پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

واكنش نظام پزشكی به سهميه دستياری

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 372608
رئيس كل سازمان نظام پزشكي طي نامه ای به رئيس مجلس شوراي اسلامی در خصوص كاهش سهميه دستياري پزشكي اصلاح اين مصوبه را خواستار شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در نامه دکتر علی رضا زالی به دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آمده است: آزمون دستیاری پزشکی یکی از مهمترین و سخت‌ترین آزمون‌های کشور است که سالانه جمع عظیمی از نخبگان این رشته با هم به رقابت می‌پردازند. اخیراً در مجلس شورای اسلامی ۳۰ درصد از سهمیه‌ آزمون دستیاری پزشکی کاهش و به مناطق محروم اختصاص یافته است. این در حالی است که سابق بر این ظرفیت این مناطق جزو ظرفیت‌های مازاد بوده و در حال حاضر از سهمیه‌ی اصلی آزمون کسر شده است.

از آنجا که بسیاری از همکاران پزشک نزدیک به یک یا دو سال از عمر خویش را صرف آمادگی این آزمون می‌نامید با این روش بسیاری از کسانی که نمرات بالاتری کسب کرده‌اند یا از انتخاب رشته دلخواه محروم گذشته و اجباراً به رشته‌هایی دیگر خواهند رفت که این امر موجب سرخوردگی و یأس در آنان شده و موضوع مهم‌تر دیگر آنکه به رغم همه زحمات صورت گرفته روی به سوی خروج از کشور می‌نهند و این امر هم اکنون به طور فزاینده‌ای قابل مشاهده است. اگر قرار بود این کار پر سابقه به این شکل صورت پذیرد می‌بایست حداقل از یکی دو سال قبل به اطلاع ذینفعان می‌رسید تا خود را برای چنین شرایطی آماده سازند.

نکته قابل ذکر و مهم اینکه به رغم همه تلاشهای وزارت بهداشت بعضا فرستادن یک متخصص با آن همه هزینه‌های گزاف به یک شهر محروم نه تنها مبتنی بر عدالت اجتماعی نیست. بلکه اتلاف وقت و سرمایه و نیروی انسانی است.

همانطور که در دفترچه پذیرش دستیار این دوره آمده است برخی از رشته‌ها در بعضی شهرهای محروم نامبرده شده فاقد کارآیی و کمک به هموطنان است و برای افزایش بهره‌وری آن نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت دیگری است مثلاً در رشته‌ی قلب و عروق عدم وجود CCU و دستگاههای مختلف تشخیصی درمانی عمده‌ی سبب کاهش بازده آن متخصص در منطقه محروم یاد شده خواهد بود.

در پایان لازم است گفته شود که تنها راه علاج مجموعه درمانی کشور و رسیدگی به همه‌ آحاد جامعه مستقیم پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

لذا از جنابعالی که از علاقه‌مندان به جامعه‌ پزشکی هستید، خواهشمند است نسبت به تصحیح روند مذکور که خیر و صلاح کشور و آینده‌ جوانان پر امید این مرز و بوم در آن لحاظ شده باشد دستورات لازم را صادر فرمایید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *