جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

راه‌اندازی اولین سامانه ملی‌مشاغل ایران

چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 415007
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی نخستین سامانه ملی مشاغل ایران در سال ۹۴ با هدف معرفی مشاغل، مشاوره شغلی و حرفه‌ای و تدوین فرهنگ ملی مشاغل کشور و کمک به کارجویان، کارفرمایان، کارآفرینان و برنامه ریزان خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه اندازی اولین سامانه ملی مشاغل ایران در سال ۹۴ با هدف معرفی مشاغل، مشاوره های شغلی و حرفه‌ای و تدوین فرهنگ ملی مشاغل کشور و در جهت کمک به کارجویان، کارفرمایان، کارآفرینان و برنامه ریزان نظام اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خبر داد.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار نوروزی خود با کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که صبح امروز در محل این وزارتخانه انجام شد با تبریک سال نو گفت: پاسداشت نوروز و تلاقی و در هم آمیختن رویش و سبز شدن با آموزه های اسلامی به افزایش سرمایه اجتماعی و نزدیک شدن به یکدیگر کمک می کند .

ربیعی در ادامه با بررسی عملکرد این وزارتخانه در سال گذشته افزود : با نگاهی به عملکرد سال گذشته وضعیت این وزارتخانه در ارایه خدمات به ویژه در حوزه رفاهی و بیمه ای از گذشته بهتر است .
وی تصریح کرد: بر اساس یک سنجش علمی انجام شده از منظر افکار عمومی امروز مردم معتقدند که این وزارتخانه با زندگی روزمره آنان در ارتباط است و رضایت نسبی از مجموعه خدمات وجود دارد.

ربیعی به دیگر اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه های مختلف پرداخت و گفت: در حوزه بهزیستی شاهد تحولات خوبی بودیم ، در حوزه بیمه ها نیز ۸ میلیون نفر بیمه شدند و ما توانستیم این کار بزرگ را با کمک شما به سرانجام برسانیم. در حوزه تامین اجتماعی نیز اکنون دارای بیش از ۴ بیمارستان مشابه بیمارستان میلاد هستیم و عملیات اجرایی ساخت ۸ بیمارستان نیز آغاز شده است.

ربیعی خاطر نشان کرد: در حوزه مبارزه با فقر غذایی نیز معاونت رفاه توانست در شیوه توزیع تحول بنیادین ایجاد کند و با شناسایی دقیق افراد مشمول در مراحل مختلف، قریب به ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش سبد حمایت غذایی قرار گرفتند و ادعا می کنیم امروز در مبازره با فقر غذایی و فقر درمان بسیار موفق عمل کرده ایم .

وی تصریح کرد : هدف دار بودن برنامه ها و حرکت بدون تنش و مجموعه عوامل یاد شده اعتماد لازم را در اجرای برنامه ها موجب شد ، به نحوی که موضوع شناسایی افراد مشمول در اجرای هدفمند هدفمندی یارانه ها نیز به این وزارتخانه واگذار شده است .

وی در ادامه به اولویتهای وزارتخانه در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ دو طرح بزرگ را دنبال خواهیم کرد که رونمایی از طرح مسکن اجتماعی از جمله آنها است . همچنین اجرای بیمه های اجتماعی فراگیر در سطوح مختلف را هم در سال پیش رو به مرحله اجرا خواهیم رساند که هریک از افراد جامعه با سطوح مختلف درآمدی بتوانند از مزایای بیمه های اجتماعی بهره مند شوند.

ربیعی به دیگر ابعاد اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه روابط کار پرداخت و گفت: در حوزه روابط کار خوشبختانه تعداد تشکلها هم افزایش یافت و در تعیین حداقل مزد نیز در دو سال گذشته شاهد افزایش آن بودیم . این موضوع باعث شد که تشکلها در این خصوص ابراز رضایت داشته باشند.

ربیعی به علل اعتماد شرکای اجتماعی به این وزارتخانه اشاره کرد و گفت : با رعایت اصل بی طرفی امروز شرکای اجتماعی به ما اعتماد کامل دارند و این فرآیند در تعیین مزد سال ۹۴ به منصه ظهور رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال و اینکه شعار اشتغال بزرگ ، بنگاه کوچک یکی از راهبردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و خوشبختانه نیز مقام معظم رهبری در فرمایشات نوروزی خود به این مسئله اهتمام جدی کردند که وظیفه ما را در توسعه اشتغال سنگین تر می‌کند، یادآور شد: در بخش اشتغال خرد به طرحهای خوبی رسیده ایم و اجرای این طرحها در بخش های کوچک و خرد می تواند آنان را متحول کند در همین رابطه نیز می توان به بحث صنعت کفش در این زمینه اشاره کرد و طرح تکاپو نیز که در استانها اجرا می شود، همراه با طرح آموزش سیار فنی و حرفه ای در نقاط مختلف می تواند نقطه عزیمت خوبی برای توسعه مشاغل کوچک باشد و این برنامه در سال ۹۴ با اعتباری که از محل هدفمندی یارانه ها برای اشتغال در نظر گرفته شده پی گیری خواهد شد. علاوه بر این در سال جدید با راه اندازی اولین سامانه ملی مشاغل ایران که به منظور معرفی مشاغل، مشاوره های شغلی و حرفه ای و تدوین فرهنگ ملی مشاغل کشور در جهت کمک به کارجویان، کارفرمایان، کارآفرینان و برنامه ریزان نظام اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، است گام های دیگری در مسیر توسعه اشتغال برداشته خواهد شد.

ربیعی هم افزایی بین مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای موفق برنامه ها را خاطر نشان ساخت و گفت: با هم افزایی ایجاد شده بین مجموعه های وزارتخانه مثل اجرای برنامه های مشتر ک میان بهزیستی و فنی و حرفه ای و سایر موسسات وابسته و نیز فهم مشترک از موضوعات برنامه ها به سرعت اجرایی شد.

وی در خصوص اجرای برنامه های راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه تعاون نیز گفت : به منظور توسعه کشور از طریق بخش تعاون مستلزم نگاهی نو به ظرفیتها و قابلیتهای بخش تعاونی و اتخاذ روش‌های نوگرایانه برای استفاده از این شبکه عظیم اقتصادی-اجتماعی کشور در مسیر ساماندهی بسیاری از معضلات کشور به‌خصوص در حوزه ایجاد اشتغال و سیاستگذاریهای اجتماعی هستیم .

بر همین اساس دستیابی به این اهداف از طریق هفت راهبرد اساسی که در غالب طرح تحول بخش تعاونی تدوین گردیده، دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری که همدلی و همزبانی بیان شده است یادآور شد: مفاهیمی که که امسال به موقع و مناسب انتخاب شده نیازمند این است که در مسایل اخلاقی و انسانی نیز دارای یک نگاه باشیم .

وی نهاد خانواده را اولین کانون همدلی و همفکری دانست و گفت : باید از محیط خانواده همدلی ، همفکری و همزبانی شروع شده تا این همدلی به محیط کار که گروه ثانویه است تسری یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *