پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۱۵
حسین شریعتمداری:

بیانیه چارچوب‌توافقنامه رامشخص کند، توافق دو مرحله‌ای است

پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 415205
مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: بیانیه یک سند توضیحی است و هیچ گونه تعهد و الزامی در پی ندارد و چنانچه مفاد آن تعهدآور باشد، دیگر بیانیه نیست بلکه نام آن توافقنامه است هر چند عنوان بیانیه را داشته باشد.
بیانیه چارچوب‌توافقنامه رامشخص کند، توافق دو مرحله‌ای است
به گزارش جهان، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با فارس درباره بیانیه‌ای که آقایان ظریف وعراقچی از صدور آن در پایان دور اخیر مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند گفت: وقتی مذاکرات به نتیجه مطلوب نمی‌رسد طرفین مذاکره‌کننده باید محصول و خروجی نشست‌های پی در پی و فشرده خود را با صدور بیانیه مشترکی به افکار عمومی اطلاع دهند و برای این منظور دو راه پیش رو دارند.

اولا که با صدور یک بیانیه به شکست مذاکرات اشاره کنند. انتخاب این گزینه به معنای توقف مذاکرات است ولی در صورتی که طرفین خواستار ادامه مذاکرات باشند گزینه بعدی را انتخاب می‌کنند که گزارشی درباره روند مذاکرات خواهد بود و در آن می‌توانند به پیشرفت‌های احتمالی و یا موانع پیش‌روی اشاره کنند و در هر دو حالت بیانیه نمی‌تواند برای هیج یک از طرفین تعهدآور بوده و اجرای مفاد آن الزامی باشد.

مدیرمسئول کیهان گفت: از اظهارات اخیر آقایان ظریف و عراقچی استنباط می‌شود که منظور مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان همین گزینه دوم یعنی صدور یک بیانیه توضیحی است و در آن الزام و تعهدی نخواهد بود اما برخی اظهارنظرهای جانبی با آنچه در مصاحبه آقایان ظریف و عراقچی دیده می‌شود متفاوت است و چنانچه این اظهارنظرات جدی تلقی شود می‌تواند نگران‌کننده باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس که خواستار نمونه‌ای از این اظهارنظرهای نگران‌کننده شده بود،‌ گفت: در برنامه دیشب گفت‌وگوی ویژه خبری میهمانان محترم این برنامه که به عنوان افراد نزدیک به دولت شناخته می‌شوند تعریفی از بیانیه ارائه کردند که با عرض پوزش از ایشان تعریف قابل قبولی نیست و با مفهوم حقوقی بیانیه فاصله دارد.

یکی از آقایان بیانیه را حاوی چارچوب بعدی مذاکرات دانست و در مورد بار حقوقی بیانیه و توافقنامه اظهار داشت: «بیانیه،‌چارچوب توافقنامه را مشخص می‌کند یعنی خلاصه همه مذاکرات و توافق‌هایی که تاکنون شده در بیانیه منعکس می‌شود و به عبارتی بیانیه پیش‌توافقنامه است» و میهمان محترم دیگر درباره تفاوت بیانیه و توافق اظهار داشت«تعهدآور بودن بیانیه کمتر از توافق است».

شریعتمداری اضافه کرد: حال آنکه اگر بیانیه در برگیرنده چارچوب‌های بعدی مذاکرات باشد دیگر بیانیه نیست بلکه توافق است و چارچوب‌های مطرح شده در آن الزام‌آور و غیرقابل بازگشت خواهد بود و اما درباره این دو اظهارنظر باید گفت اگر آنگونه که یکی از میهمانان محترم مطرح کرده است بیانیه در برگیرنده چارچوب‌های بعدی مذاکرات باشد، دیگر بیانیه نیست بلکه توافق است. چیزی شبیه توافقنامه ژنو که حاوی کلیاتی با موکول کردن جزئیات به مراحل بعدی بود و در این حالت چارچوب‌ها و قالب‌های مطرح شده در آن الزام‌آور و غیرقابل بازگشت تلقی می‌شود. و این دقیقا همان توافق دو مرحله‌ای است که قرار نبود بپذیریم.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: تعریف دیگر اینکه بیانیه را تعهدآور ولی سطح تعهد آن را پایین‌تر از توافق دانسته است، نیز یک برداشت غیرحقوقی است.چرا که گنجاندن هر گونه تعهد در هر سطح و میزانی که باشد بیانیه را به توافقنامه تبدیل می‌کند. در صورتی که از اظهارات آقایان ظریف و عراقچی استنباط می‌شود که قرار نیست بیانیه مورد اشاره تعهدآور باشد. زیرا در این صورت مرحله اول از یک توافق دو مرحله‌ای خواهد بود که پذیرش آن خط قرمز اعلام شده است.

