره شمالی
آن ها پس از ۴۴ سال دوری از جام جهانی، در اولین بازی باید با برزیل بجنگند. هیچ تماشاگری غیر از کاروان ۳۰۰ نفره دولت راهی آفریقای جنوبی نخواهد شد. بازی های این تیم هم پخش زنده نخواهد شد. عجیب است که فیفا واکنشی به این تصمیمات رهبران کره شمالی نشان نداده. 

۲۷- مکزیک
در آستانه جام جهانی قبلی، پدر دروازبان مکزیک درگذشت و معلوم نبود او به بازی با ایران برسد یا نه. این بار کسی نمرده و بحث پدر و پسر نیست. بلکه قضیه برادر با برادر است!
جیووانی دوس سانتوس تهدید به کناره‌گیری کرده. می گوید اگر برادرم نباشد من هم نیستم. خاویر آگیره در فهرست نهایی، جاناتان دوس سانتوس را خط زده اما اسم جیووانی برادر بزرگترش هست. جیووانی با شنیدن این خبر، اردو را ترک کرده و به خانه رفته.
 
۲۸- نیجریه
کلکسیونی از بازیکنان تیم های وسط جدول لیگ های اسپانیا، فرانسه و انگلستان! آن ها کم حاشیه ترین تیم آفریقایی در جام ۲۰۱۰ هستند، اولین تیمی هم بودند که از این قاره به جام نوزدهم صعود کردند. 

۲۹- نیوزلند
آن ها حسابی دست کم گرفته شده اند. تیمی که باعث شد غرب آسیا پس از ۳۶ سال، نماینده ای در جام جهانی نداشته باشد. برتری ۱-۰ مقابل صربستان در بازی تدارکاتی نشان می دهد نیوزلندی ها کیسه گل جام جهانی نخواهند شد. 

۳۰- هلند
برت فان مارویک سرمربی نارنجی ها با خط زدن رود فان نیستلروی، ستاره ای دیگر را از نوزدهمین جام دور کرد. نیستلروی امسال، نیم فصل دوم موفقی را در هامبورگ سپری کرده بود. ون درسار هم که نیست. لاله ها اما هنوز آن قدر نیرومند هستند که ۱۰ روز قبل از جام جهانی ۴ تا به غنا بزنند. 

۳۱- هندوراس
کم خبرترین تیم حاضر در جام جهانی. حتی مناقشات سیاسی این کشور هم باعث نشد اخبار تیم شان مثل کره شمالی توی چشم باشد.
تساوی بدون گل مقابل جمهوری آذربایجان در آخرین بازی تدارکاتی، بیانگر راه دشوار تیم آقای "رینالدو روئه دا" در آفریقای جنوبی است. 

۳۲- یونان
دومین حضور در همان گروهی که در اولین حضورشان با شکست محض همراه بود. آن ها سال ۱۹۹۴ با آرژانتین، نیجریه و بلغارستان بازی کردند و حالا فقط کره ای ها جای بلغارستان را گرفته اند.
تیم آقای پاناگولیاس در آمریکا ۱۰ گل خورد و بدون گل زده و بدون امتیاز، مفتضحانه به یونان برگشت. اما تیم مغرور ره هاگل، سابقه فتح جام ملت های اروپا را دارد و برای صعود به جام، اوکراین را با ۵۰ هزار تماشاگرش در دونتسک حذف کرده.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *