جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

بودجه سال ۹۴ مساجد پرداخت نشد

جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 457902
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بودجه مساجد در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون پرداخت‌ نشده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت‌الاسلام علی محمدی صبح پنج‌شنبه در دیدار با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به ارائه گزارشی پیرامون تعداد موقوفات کشور پرداخت.
 
وی در این دیدار با اشاره  به اینکه در حال حاضر ۱۷۳ هزار و ۶۲۷ موقوفه در سامانه اوقاف به ثبت رسیده است، گفت: ۹۴ هزار و ۵۸۲ مورد از این تعداد موقوفات منفعتی هستند که از منافع آن‌ها در راستای نیات واقف استفاده می‌شود.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه طی بررسی‌های صورت گرفته ۷۷۷ نوع نیت برای موقوفات کشور شناسایی‌شده است، ابراز داشت: مطالعه، تایپ و ضبط وقف‌نامه‌ها با شهادت شرعی از سال ۹۲ آغاز شده که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار صفحه از موقوفات مطالعه و بررسی‌ شده است.
 
وی با تأکید بر اینکه اخذ سند مالکیت موجب حفظ موقوفات می‌شود، گفت: از ابتدای تأسیس سازمان ثبت‌ اسناد در سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۸۸ سند مالیکت برای ۶۱ هزار و ۵۴۳ موقوفه صادر شد و از سال ۸۸ تاکنون ۹۴ هزار و ۹۲۶ سند مالکیت صادر شده است.
 
حجت‌الاسلام محمدی به اختلاف مابین منابع طبیعی و سازمان اوقاف اشاره کرد و با بیان اینکه این اختلاف با امضای تفاهم‌نامه حل‌شده است، گفت: اختلاف مابین این دو نهاد یک‌میلیون و ۴۰۰ هکتار زمین بود که با این تفاهم‌نامه یک‌میلیون و ۱۵۷ هزار و ۴۷۰ هکتار آنها تعیین تکلیف شد و ۴۳۵ هکتار آن به موقوفه بازگشت.
 
وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۸۸ نزدیک به ۶ هزار و ۳۳۶ وقف توسط مردم صورت گرفت که این رقم از سال ۸۸ تاکنون ۹ هزار و ۶۸۹ مورد بوده است.
 
برنامه سازمان اوقاف مبنی بر موضوعی کردن موقوفات
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به برنامه سازمان اوقاف مبنی بر موضوعی کردن موقوفات بیان داشت: به‌ عنوان‌ مثال طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت بهداشت انعقاد شد نزدیک به هزار و ۱۲۷ موقوفه درمانی در کشور شناسایی شد که ۱۳۳ مورد آن را بیمارستان‌ها تشکیل می‌دادند.
 
وی به موقوفات درمانی قم نیز اشاره و ادامه داد: ۹۵ درصد از مجموعه‌های درمانی در استان قم موقوفه هستند.
 
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه  ۲۵ درصد از بیمارستان‌های دولتی کشور نیز موقوفه هستند، گفت: این موقوفات ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد داشته که ۲ هزار و ۷۰۰ نفر توانسته‌اند از این عواید بهره‌مند شوند.
 
وی در ادامه به موضوع سایر موقوفات و درآمد و مصارف آنها اشاره و عنوان کرد: ۳ هزار و ۶۴۹ مورد موقوفه با نیات کمک به فقرا، مستمندان و ایتام وجود دارد که ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عواید این موقوفات صرف خدمت‌رسانی به ۳۳ هزار نفر شده است.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، تعداد موقوفات در بخش ازدواج را ۴۲ مورد با عوایدی یک میلیارد و ۶۶ میلیون تومان، موقوفات بخش کمک به دانش آموزان و دانشجویان را ۱۴۸ موقوفه با درآمد یک میلیارد تومان، موقوفات عزاداری برای امام حسین(ع) را ۵۰ هزار موقوفه با درآمد ۳۳ میلیارد تومان، موقوفه با موضوع اعزام به عتبات عالیات ۲۰۵ موقوفه با درآمد ۶۰۰ میلیون تومان، موقوفه اعزام به مشهد مقدس ۱۹۰ موقوفه با ۱۵۰ میلیون تومان را از جمله وقفیات معرفی کرد.
 
وی همچنین به موقوفات حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: در مجموع در این زمینه ۲ هزار و ۷۰۰ موقوفه شناسایی شد که از این تعداد هزار موقوفه بدون درآمد است.
 
حجت‌الاسلام محمدی همچنین به موقوفات با نیات آموزشی اشاره و ابراز داشت: بیش از هزار و ۴۰۰ مدرسه‌ای که در اختیار آموزش‌وپرورش است موقوفه هستند.
 
وجود ۸۵۰۰ بقعه در کشور زیر نظر سازمان اوقاف است
 
وی با اشاره به تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه در کشور، گفت: در حال حاضر بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ بقعه تحت نظر سازمان اوقاف و امور خیریه است که از این تعداد بیش از دو هزار و ۸۰۰ بقعه دارای مرکز فرهنگی هستند و در بیش از ۱۸۰۰ بقعه نیز نماز جماعت برگزار می‌شود.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری مسابقات قرآن کریم را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه در چهار رشته قرائت، حفظ، ترتیل و معارف قرآن کریم اقدام به برگزاری مسابقات قرآنی می‌کند که دو نفر از برگزیدگان به مرحله بین‌المللی راه پیدا می‌کنند.
 
وی همچنین به طرح حفظ موضوعی قرآن کریم و استقبال این طرح از سوی دانشجویان و طلاب اشاره کرد و گفت: در این زمینه تاکنون یک‌میلیون و ۲۳۵ ثبت‌نام صورت گرفته و چهار هزار و ۶۰۰ مربی نیز برای آموزش تربیت‌شده‌اند.
 
حجت الاسلام محمدی در ادامه به بودجه اختصاص‌یافته به مساجد اشاره و گفت: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۴ نزدیک به ۴۷۰ میلیارد تومان بودجه برای مساجد به تصویب رسید که دولت‌ها این دو سال تنها ۴۷ میلیارد آن را پرداخت کرده است.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در سال جاری نیز رقم ۷۰ میلیارد تومان بودجه به تصویب رسید که در حال حاضر هیچ‌رقمی از آن توسط دولت پرداخت‌ نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *