شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع):

امکان برگشت تحریم‌ها وجود دارد

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 437003
عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) گفت:اگر تعهدات ناشی از برجام با عدم پایبندی فاحش از سوی هر کدام از کشورها صورت گیرد طبق مکانیزم بازگشت پذیری امکان برگشت تحریم‌ها وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، توکل حبیب زاده عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) در محل خبرگزاری تسنیم گفت فعالیت های هسته ای ایران سابقه چندین ساله دارد و این موضوع بیش از ۱۰ سال است که به طور جدی توسط آژانس مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی افزود: آژانس تاکنون یک بار هم نگفته است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحراف داشته است صرفا ایران را به قصور در اعلام برخی فعالیت‌ها متهم می‌کردند، اما چون پرونده ایران سیاسی شده بود این موضوع بهانه ای قرار گرفت و پرونده ایران در شورای حکام به نتیجه نرسید. درخواست های عجیب و غریبی آژانس از ما داشت که برای راستی آزمایی ایران باید فعالیت هایش را تعلیق کند، درحالی که آژانس چنین درخواستی نمی تواند انجام دهد وتنها می تواند راستی آزمایی و نظارت کند وگزارش این نظارت ها را گزارش دهد.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اما همه اینها بهانه‌ای قرار گرفت و بر خلاف موازین آژانس پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع داد. شورای امنیت هم پرونده ایران را طبق ماده ۴۱ در ذیل فصل هفتم برد. هر چند قطعنامه های دوم به بعد فصل هفتمی هستند، اما این نکته همیشه مطرح بوده که شورای امنیت علی رغم اینکه تحت فصل هفتم ایران را تحریم کرده است اما صراحتا هم نگفته که فعالیت‌های هسته‌ای ایران تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.

وی افزود تحریم‌های شورای امنیت زمینه را فراهم کرد تا برخی کشورها تحریم های یک جانبه اعمال کنند.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: تحریم های اتحادیه اروپا هر چند در برخی جاهای برجام آمده که لغو می شود اما بعضی بندهای شواری وزرای اتحادیه اروپا لغو نمی‌شود بلکه تعلیق می شود. از جمله تصمیم شماره ۲۱۰/۱۴۱۳ شورای وزیران اتحادیه اروپا در بخش هایی تعلیق خواهد شد.

وی افزود: در بعضی موارد می بینیم که تحریم های اتحادیه اروپا تعلیق خواهد شد هر چند این بخش ها بیشتر مربوط به حوزه موشکی و تسلیحاتی است که در روز خاتمه تحریم ها سایر مقاد آن کلا لغو می شود.

حبیب زاده افزود: تحریم‌های آمریکا جز یکی دو مورد تصمیم رئیس جمهور آمریکا، فقط متوقف می‌شود چون که مدعی هستند بیشتر آنها تحریمهای کنگره آمریکاست. چه توقف چه لغو به هر حال برجام وضعیت ما را متحول کرده است که از قطعنامه های فصل هفتمی به قطعنامه الزام آور رسیده ایم وعمده این تحریمها قرار است برداشته شود با این حال اگر تعهدات ناشی از برجام با عدم پایبندی فاحش از سوی هر کدام از کشورها صورت گیرد طبق مکانیزم بازگشت پذیری امکان برگشت تحریم‌ها وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
امكان غني سازي هم تا 98% هم براي ما وجود دارد