مدیرمسئول کیهان در پاسخ به این سؤال که اگر احیانا توافقی درمیان باشد این توافق چگونه قابل ارزیابی است، گفت: اصلی‌ترین معیار برای یک توافق قابل قبول، لغو تمامی تحریم‌هاست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما همچنان معتقد هستیدکه توافق محال است، گفت: این تحلیل بر اساس واقعیاتی نظیر بهانه بودن چالش هسته‌ای و اینکه تحریم‌ها از نگاه آمریکا یک حربه جنگی است صورت گرفته بود و مشاهده می‌کنید که پیش‌بینی یاد شده تاکنون به قوت خود باقی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگه ایشوکمتر حرف بزنه بهتره .چه دردناکست هیجده ماه گفتگو و مذاکره برای بی اثر کردن آنچه روزی ایشان و همفکرانشان کاغذ پاره می خواندند.
حاج حسین تنها تونگران نیستی بلکه نتانیاهو هم مثل شما نگران است
اتفاقا راست میگویید. نتانیاهو هم نگران است نگران منافع و مواضع خودشان است. حسین آقا هم نگران منافع ملی و عزت ما اما نتانیاهو نگرانی دیگری هم دارد و آن اصلی ترین سرمایه آنها در داخل یعنی جماعت اصلاح طلب یعنی دار و دسته حاج آقا خاطره و اعوان و انصارشان یعنی فتنه گران. نگران که مبادا آقایان خوب رسم نوکری بجای نیا ورند
مغلطه میکنی؟!
Romania
دمت گرم خیلی خوب گفتی
Bashir
با سلام و تبريك پيروزي هسته اي به شهدا ، مقام معظم رهبري و ملت بزرگ ايران .
اي كاش حاج آقا شريعتمداري امروز از طبيعت لذت ميبردند و خودشون رو ناراحت نميكردند .
حسنی
سخن منطقی و مستدل آقای شریعتمداری گویای ماهیت مذاکرات است و چنانچه بیانیه یا توافقنامه 2مرحله ای باشد و این خط قرمز نظام بوده دولت محترم چگونه این خط فرمز را به نفع زورگویان نادیده گرفته است ؟
شایان آذرخش
Iran, Islamic Republic of
سلام و صلوات خدا بر سردار قلم حاج حسین شریعتمداری کثرالله امثاله و متع الله المسلمین بطول بقائه وای به حال آنان که چه سهوا و چه عمدا امتیاز مفت و مجانی به دشمن دهند از این ملت سیلی سهمگینی خواهند خورد که طنین این سیلی در شرق و غرب عالم شنیده شود و منجر به اخافه و ارعاب دشمنان لدود و معاندان عنود انقلاب اسلامی شود
جواد
Iran, Islamic Republic of
به جای تهدید به سیلی زدن یه خرده از تیم مذاکره کننده ممنون باشیم که به خاطر ملت ایران تحت فشار بودن.
خجالت بکش آقای شریعتمداری
United States
توی این مثلا بیانیه ایران تعهدات نقد داده و غربیها تعهدات نسیه موکول به ارزیابیهای سلیقه ای خودشون دادن.
همین الان نماینده مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی گفت چیزی که متوجه شده تفاوت بیانیه فارسی ظریف و انگلیسی موگرینی بوده البته ارزیابی اولیه اش بود.
شریعتمداری به ملت و تیم مذاکره کننده باخت 3 هیچ
محمد
Romania
عهد نامه ترکمنچای ترار نشود
شاسوندی
Romania
باسلام آقای شریعتمداری فعلا که هیچ کدوم از حرفاشون درست از آب در نیامد بیانه هم دادند اون چیزی که شما گفتید نشد من نمیدونم چدا این آقا دوست ندارند توافق بشه حتما فشار اقتصادی مثل بقیه دوستان تاثیری بهشون نمیراره خواهشا نظرهای مخالف هم رو انعکاس بدید البته بعید می دونم
سعید
خوب گفتی اگر تحریم ها برداشته شود به چه بهانه ای اجناس کمیاب و گران شود مانند یک سال آخر دولت دهم