جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

ناتوانی "نتانیاهو" از نگاه یک نویسنده آمریکایی

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 409805
مقاله نویس آمریکایی " واشنگتن پست " در مطلبی نوشت : باراک اوباما باید بدون توجه به سنگ اندازی های نتانیاهو ، برای معامله با ایران تلاش کند .
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری _ تحلیلی لیف کرونیکل نوشت: ایجن رابینسون ، ستون نویس و کارشناسان سیاسی روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ نوشت : تلاش باراک اوباما برای توافق با ایران خوب است و سنگ اندازی های نتانیاهو نیز برای تخریب این دور از گفتگوها نادرست می باشد . اما سوال مهم و عمیق تر در این باره موقعیت بین المللی " جمهوری اسلامی ایران " است .

بدیهی است که نتانیاهو نیز بر اساس منافع و اهداف خود موضع گیری خصمانه ای ضد مذاکرات هسته ای ایران اتخاذ کرده است . سخنرانی وی در کنگره که برای هفته آینده برنامه ریزی شده تقصیر جان بورنر ، سخنگوی کنگره است . این پیشنهاد هرگز نباید از سوی ایالات متحده مطرح می شد . در عین حال معتقدم تفکر و موقعیت نتانیاهو در مورد برنامه هسته ای ایران کاملا غیرواقعی است .

نتانیاهو بدنبال تحقق معامله ای است که بر اساس آن ایران هیچگونه توانایی ای برای غنی سازی اورانیوم نداشته باشد . ایم مساله غیرممکن است . مقامات ایرانی نشان داده اند که می توانند با محدودیت نسبی فعالیت های هسته ای خود موافقت کنند اما با توقف و تسلیم آن نه . آنها ( ایرانی ها ) غنی سازی اورانیوم و چرخه بومی هسته ای را حق مسلم و مطلق ملی خود می دانند . پس آنچه نتانیاهو پیشنهاد می کند در قالب هیچ توافقی نمی گنجد .

این نویسنده آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد : بر اساس گزارشات منتشر شده ، مذاکره کنندگان به سمت دستیابی به یک توافق پیش می روند که طی آن ایران حدود ۶ هزار سانتریفیوژ فعال ، ذخایر محدود مواد سوختی بالقوه و تداوم تمامی فعالیت های خود در تاسیسات هسته ای اش تحت بازرسی های دقیق را خواهد داشت . تحت چنین شرایط می توان ارزیابی کرد که ایران برای دستیابی به ساخت سلاح هسته ای ( زمان برک اوت ) حداقل یک سال زمان نیاز دارد .

مذاکرات ممکن است مذاکرات با شکست مواجه شود . بااین حال ، اگر ایالات متحده و دیگر اعضای گروه ۵+۱ بخواهند مواضع اسرائیل را در مذاکرات اعمال کنند ، هرگونه فرصتی را برای دستیابی به معامله با ایران از دست خواهند داد .


پس از چنین وضعیتی ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ ابتدا تحریم هایی بیشتر خواهد شد که تاکنون نشان داده شده که بی اثر بوده اند . و پس از آن می توان یک اقدام نظامی را پیش بینی کرد . باید اشاره کرد که چرا موضع گیری های نتانیاهو بی معنی و اساس است : گزینه تحریم اقتصادی و یا اقدام نظامی تنها در شرایطی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که ایران معامله ای را که امضا شده ، نقض کند و یا اینکه برای کاهش یا توقف "برک آوت " حرکتی اجرا نماید .

رابینسون تصریح کرد : حمله نظامی به ایران ممکن است وقفه ای کوتاه در فعالیت های هسته ای آن ایجاد نماید اما در نهایت تهران را برای مقابله مصمم تر خواهد کرد . معامله ممکن است در انتها بعنوان یک زمان اتلاف وقت انگاشته شود اما این احتمال نیز وجود دارد که با یک موفقیت بزرگ ختم شود .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *